budowa

Od kilku lat mówi się o możliwości budowy nowej drogi pomiędzy powiatem olkuskim i autostradą A4. W 2016 roku zapadła decyzja o rozpoczęciu prac nad projektem takiego łącznika. Postanowiliśmy sprawdzić, na jakim są one etapie i którędy będzie przebiegać nowa trasa.

Połączenie DK94 z autostradą A4 to projekt, o który władze samorządowe zabiegają od dawna. Kwestia ta była poruszana m.in. podczas prac nad Strategią i Planem Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Małopolskiego. W 2016 roku Sejmik Województwa Małopolskiego przyjął rezolucję dotyczącą konieczności realizacji połączenia drogowego północno-zachodniej Małopolski z autostradą A4. Została ona skierowana do premiera, ministrów, parlamentarzystów oraz wójtów, burmistrzów, prezydentów i starostów Zachodniej Małopolski.

Sprawa zaczęła nabierać realnych kształtów w maju 2016 roku. Wtedy to w Starostwie Powiatowym w Olkuszu podpisano porozumienie dotyczące przygotowania dokumentacji potrzebnej do realizacji tego zadania w przyszłości. Jego sygnatariuszami byli przedstawiciele Zarządu Województwa Małopolskiego oraz przedstawiciele powiatów: chrzanowskiego, krakowskiego i olkuskiego oraz gmin: Bolesław, Bukowno, Krzeszowice, Olkusz i Trzebinia.

Samorządy zobowiązały się w nim do opracowania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla połączenia autostrady A4 z DK94. Dokument ten ma za zadanie określić możliwe warianty przebiegu nowej drogi wraz ze wstępnym oszacowaniem ich kosztów. Połowa sumy potrzebnej na przygotowanie dokumentacji pochodziła z budżetu Województwa Małopolskiego. Resztę, w równym stopniu, sfinansowały pozostałe samorządy, z wyjątkiem powiatu olkuskiego, który nie uczestniczył w finansowaniu tego opracowania.

W grudniu 2016 roku w siedzibie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie odbyło się pierwsze spotkanie robocze zainteresowanych samorządów z autorami Wielowariantowego Studium. Firma, która wygrała przetarg na realizację tego zadania, przygotowała kilka propozycji budowy nowej drogi. W toku dalszych prac pojawiły się trzy koncepcje budowy omawianego połączenia. Jak podkreśla Tomasz Kobylański z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, ostateczny wariant przebiegu drogi powinna wskazać decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych.

Pierwsza z nich zakłada budowę drogi, która swój początek miałaby w miejscowości Krze. Droga prowadziłaby dalej do Bukowna, następnie na wschód w kierunku Żurady, a potem na południe przez tereny gmin: Olkusz, Trzebinia i Krzeszowice do węzła autostradowego Rudno. Rozwiązanie to uwzględnia także interesy Olkusza. Projekt przewiduje bowiem utworzenie łącznika od skrzyżowania na Mazańcu, przez Kruczą Górę do ronda na osiedlu Młodych. Drugi wariant prowadzi od miejscowości Krze, przez Bukowno i dalej na południe w stronę węzła Rudno przez Trzebinię Sierszę, Psary i Wolę Filipowską. Rozwiązanie to pomija jednak kwestię skomunikowania tej trasy z Olkuszem.

A4 dk94 warianty

źródło: Biuro Prasowe UMWM

Trzecia opcja to budowa trasy, która swój początek miałaby koło kopalni Pomorzany. Szlak ten omijałby Olkusz i Żuradę od strony zachodniej. Przed Niesułowicami droga skręcałby w stronę Chrzanowa. Zaproponowane zostały dwa warianty połączenia z autostradą A4 – pierwszy przy węźle Balin, a drugi przy węźle Jeleń. Ta propozycja z kolei nie rozwiązuje problemów transportowych największych zakładów przemysłowych Bolesławia i Bukowna.

W wyniku przeprowadzonej przez projektantów gruntownej oceny powyższych wariantów, uwzględniającej kryteria m.in. funkcjonalne, ruchowe, ekonomiczne, środowiskowe i społeczno-gospodarcze jako najbardziej optymalny wskazany został wariant pierwszy.

Sama kwestia budowy trasy wzbudza wątpliwości wśród mieszkańców Olkusza. Wiele osób poddaje w wątpliwość sens takiej inwestycji twierdząc, że w żaden sposób nie przyczyni się ona do rozładowania ruchu na zatłoczonej Drodze Krajowej nr 94. Najczęściej padającym argumentem przeciwko takiej inwestycji jest konieczność uiszczania opłat autostradowych przy wjeździe do Krakowa. Biorąc pod uwagę długość planowanej trasy najprawdopodobniej nie uległby też skróceniu czas przejazdu z Olkusza do Krakowa.

Zdaniem Marcina Cockiewicza, sekretarza Miasta Bukowno i radnego Sejmiku Województwa Małopolskiego, rozważanie tej sprawy w ten sposób jest nieporozumieniem.

– Celem strategicznym nowego połączenia drogowego DK94 z autostradą A4 nie jest stworzenie alternatywy dla dojazdu z Olkusza do Krakowa. W podjętej jednogłośnie rezolucji Sejmiku wskazano, że konieczne jest strategiczne otwarcie się całej Małopolski Zachodniej na autostradę i bezpośrednie skomunikowanie z nią maksymalnie wielu terenów przemysłowych powiatów olkuskiego i chrzanowskiego, gdyż da to kolejny impuls do rozwoju gospodarczego w naszym regionie. Natomiast ”efektem ubocznym” takiego połączenia będzie przejęcie przez nie części „potoku” tranzytowego transportu ciężarowego, który dziś, by wydostać się „w świat”, używa trasy DK94. Cieszę się, że w wyniku prac koncepcyjnych jako optymalny i najkorzystniejszy wskazano właśnie wariant pierwszy, uwzględniający potrzeby wszystkich zainteresowanych gmin powiatu olkuskiego – tłumaczy Marcin Cockiewicz.

Kiedy możemy spodziewać się realizacji tej inwestycji – tego nie wiadomo. Jak informują przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego, szacunkowy koszt budowy trasy w pełnym jej przebiegu to około 300 mln zł. Bez wsparcia ze strony Rządu oraz pozyskania unijnych środków w perspektywie na lata 2020-2027, będzie to praktycznie niemożliwe.

A jakie jest zdanie naszych Czytelników na ten temat? Zapraszamy do dyskusji na www.przeglad.olkuski.pl

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
9 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
Maniek  z Berdyczowa
Maniek z Berdyczowa
6 lat temu

[quote name=”Rafał”]Już kiedyś pisałem do Pana STAROSTY uważam, iż ten pomysł jest beznadziejny(…)[/quote]
I co,odpisał Pan Starosta?

metro.KRK-OLK
metro.KRK-OLK
6 lat temu

[quote name=”Rafał”]Już kiedyś pisałem do Pana STAROSTY uważam, iż ten pomysł jest beznadziejny i nic Olkuszowi nie da. Trzeba pomyśleć nad usrawnieniem drogi DK 94 i ewentualnie budową połączenia kolejoweo do Krakowa. Nikt z Olkusz anie bezie jeździł do Krakowa przez A4 popierwsze to wyjdzie dalej po drugie dorgo, więc pytam się po co????[/quote]
Kasa,Misiu,
kasa!!!

Rafał
Rafał
6 lat temu

Już kiedyś pisałem do Pana STAROSTY uważam, iż ten pomysł jest beznadziejny i nic Olkuszowi nie da. Trzeba pomyśleć nad usrawnieniem drogi DK 94 i ewentualnie budową połączenia kolejoweo do Krakowa. Nikt z Olkusz anie bezie jeździł do Krakowa przez A4 popierwsze to wyjdzie dalej po drugie dorgo, więc pytam się po co????

Lineker
Lineker
6 lat temu

naciągają nas na kasę i tyle (linia kolejowa do KRK / łącznica z A4/ może metro do KRK – warto sprawdzić i zlecić analizę :)) – ktoś „studium” robi my płacimy za to w setkach tysięcy zapewne – planujemy „loty w kosmos”, których nie będzie zamiast usprawniać to co już mamy. Lepiej dobudowywać mijanki gdziekolwiek teren pozwala na DK94 do KRK i to byłby namacalny postęp ale tu nie chodzi żeby było lepiej – chodzi o to żeby ktoś na tych pożal się boże mrzonkach zarabiał.

misiek
misiek
6 lat temu

Łącznik z A4 tylko dla tego, że zamiast bezpłatnie dojechać do Krakowa na bramkach trzeba będzie płacić. Wszędzie modernizuje się drogi, a tylko u nas się nie da.

Młody
Młody
6 lat temu

„W grudniu 2016 roku w siedzibie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie odbyło się pierwsze spotkanie robocze zainteresowanych samorządów z autorami Wielowariantowego Studium.”

Mamy marzec 2018 roku, więc ja się pytam czy to „Wielowariantowe Studium” zostało wykonane, ile kosztowało i pod jakim linkiem można zapoznać się z jego treścią …

theon
theon
6 lat temu

[quote name=”i na tym zakończmy”]realizacja bezsensownych inwestycji powinna zakończyć się wraz z narysowaniem takich pomysłów na mapie.[/quote]
– lepiej jeszcze wcześniej, rysowanie też kosztuje. A w ogóle jaki ma sens umawianie się teraz na cokolwiek z osobami z sejmiku ? Za chwilę zostanie po nich tylko mgliste wspomnienie 🙂

ikk
ikk
6 lat temu

Całkowicie bezsensowne projekty, nie liczące się z możliwościami państwa, środowiska lokalnego, lasów państwowych. Zamiast myśleć realistycznie o udrożnieniu 94, robi się populistyczną kampanię wyborczą i grając na emocjach ludzi. Jakim trzeba być naiwnym żeby wierzyć że te projekty będą zrealizowane. Skupcie się na tym co realne!!!!!!!!!!!!

i na tym zakończmy
i na tym zakończmy
6 lat temu

realizacja bezsensownych inwestycji powinna zakończyć się wraz z narysowaniem takich pomysłów na mapie.