Olkusz

Prace przy olkuskim odcinku Drogi Krajowej nr 94 nie zwalniają tempa: jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, wykonawca, czyli konsorcjum firm NDI, NDI Sopot, MASFALT oraz DROGOMEX, realizuje obecnie równolegle roboty z niemal wszystkich branż budowlanych, skupiając się zarówno na infrastrukturze podziemnej, jak i drogowej oraz inżynieryjnej.

Nadal prowadzone są prace przy kanalizacji deszczowej oraz sieciach gazowych i wodociągowych. Równolegle postępuje natomiast modernizacja instalacji teletechnicznych i elektroenergetycznych oraz montaż nowego oświetlenia drogowego: to właśnie branża sanitarna oraz elektroenergetyczna należą do najbardziej zaawansowanych segmentów opisywanej inwestycji.

Na głównym ciągu „krajówki” oraz na drogach dojazdowych widać z kolei kolejne warstwy nowej konstrukcji drogowej: trwają tam prace ziemne, układana jest warstwa nośna, a w czwartek wykonawca przystąpił ponadto do układania próbnego odcinka asfaltowej warstwy wiążącej o grubości 9 cm. Zaawansowany jest również montaż tzw. ścieku trójkątnego, czyli specjalnego systemu odprowadzania wody z jezdni, który powstaje zarówno przy głównej drodze, jak i na poprzecznych dojazdach.

Nie ustają także działania związane z usuwaniem trudności geotechnicznych: wciąż trwa wypełnianie pustek krasowych, które od początku inwestycji stanowią jedno z największych wyzwań dla wykonawców. Zastosowanie specjalnych mieszanek pozwala jednak stopniowo niwelować zagrożenia, jakie niosą ze sobą niestabilne warstwy gruntu.

Widoczne są też efekty prac przy obiektach inżynieryjnych: w segmencie piątym przejścia podziemnego, oznaczonego symbolem PP-04, zakończono bowiem betonowanie schodów, dzięki czemu ta część inwestycji zbliża się już do etapu wykończeniowego. Z kolei przy drugim przejściu roboty koncentrują się obecnie po południowej stronie obiektu. Postępują na dodatek prace przy budowie kładki, gdzie prowadzone jest zbrojenie i deskowanie szybu windowego oraz fundamentów jednej z podpór.

Przypominamy, że gruntowna przebudowa Drogi Krajowej nr 94 w Olkuszu to największa inwestycja infrastrukturalna ostatnich lat w powiecie olkuskim: jej wartość przekracza bowiem aż 217 milionów złotych oraz obejmuje szereg istotnych zmian w układzie drogowym miasta. Pprócz przebudowy sześciu skrzyżowań oraz budowy dwóch przejść podziemnych powstaną, bowiem także ścieżki rowerowe, ekrany akustyczne, nowe chodniki czy oświetlenie. Kluczowym elementem projektu będzie natomiast dwupoziomowy węzeł drogowy na skrzyżowaniu ulic Kościuszki i Rabsztyńskiej, wraz z tunelem poprowadzonym pod główną jezdnią.

Choć początkowo zakładano, że wszystkie prace zakończą się we wrześniu 2026 roku, to niewykluczone, że wspomniane wyżej trudne warunki gruntowe wpłyną na wydłużenie harmonogramu: mimo to, tempo oraz zakres realizowanych robót pokazują, że wykonawcy starają się, aby sprostać zarówno wymaganiom technicznym, jak i oczekiwaniom mieszkańców Srebrnego Miasta.

zdjęcia: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze