przystanek

Prawie trzy lata temu Zgromadzenie Związku Komunalnego Gmin „Komunikacja Międzygminna” w Olkuszu, czyli przedstawiciele władz Olkusza, Klucz, Bolesławia i Bukowna, podjęło uchwałę o likwidacji bezpłatnych przejazdów dla osób po 70 roku życia. Decyzja ta spotkała się ze sporym oburzeniem seniorów, którzy podnosili, że w innych miastach darmowe przejazdy są normą. Teraz pojawił się pomysł przywrócenia tego przywileju. Burmistrz Olkusza i jednocześnie przewodniczący Zgromadzenia ZKG odpowiada: jeśli sytuacja finansowa pozwoli, zastanowimy się, która grupę mieszkańców objąć tym prawem.

Ustawowym prawem do korzystania z bezpłatnych przejazdów objęci są: parlamentarzyści, inwalidzi wojenni i wojskowi, dzieci do 4 roku życia, osoby niepełnosprawne o znacznym stopniu niepełnosprawności, niewidomi o znacznym stopniu niepełnosprawności wraz z jednym przewodnikiem, dzieci i młodzież przedszkoli i szkół specjalnych wraz z opiekunem towarzyszącym im na trasie od miejsca zamieszkania do przedszkola lub szkoły, a także osoby powyżej 75 roku życia. W Olkuszu, Bukownie, Kluczach i Bolesławiu ulgowe bilety mogą kupić: kombatanci, studenci szkół wyższych, dzieci w wieku 4 – 6 lat, uczniowie do ukończenia 21 roku życia, dzieci i młodzież w wieku od 6 – 18 lat nie objęte obowiązkiem szkolnym z powodu choroby lub niepełnosprawności, osoby niewidome lub niewidzące w stopniu umiarkowanym, emeryci i renciści bez względu na wiek oraz osoby powyżej 70 lat. Decyzję o odebraniu prawa do bezpłatnego korzystania z miejskiej komunikacji tej ostatniej grupie tłumaczono rosnącymi cenami paliwa, większymi opłatami za wozokilometr dla przewoźników oraz spadkiem sprzedaży biletów w okresie, gdy siedemdziesięciolatkowie mogli jeździć miejskimi autobusami za darmo. Zarząd Związku rozważał wówczas możliwość podniesienia cen biletów jednorazowych. Ostatecznie zdecydowano się na ograniczenie ulg gminnych.     

O przywrócenie darmowych przejazdów dla siedemdziesięciolatków wystąpił jeden z radnych miejskich. – We wszystkich sąsiadujących z obszarem działania ZKG miastach (zarówno na terenie Małopolski i Śląska) dolna granica wieku osób uprawnionych do bezpłatnych przejazdów została ustalona na poziomie 70. roku życia. Tak jest między na terenie KZK GOP, ZK KM Chrzanów oraz w Krakowie, Oświęcimiu czy Częstochowie. Z kolei w Zawierciu osoby w wieku 70 – 75 lat muszą zgłosić się do Zakładu Komunikacji po tzw. „bilet wolnej jazdy” – argumentuje w swojej interpelacji do olkuskiego burmistrza radny Łukasz Kmita, oczekując wprowadzenia pod obrady Zgromadzenia ZKG stosownej uchwały.

Przeszkodą do przywrócenia darmowej komunikacji są tradycyjnie pieniądze. – O prawo do bezpłatnych przejazdów wnioskuje bardzo dużo różnych grup mieszkańców: osoby bezrobotne, emeryci i renciści, osoby w trudnej sytuacji materialnej, honorowi krwiodawcy, osoby niepełnosprawne bez względu na stopień niepełnosprawności, rodziny wielodzietne, kombatanci, osoby powyżej 70 roku życia. Spełnienie oczekiwań tych różnych grup mieszkańców spowodowałoby duże ograniczenie wpływów ze sprzedaży biletów i skutkowałoby koniecznością drastycznego zwiększenia dopłat gmin, czyli członków Związku. Obecna sytuacja finansowa Gminy Olkusz i wysokość dopłat do Związku określona w budżecie Miasta i Gminy Olkusz na 2014 rok nie pozwala na rozszerzenie katalogu osób uprawnionych do bezpłatnych przejazdów. Dlatego na najbliższe Zgromadzenie Związku nic przedłożę projektu uchwały o rozszerzeniu uprawnień do bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską – odpowiada burmistrz Dariusz Rzepka.

Włodarz miasta zapewnia, że jeśli finanse pozwolą, darmowa komunikacja będzie dostępna dla większej liczby osób. – Chciałbym, aby z prawa do bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską mogła korzystać jak największa liczba mieszkańców Olkusza, których sytuacja materialna lub zdrowotna wymaga takiego rodzaju wsparcia. Jeżeli sytuacja finansowa Związku, gmin oraz wysokość dopłat z budżetów gmin określona w uchwałach budżetowych pozwoli na rozszerzenie liczby osób uprawnionych do korzystania z bezpłatnych przejazdów, będziemy wspólnie z gminami i członkami Związku zastanawiać się, którą grupę naszych mieszkańców objąć tym prawem – deklaruje burmistrz Rzepka.

Jak myślicie, czy jest realna szansa na spełnienie tej zapowiedzi? Jeśli tak, to która grupa powinna korzystać z bezpłatnej komunikacji? Zapraszamy do dyskusji na www.przeglad.olkuski.pl!

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
13 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
theon
theon
10 lat temu

A może dać przykład innym i zlikwidować te miejskie autobusy razem z dotacjami i posadkami ?

Antoni.
Antoni.
10 lat temu

Chciałem uprzejmie zapytać administratora olkuskiego wydania internetu,dlaczego część wypowiedzi można „minusować” i „plusować” a część nie ? Kiedy i dlaczego włącza się możliwość
wyrażenia swojej oceny ,bo są wypowiedzi ,które chciałbym
ocenić np. „plusem” a nie mogę.Są też takie wypowiedzi,które
nie mają żadnych ocen,a ja chciałbym oddać swój głos na” tak” lub” nie” i też nie mogę. Dlaczego.?

silvox
silvox
10 lat temu

A może czas najwyższy wziąść przyklad z Żor ?? I komunikacja za darmo dla wszystkich – nie będzie nikt na nikogo szczekał..
http://www.tvn24.pl/katowice,51/za-darmo-autobusem-w-zorach-co-na-to-mieszkancy,424169.html

knp
knp
10 lat temu

nie powinno być żadnych ulg i żadnych darmowych przejazdów! ponadto komunikacja powinna być prywatna, to busiarze, prywaciarze zorganizuja lepszą komunikacje, bo wiadomo że co prywatne jest lepsze, a nie komunikacja z moich podatków! tfu. niech wszyscy płaca, emeryci, kalecy, dzieci, uczniaki, politycy

kobieta
kobieta
10 lat temu

Moim skromnym zdaniem, nie powinno być darmowych biletów dla nikogo, bowiem każdy kto pracuje powinien płacić za siebie,osoby po 75 roku życia 20% wartości biletu, osoby od 70 lat 30% wartości biletu, dzieci,studenci, i inni w tej grupie 50% wartości biletu, osoby bezrobotne powinny płacić 40% wartości biletu, ale tą ulgę powinny mieć tylko przez rok.Tak uważam, ponieważ w dzisiejszym świecie, nie ma niczego za darmo, jeśli każdy chce mieć ulgę, to spowoduje to tylko wzrost cen biletów dla ludzi nie znajdujących się w grupie uprzywilejowanej, bo ktoś musi zapłacić.

73 lata
73 lata
10 lat temu

Chciałbym zapytać tego Obywatela ,który „minusuje” moje pytania w sprawie bezpłatnych przejazdów Komunikacją Miejską w Olkuszu,co jego zdaniem napisałem takiego co zasługuje na „minus”? Czy to ,że w innych miastach nawet poza województwem Małopolskim mogę korzystać z komunikacji miejskiej bezpłatnie mając ponad 70 lat.Czy to ,że chcę wiedzieć na jaki cel przeznacza się dotację miejską 3,5 miliona złotych dla ZKG w Olkuszu. Pytania moje są przejrzyste i proste do jakich jako mieszkaniec mojego miasta Olkusza mam niezbywalne prawo.Olkuszaninem jestem od urodzenia. Czekam na odpowiedź , też prostą i przejrzystą. Bo takie „minusowanie” jest głosem z wysokości mysiej dziury.Zachęcam także do wypowiedzi na ten temat rodowitych Olkuszan.

73 lata.
73 lata.
10 lat temu

Po raz drugi piszę na temat bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską w Olkuszu dla mieszkańców po 70-ce.
Otóż, w Krakowie,Chrzanowie ,Sosnowcu jeżdżę komunikacją miejską za darmo.Natomiast w Olkuszu gdzie płacę podatki,z których Miasto dokłada 3,5 miliona złotych do ZKG w każdym roku i kwota ta rośnie z roku na rok płacę za przejazdy . Proszę uprzejmie o wyjaśnienie tej dla mnie niezrozumiałej sytuacji. Ponadto chciałbym wiedzieć na jaki cel jest wydawana dotacja Gminy Olkusz przez ZKG w Olkuszu.

73 lata.
73 lata.
10 lat temu

Mam 73 lata .W Krakowie,Chrzanowie ,Sosnowcu jeżdżę autobusami miejskimi ZA DARMO !!! Ale w Olkuszu ,gdzie płacę podatki,z których to Gmina dodaje Komunikacji Gminnej 3,5 miliona złotych rocznie płacę za przejazd . Proszę o wyjaśnienie ,bo ja tej sytuacji zrozumieć nie potrafię. Wiem też ,że dotacja Gminy dla ZKG w Olkuszu z roku na rok wzrasta.Tym bardziej opisana sytuacja jest dla wielu Olkuszan niezrozumiała.

Jan
Jan
10 lat temu

Nie przesadzajcie Szanowni emeryci.Jeszcze nie jesteście tacy biedni,żeby was nie było stać na bilet autobusowy.więcej honoru…ja,choć jestem emerytem ani razu nie jechałem autobusem za darmo,bo by mi było wstyd.Żebrak jestem czy co
A zresztą gdzież to wy tak jeździcie…A wasze dziatki nie mają wypasionych samochodów,żeby dziadka podwieźć.A jak się ma supersamochód , to może synek dałby dziadkowi albo mamie staruszce te kilka złotych na bilet autobusowy ,co?

Litości
Litości
10 lat temu

Kampania, kampanią ale mierzcie siły na zamiary. Uwalniając ulgi pogrążycie całą resztę pasażerów. Dlaczego ja zarabiając 1300 zł muszę kupić bilet, a emeryt osiągający 3000 nie musi? TYLKO KRYTERIUM DOCHODOWE będzie sprawiedliwe.

hermes
hermes
10 lat temu

Pan Kmita z jednej strony grzmi o tym, że trzeba oszczędzać, a z drugiej proponuje zwiększenie wydatków gminy w postaci dokładania kasy do biletów… Brak w tym konsekwencji 🙂

bolek
bolek
10 lat temu

” Jeśli tak, to która grupa powinna korzystać z bezpłatnej komunikacji?”
jak to która? ta która musi korzystać a jeszcze nie zarabia!!! UCZNIOWIE ZA DARMO

pis
pis
10 lat temu

Tak, zblizaja sie wybory.