Od grudnia bieżącego roku władze województwa małopolskiego planują zwiększenie ilości połączeń kolejowych przebiegających przez nasz powiat. Na razie Urząd Marszałkowski planuje wzrost kursów zaledwie o jedną parę pociągów na dobę. Samorządowcy i parlamentarzyści z terenu naszego powiatu zabiegają jednak o większą ilość kursów.
Przypomnijmy, że w grudniu ubiegłego roku wszedł w życie nowy rozkład jazdy na linii nr 62 Katowice – Sędziszów – Kielce, który kolejny raz ograniczył ilość pociągów pasażerskich kursujących na tej trasie. Od tego momentu w kierunku Katowic i Sędziszowa kursują zaledwie trzy pary pociągów na dobę.
Sytuacja ta spowodowała duże niezadowolenie ze strony mieszkańców powiatów: olkuskiego i miechowskiego, którzy wskazywali na niedostosowanie funkcjonującego rozkładu jazdy pociągów do ich potrzeb. Ograniczenie ilości kursów stanowi istotne utrudnienie dla młodzieży i studentów dojeżdżających do olkuskich szkół ponadgimnazjalnych, wyższych uczelni Śląska i Zagłębia oraz osób dojeżdżających do pracy poza miejscem zamieszkania.
W sprawę zaangażowali się więc parlamentarzyści i samorządowcy. Specjalne rezolucje z apelem do władz wojewódzkich w tej sprawie przyjęły Rady Miejskie: Wolbromia, Olkusza i Bukowna. Powoli zaczynają pojawiać się pierwsze efekty tych działań.
– W celu poprawy dostępności transportowej powiatów: olkuskiego i miechowskiego planowane jest od dnia 11 grudnia 2016 r. wzbogacenie oferty przewozowej na linii Katowice-Sędziszów do czterech par pociągów – możemy przeczytać w odpowiedzi na interpelację Radnego Sejmiku Małopolskiego Marcina Cockiewicza, który interweniował niedawno w tej sprawie.
Jak informuje Urząd Marszałkowski, województwo małopolskie podejmuje wspólne działania z organizatorami publicznego transportu zbiorowego na poszczególnych szczeblach samorządu terytorialnego w zakresie stworzenia kompleksowego, zintegrowanego i odpowiadającego potrzebom mieszkańców systemu transportowego. Aktualnie prowadzone są rozmowy z samorządami lokalnymi, na terenie których przebiega linia nr 62, w sprawie dofinansowania tych połączeń.
– O podjęcie działań apelowali do mnie mieszkańcy niemal wszystkich gmin z powiatów olkuskiego i miechowskiego. Sprawa nie jest prosta. Linia nie była i najprawdopodobniej nie będzie rentowna. Ale nie to jest najważniejsze. Niestety, przez sposób, w jaki konduktorzy rozliczali się z przewoźnikiem, do raportów trafiała informacja potwierdzająca nikłe zainteresowanie połączeniem nr 62. W rzeczywistości w pociągu trudno było o miejsce siedzące. Konsekwencją tego stanu rzeczy była pusta kasa z biletów, a kolejne pary pociągów usuwano z rozkładu jazdy. Taka sytuacja już się nie powtórzy. Razem z samorządowcami robimy wszystko, żeby zabezpieczyć środki na kolejną 5 i 6 parę pociągów oraz wprowadzić system uszczelniający pobór opłat – tłumaczy posłanka Lidia Gądek.
A jakie jest zdanie naszych Czytelników? Czy poprzez działania naszych lokalnych polityków jest możliwe przywrócenie większej ilości połączeń? – Zapraszamy do dyskusji na www.przeglad.olkuski.pl
Niestety „monopol” Panów z busów spowodował że w niedzielę i święta mają Nas w d… .Jedynie pozostają mizerne połączenia koleją na w/w trasie , co i tak jest wielkim SUKCESEM. W świetle proponowanych zmianach w ustawie o transporcie zbiorowym od 2017 r , samorządowcy powinni zdecydować się na dofinansowanie transportu szynowego.
… jakieś 20lat temu dojeżdżałem codziennie do pracy pociągiem, niepunktualne brudne, ale jeździły od godziny 4, 5 rano i tak około 7mej…, teraz chyba po 9tej pierwszy, rozkład zrobiony nie wiadomo po co i nie wiadomo komu..?!, pociąg wlecze się z taką prędkością, że punktualny bus objedzie w obie strony, więc dodatkowa para pociągów NIC nie da…, w tym roku zdarzyło mi się jechać bodaj jeden raz, a całym pociągu może dwadzieścia osób i ostatni skład około szesnastej, więc na co dotacja…
[quote name=”ja”]a po kiego grzyba nam pociąg do Sędziszowa ? cały Sędziszów jeździ do Kielc, miechowskie górniki juz na emeryturze, Wolbrom ma swoje szkoły i targ więc tez nie jeździ w kierunku katowic.Jeżeli już, to pociąg do Kielc, Warszawy żeby można bylo do cywilizacji dojechać, a nie do pola. A na trasie Olkusz-sosnowiec-katowice-gliwice przydałaby sie kolejka podmiejska.[/quote]
Dokładnie! 100% w punkt!
a po kiego grzyba nam pociąg do Sędziszowa ? cały Sędziszów jeździ do Kielc, miechowskie górniki juz na emeryturze, Wolbrom ma swoje szkoły i targ więc tez nie jeździ w kierunku katowic.Jeżeli już, to pociąg do Kielc, Warszawy żeby można bylo do cywilizacji dojechać, a nie do pola. A na trasie Olkusz-sosnowiec-katowice-gliwice przydałaby sie kolejka podmiejska.
Do :Platinum II” Busy czy minibusy to jest upokorzenie obywateli . Komunikacją powinno zajmować się Państwo,a na szczeblu miejskim czy powiatowym władza samorządowa.Tylko PKS,PKP, czy komunikacja miejska powinna gwarantować obywatelom sprawną i wygodną komunikację pomiędzy miejscowościami i miastami przystosowanymi i bezpiecznymi pojazdami.Rozkłady jazdy muszą być czytelne i dokładnie realizowane. Nie może być sytuacji,że w minibusie o małej pojemności przewozi się dwudziestu i więcej pasażerów w ścisku i niewygodzie.Ponadto jest to bardzo niebezpiecznie.
[quote name=”Tymon”][quote name=”Edi”]Lokalny Panie Pośle z PiS, gdzie Kolej Dużych Prędkości, gdzie kolej przez Pustynię?
Gdzie sekundniki? Gdzie remont DK94, (chociaż oświetlenie do kopalni)? Gdzie Pan jest?[/quote]
Panie pośle, no gdzie to wszystko, no gdzie !!!!!!.[/quote]
Pan poseł przedtem miał związane ręce, bo był w opozycji. Teraz ma na głowie sprawy wagi państwowej a nie lokalnej. Naiwni!
Szanowni państwo urząd marszałkowski za czasów PO sam likwidował połączenia w ten sposób, że ustalał takie godziny odjazdu pociągów, żeby ludzie nie mieli dojazdu na czas do pracy, szkół lekarza itd. Proszę pamiętać, że większość ludzi zaczyna prace w przedziale godzinowym od 6.00-9.00 druga sprawa to pociągi są puszczane na Katowice przez Sosnowiec gdzie miejscami prędkość maksymalna wynosi 20 kmh 😆 😆 a nie tak dawno oddano do użytku wyremontowany szlak od Bukowna do Jaworzna-Szczakoweji dalej do Katowic gdzie prędkość to już 120km/h 😀 😀 😀 😀 😀
[quote name=”Tymon”][quote name=”Edi”]Lokalny Panie Pośle z PiS, gdzie Kolej Dużych Prędkości, gdzie kolej przez Pustynię?
Gdzie sekundniki? Gdzie remont DK94, (chociaż oświetlenie do kopalni)? Gdzie Pan jest?[/quote]
Panie pośle, no gdzie to wszystko, no gdzie !!!!!!.[/quote]
Już, to można zrobić na muszli ale nie koncertowej
[quote name=”Edi”]Lokalny Panie Pośle z PiS, gdzie Kolej Dużych Prędkości, gdzie kolej przez Pustynię?
Gdzie sekundniki? Gdzie remont DK94, (chociaż oświetlenie do kopalni)? Gdzie Pan jest?[/quote]
Panie pośle, no gdzie to wszystko, no gdzie !!!!!!.
3 pary na dobę i tak w 99^ powietrze wiozą więc dla kogo te pociągi? Nie dość, że drogie to jeszcze ponad godzinę jadą!
Rząd PO „likwidował Polskę powiatową” to fakt , marszałek małopolski rownież z PO likwidował kolej regionalna to rownież fakt i jak wielką hipokryzją musi być fakt „obrony połączeń kolejowych ” przez panią Głądek , z PO
Jeszcze tak będzie że sprzedażą ten budek .
Lokalny Panie Pośle z PiS, gdzie Kolej Dużych Prędkości, gdzie kolej przez Pustynię?
Gdzie sekundniki? Gdzie remont DK94, (chociaż oświetlenie do kopalni)? Gdzie Pan jest?
Najpierw łaskawe władze może by wyremontowały dworce PKS i PKP a potem zwiększały ilość połączeń… PS. Ktoś wie, co dalej z projektem kolei przez pustynię? 🙂
„Nie śpij bo cię okradną”
Jedni Wigilię na rynku zagarnęli a teraz następni prawie 10 lat interpelacji w sprawie pociągów przejmują…
No właśnie, nie ilość a jakość a w tym przypadku cena za przejazd ma istotne znaczenie. Dotãd dokãd bilet pkp będzie kosztował więcej niż przejazd minibusem niestety pkp będzie woziła powietrze. I na nic się zda dodawanie kursów. Ludzie liczyć potrafiã I niestety nie będã przepłacali no niby dlaczego mieliby utrzymywać coś co samo nie potrafi się utrzymać?
„Od tego momentu w kierunku Katowic i Sędziszowa kursują zaledwie trzy pary pociągów na dobę.”
Parami jeżdżą prawie puste to teraz będą pewnie trójkami jeździć tylko po co ?