Powiat
Rząd zapowiedział przejęcie autostrady A4 na odcinku Kraków – Katowice od dotychczasowego zarządcy, czyli spółki Stalexport Autostrada Małopolska: Minister infrastruktury Dariusz Klimczak potwierdził, że po 2027 roku przejazd tą trasą będzie bezpłatny. dla samochodów osobowych oraz motocykli. Podjęta decyzja może znacząco wpłynąć na ruch drogowy w Małopolsce, zwłaszcza w kontekście alternatywnych tras dojazdu do Krakowa, takich jak chociażby Droga Krajowa nr 94.
Aktualnie DK94 dla wielu kierowców stanowi bezpłatną alternatywę dla horrendalnie drogiej autostrady A4: przypominamy, że w 1997 roku około 61-kilometrowy odcinek łączący Górny Śląsk z Krakowem został oddany w zarządzanie prywatnej firmie. W 2027 roku umowa zawarta między Państwem Polskim oraz spółką Stalexport Autostrada Małopolska S.A. jednak wygaśnie, a Ministerstwo Infrastruktury zapowiedziało, że trasa zostanie przejęta przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
Tym samym, samochody osobowe oraz motocykle będą mogły poruszać się opisywanym odcinkiem bez dodatkowych opłat. Z kolei samochody ciężarowe mają zostać objęte takim samym systemem opłat, jaki obecnie obowiązuje na „krajówce”. Warto również dodać, że zwiększeniu ulegnie sama przepustowość autostrady, jako że rozbudowa A4 na odcinku Kraków – Katowice została podzielona na dwa etapy realizacyjne: węzeł Murckowska – węzeł Byczyna oraz węzeł Byczyna – węzeł Balice I.
Plan na połączenie DK94 z A4
Choć bezpłatna A4 mogłaby stanowić atrakcyjną alternatywę dla zatłoczonej Drogi Krajowej nr 94, problemem wciąż pozostaje brak dogodnego połączenia pomiędzy tymi trasami: o pomyśle skomunikowania obu dróg pisaliśmy na naszych łamach już kilkukrotnie, jako że o budowie łącznika mówi się od lat. W maju 2016 roku w Starostwie Powiatowym w Olkuszu podpisano nawet porozumienie w sprawie przygotowania dokumentacji potrzebnej do realizacji tego zadania, którego sygnatariuszami byli przedstawiciele Zarządu Województwa Małopolskiego, reprezentanci powiatu olkuskiego, chrzanowskiego i krakowskiego oraz gminy Bolesław, Bukowno, Krzeszowice, Olkusz i Trzebinia. W 2017 roku Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie zakończył także opracowanie Wielowariantowego Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla budowy takiego połączenia, które przedstawiało przebieg, rozwiązania techniczne oraz analizę czterech tras.
Po raz ostatni ten temat opisywaliśmy w 2021 roku, informując, że dowiedzieliśmy się w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Małopolskiego, iż dla budowy połączenia autostrady A4 z DK 94 opracowano studium, w ramach którego przeanalizowano trzy warianty przebiegu nowej drogi: jako najkorzystniejszy wskazano pierwszy wariant o długości około 27 km, zakładający budowę drogi rozpoczynającej się w miejscowości Krze oraz przebiegającej dalej przez Bukowno, na wschód w kierunku Żurady, a a następnie na południe przez gminy Olkusz, Trzebinia i Krzeszowice, aż do węzła autostradowego Rudno. Projekt ten przewidywał ponadto utworzenie łącznika od skrzyżowania na Mazańcu w Olkuszu, przez Kruczą Górę, aż do ronda na Osiedlu Młodych.
Co dalej z projektem?
Postanowimy zatem sprawdzić, na jakim etapie znajduje się obecnie to zadanie, zwracając się do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego z pytaniami o dalsze losy tej inwestycji. „Sprawę nadzoruje i prowadzi Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie. Zgodnie z przekazanymi mi informacjami, studium zostało opracowane i zakończone, ze wskazaniem czterech wariantów. ZDW od tamtej pory nie kontynuowało prac projektowych dla tego połączenia.” – poinformowała nas jednak rzeczniczka Magdalena Opyd.
Zamiast tego, Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie skupił się na innym połączeniu autostrady A4, czyli węzła Rudno z Drogą Krajową nr 79 w Gminie Krzeszowice: dla tej inwestycji również opracowano wielowariantową koncepcję oraz podjęto próbę uzyskania decyzji środowiskowej. „Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Krakowie odmówił ZDW wydania takiej decyzji, powołując się na względy środowiskowe, związane z ingerencją w Puszczę Dulowską. ZDW wniosło odwołanie od tej decyzji do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. Decyzja RDOŚ została uchylona, a sprawa została przekazana do ponownego rozpoznania. Czekamy teraz na nowe rozstrzygnięcie RDOŚ.” – przekazała nam Magdalena Opyd.
Co teraz?
Nie wiadomo zatem, czy projekt budowy nowej drogi kiedykolwiek doczeka się realizacji: jego założenia opracowano jeszcze przed zamknięciem kopalni Olkusz – Pomorzany, a obecna sytuacja geologiczna naszego regionu uległa znacznym zmianom. Pojawiające się w ostatnich latach zalewiska oraz zapadliska mogą bowiem stanowić poważną przeszkodę dla budowy takiej trasy z uwagi na realne ryzyko, że nowo oddana do użytku droga mogłaby podzielić los obwodnicy Bolesławia, która już od dwóch lat jest wyłączona z użytkowania.
Należy mieć również na uwadze fakt, że realizacja takiego projektu wiązałaby się z koniecznością pozyskania gigantycznego finansowania: opisywana inwestycja byłaby bowiem przedsięwzięciem regionalnym, pozostającym w gestii właściwych jednostek samorządu terytorialnego. Ze względu na skalę całego przedsięwzięcia, do jego realizacji konieczne byłoby zatem wsparcie ze strony rządowej oraz pozyskanie środków unijnych. Obecnie nie ma więc żadnych konkretnych planów kontynuowania projektu łącznika między DK94 a A4, choć taka droga mogłaby rozładować ruch na trasie Olkusz – Kraków.