debata

W związku z planowaną budową galerii Quick Park w Olkuszu trwają konsultacje z mieszkańcami, dotyczące przede wszystkim drogowych rozwiązań w obrębie obiektu. Galeria zlokalizowana będzie na czterohektarowej działce pomiędzy ul. Sławkowską a drogą krajową 94.

Na środowym spotkaniu mieszkańcy poznali zleconą przez magistrat analizę układu komunikacyjnego wraz z rozwiązaniami mającymi poprawić warunki ruchu. Pewne koncepcje zdecydowanie nie spodobały się mieszkańcom. W drogowe sprawy zaangażował się też olkuski poseł.

Przypomnijmy, że kwestie drogowych rozwiązań omawiano już na kwietniowym spotkaniu mieszkańców z inwestorem i władzami miasta. Na koszt inwestora na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 94 z ul. Długą i ul. Kruszcową ma powstać dwupasmowe rondo o średnicy 47 metrów. Za rondem w kierunku Krakowa zostanie również wykonany pas ruchu łączący „krajówkę” z ul. Sławkowską, stanowiący główny wjazd na teren nowej galerii. Zgodę na budowę ronda ze zjazdami pozytywnie zaopiniowała już GDDKiA. Jak wówczas pisaliśmy, mieszkańcom nie spodobała się koncepcja nawracania od strony Krakowa na nowym rondzie w celu zjazdu z „krajówki” w ul. Sławkowską i dalej na parking przy galerii. Mieszkańcy obawiają się też sytuacji, że kierowcy jadący od strony stolicy Małopolski zaczną skracać sobie drogę, korzystając ze skrętu w lewo na wcześniejszym skrzyżowaniu z ul. Mickiewicza, co jeszcze mocniej spotęgowałoby ruch w centrum miasta. Projektanci i inwestor mają w tej kwestii odmienne zdanie. Zakładają, że rondo i dodatkowe zjazdy bezpośrednio z DK 94 odciążą ruch w okolicach rynku. Wyjazd z Quick Parku również ma się odbywać bezpośrednio na „krajówkę” bez korkowania ulic miejskich.

W związku z wątpliwościami dotyczącymi zaproponowanego przez inwestora układu komunikacyjnego, zlecono niezależnej firmie opracowanie analizy komunikacyjnej dla tego obszaru. Analiza, obejmująca też wyniki badań natężenia ruchu w rejonie budowy galerii, z prognozami ich zmiany po jej powstaniu, została przedstawiona mieszkańcom na środowym spotkaniu w magistracie.

Co proponują specjaliści?
Według opracowania przygotowanego na zlecenie magistratu, problemem w śródmieściu są małe skrzyżowania położone blisko siebie oraz równiez znajdujące się w małych odległościach przejścia dla pieszych, a na ul. Kościuszki spora liczba aut skręcających w ul. Króla Kazimierza Wielkiego, co powoduje brak płynności ruchu. Według prognozy na 2025 rok skrzyżowania będą funkcjonować na granicy przepustowości, dlatego należy wyprowadzić ruch tranzytowy z miasta. Najbardziej obciążone będzie skrzyżowanie ul. Mickiewicza z ul. Sławkowską.

W ramach poprawy warunków ruchu specjaliści proponują szereg rozwiązań. Na skrzyżowaniu „krajówki” z ul. Dwudziestu Straconych i ul. Mickiewicza powinny powstać osobne pasy ruchu dla wszystkich relacji na wlotach podporządkowanych oraz nowy system sygnalizacji. Takie rozwiązanie proponuje się również na skrzyżowaniu z ul. Kościuszki. W przypadku tej ulicy dwa przejścia dla pieszych mogłyby zostać zastąpione jednym z wzbudzaną sygnalizacją świetlną. Kolejnym pomysłem jest zakaz skrętu w prawo w ul. Króla Kazimierza Wielkiego. Z kolei na skrzyżowaniu ul. Mickiewicza i ul. Sławkowskiej zaproponowano sygnalizację świetlną. Powyższe koncepcje to tylko propozycje do dyskusji.  

Mieszkańcy nie chcą większego ruchu
Olkuszanie uczestniczący w spotkaniu obawiają się jeszcze większego ruchu na ul. Sławkowskiej i ul. Mickiewicza niż obecnie. Niektórzy podkreślali, że osoby np. z osiedla Młodych do nowej galerii na pewno nie pojadą „krajówką”, ale właśnie przez ul. Sławkowską. – Już teraz panuje tu duży ruch i czasem tworzą się korki. Gdy na DK 94 był wypadek, i ul. Sławkowska i ul. Powstańców Śląskich były zakorkowane. A galeria tylko zwiększy ruch – mówili mieszkańcy.

Obecni na spotkaniu radni w pełni poparli olkuszan. Janusz Dudkiewicz i Jan Kucharzyk domagali się zapewnienia płynności ruchu, zarówno w obrębie „krajówki”, jak i w śródmieściu. Wojciech Ozdoba z kolei zasugerował, aby zamiast ronda wybudować estakadę, podobnie jak uczynił to inwestor Galerii Bronowickiej. Zdaniem radnego zapewni to zarówno odpowiednią płynność ruchu, jak i bezpieczeństwo. Łukasz Kmita zwrócił uwagę, że klienci galerii będą też dojeżdżać tam miejską komunikacją. Przejście do obiektu z przystanku położonego pod drugiej stronie krajówki może być problematyczne. Znajdujące się tam „pasy” nie są najbezpieczniejszym przejściem przez czteropasmową jednię.

Przedstawiciel inwestora podkreślił, że zarówno wjazd, jak i wyjazd z galerii będzie odbywał się przez drogę krajową. Na kolejnym spotkaniu z mieszkańcami mają być także zaprezentowane wyniki analiz wykonane przez inwestora.

Cała dyskusja na tym się nie zakończyła. Przewidziano jeszcze dwa spotkania dotyczące organizacji ruchu. Zgodnie z zapowiedzią wiceburmistrz Jolanty Motyczyńskiej, firma opracowująca analizę na zlecenie urzędu ma uwzględnić uwagi mieszkańców.

Poseł pyta ministra
W sprawę drogowych rozwiązań włączył się olkuski poseł Jacek Osuch (PiS). Zwrócił się on z wnioskiem do Ministra Infrastruktury i Budownictwa Andrzeja Adamczyka o „zwrócenie szczególnej uwagi na problem lokalizacji dużych obiektów wielkopowierzchniowych generujących znaczny ruch pojazdów i pieszych przy drogach zarządzanych przez GDDKiA”.

Parlamentarzysta opiera się na przykładzie olkuskiej inwestycji, dotyczącej przede wszystkim budowy ronda. – Niewątpliwie wspomniane skrzyżowanie wymaga pilnej i kompleksowej modernizacji, jednak wątpliwości części Mieszkańców budzi zaproponowana forma jego realizacji. Najlepszym i postulowanym przez Mieszkańców rozwiązaniem byłoby powstanie w powyższej lokalizacji estakady (na kierunku Kraków-Sosnowiec z bezkolizyjnym poziomem jezdni na poziomie „+1”) wraz z możliwością zawrócenia pojazdów z kierunku Sosnowiec na kier. Kraków i wlotami z ul. Kruszcowej i ul. Spółdzielczej (małe rondo pod estakadą na poziomie „0”). Takie rozwiązanie komunikacyjne usprawniłoby i uporządkowałoby ruch w obrębie nowej galerii – pisze Jacek Osuch.

W swojej interpelacji poseł pyta m. in., czy Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa obejmie dodatkowym nadzorem uzgodnienia wydawane przez GDDKiA podmiotom budującym obiekty wielkopowierzchniowe w pobliżu dróg krajowych, a także czy w opinii Ministerstwa zaproponowane przez inwestora centrum handlowego w Olkuszu i uzgodnione przez GDDKiA rozwiązanie komunikacyjne dotyczące nowego układu drogowego jest optymalne i kompleksowo rozwiązuje problem zwiększonego natężenia ruchu na drodze krajowej nr 94 i w obrębie skrzyżowań z ul. Kruszcowa i ul. Długą oraz ul. Mickiewicza i ul. Dwudziestu Straconych. Wśród pytań znalazło się również to dotyczące bezpieczeństwa pieszych w obrębie przystanku „Olkusz skrzyżowanie Stacja Statoil”.

Gdy tylko będzie znany termin kolejnego spotkania, poinformujemy o tym naszych Czytelników. Na naszych łamach przedstawimy również odpowiedź na poselską interpelację.

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
19 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
al
al
7 lat temu

A tym czasem…dla wszystkich malkontentów, kolejne już trzecie rondo na DRODZE KRAJOWEJ 79.
http://itvm.pl/2016/09/08/22255/

włona
włona
7 lat temu

Zasłałam ławki ,zasłałam chodnik i co mi złobi Ochłona Śłodowiska ,Sanepid.Co mi złobi?/Włona znad Stałego Cmentarza/

Młody
Młody
7 lat temu

[quote name=”iTi”]Pan Poseł Osuch to niech się zajmie sprawami swoimi a konkretnie obietnicami wyborczymi jak na razie cisza ,obiecał połączenia kolejowe z krakowem,poszerzenie drogi DK 94 OLKUSZ-KRAKÓW, i tańszy prąd dla ZGH BOLESŁAW.Typowe obiecanki wyborcze .[/quote]

Teraz to zasłużone wakacje do jesieni a może nawet zimy po ciężkiej pracy …

iTi
iTi
7 lat temu

Pan Poseł Osuch to niech się zajmie sprawami swoimi a konkretnie obietnicami wyborczymi jak na razie cisza ,obiecał połączenia kolejowe z krakowem,poszerzenie drogi DK 94 OLKUSZ-KRAKÓW, i tańszy prąd dla ZGH BOLESŁAW.Typowe obiecanki wyborcze .

mieszkaniec
mieszkaniec
7 lat temu

„Zgodę na budowę ronda ze zjazdami pozytywnie zaopiniowała już GDDKiA.” O czym mowa??? Jaką zgodę?Z tego co mi wiadomo w GDDKiA nic nie wiedzą o jakiejkolwiek inwestycji -typu przebudowa DK94 w Olkuszu?

Wanker
Wanker
7 lat temu

W sprawę drogowych rozwiązań włączył się olkuski poseł Jacek Osuch (PiS) —– myślę że zdecydowanie bardziej skuteczny jest w firmowaniu swoim nazwiskiem turnieju badmintona — poziom jego interpelacji poselskich i ich wynik przerabiamy już kolejną kadencję ale może wg jego zasad wszystko jest możliwe pod warunkiem , że nie wiesz o czym mówisz .

pavv
pavv
7 lat temu

Ronda są fajne ale nie dla dziesiątków tysięcy aut. Już w Oświęcimiu na niektórych rondach tworzą się korki na 10-20 min. stania w korku. Bez estakady się nie obędzie! Tylko, że jak dojdzie do problemu budowy estakady to inwestor zrezygnuje bo ten biznes za 100 lat mu się nie zwróci.
Co do reszty @al się w zupełności z Tobą zgadzam. Ponadto ten durnowaty znak STOP przed którym jadąc od 1000 Lecia w kierunku 29 Listopada należy się zatrzymać miesza w mózgach wielu kierowcom, pomimo tego, że drogę na Chrzanów widzą jak na dłoni to się zatrzymują. To osoby z gatunku tych co jak zobaczą na płocie napis DU9A to lecą pogłaskać deski, a to grozi wbiciem drzazgi!

al
al
7 lat temu

[quote name=”Driver”]Ronda powinny być już od lat w Olkuszu, nasze skrzyżowania nie są kompletnie przystosowane do tej przepustowości jaka jest w godzinach szczytu, a sama obwodnica niema nic wspólnego z tym problemem.[/quote]
Bo w całym cywilizowanym świecie sa ronda tylko nie w olkuszewie. Parę lat temu w Oświęcimiu porobili ronda i jest git. Ale w olkuszewie myślenie boli. Rondo i to szybko powinno powstać na przecięciu ul. 29 listopada, al. tysiąclecia i drogi chrzanowskiej. Dodatkowo możliwość sketu z wiaduktu na szpitalną krótką i już korki byłyby mniejsze. Plus jedno przejście na kościuszki koło rycerza ze światłami żeby ludzie przechodzili większymi grupami a nie jak święte krowy.

Driver
Driver
7 lat temu

Ronda powinny być już od lat w Olkuszu, nasze skrzyżowania nie są kompletnie przystosowane do tej przepustowości jaka jest w godzinach szczytu, a sama obwodnica niema nic wspólnego z tym problemem.

aaabb
aaabb
7 lat temu

miało być jakże 🙂 😳

aaabb
aaabb
7 lat temu

jak to dobrze ,że w przeglądzie są komentarze…gdyby nie to nie wiedziałabym ,że na tym jak ze ważnym dla miasta spotkaniu NIE BYŁO BURMISTRZA .Brawo przeglądzie za rzetelność w informowaniu nas o faktach 😀 😀 😀

słonce skalskiej
słonce skalskiej
7 lat temu

[quote name=”radny”]Wiola, ale mogłaś postarać się wrzucić jakieś lepsze zdjęcie. Szkoda, że nic nie wspomniano o nieobecności na konsultacjach burmistrza i o zagrożeniu podtopień wodami gruntowymi, jakie istnieje na tym terenie.[/quote]
trzeba było przyjśc a nie teraz domagac się w niekulturalny sposób zdjęć

zdzich12
zdzich12
7 lat temu

Biorąc pod uwagę fascynację naszego Pana pOsła Osucha kolejkami i torami, aż dziwne że nie zażądał budowy metra 🙂

radny
radny
7 lat temu

Wiola, ale mogłaś postarać się wrzucić jakieś lepsze zdjęcie. Szkoda, że nic nie wspomniano o nieobecności na konsultacjach burmistrza i o zagrożeniu podtopień wodami gruntowymi, jakie istnieje na tym terenie.

literat
literat
7 lat temu

[quote name=”bronowice, bonarka”]w normalnym mieście, jesli w centrum miasta powstaje gigantyczna galeria handlowa to stara się inwestor, aby klientów zachęcić do szybkiego dostania się do galerii a także do bez problematycznego wyjazdu z niej (no chyba że chce się mieć klienta tylko raz). W Olkuszu w ciągu doby przejezdza 25 tys aut a w Krakowie na wysokości 15 tys aut. I tam miasto umiało zadbać o interes mieszkanców. Podobnie jak z galerią bonarka- tam rondo ułatwiające wjazd jest na poziomie -1 a estakada jest w poziomie ulicy Kamieńskiego.[/quote]
Ale fanzolisz chłopcze.

bronowice, bonarka
bronowice, bonarka
7 lat temu

w normalnym mieście, jesli w centrum miasta powstaje gigantyczna galeria handlowa to stara się inwestor, aby klientów zachęcić do szybkiego dostania się do galerii a także do bez problematycznego wyjazdu z niej (no chyba że chce się mieć klienta tylko raz). W Olkuszu w ciągu doby przejezdza 25 tys aut a w Krakowie na wysokości 15 tys aut. I tam miasto umiało zadbać o interes mieszkanców. Podobnie jak z galerią bonarka- tam rondo ułatwiające wjazd jest na poziomie -1 a estakada jest w poziomie ulicy Kamieńskiego.

xx
xx
7 lat temu

pod krajówką dla pieszych powinny byc przejścia podziemne,światła spowalniają ruch samochodów a i tak nie zapewniaja 100% bezpieczeństwa przechodniom.

arek
arek
7 lat temu

Estakad to marzenie. Wielokrotnie większa Galeria Bronowice mogła sfinansować estakadę ale olkuska jest za mała i koszt ew. budowy byłby zabójczy dla rachunku finansowego inwestycji.