Coraz więcej samorządów na terenie całego kraju decyduje się na wspólne zakupy energii elektrycznej. Dzięki połączonym przetargom są w stanie uzyskiwać rabaty nawet do kilkudziesięciu procent. Jak na taką możliwość zapatrują się władze gmin leżących na terenie naszego powiatu?
Wspólnym kupowaniem energii elektrycznej zainteresowanych jest coraz więcej samorządów. Gmina, szkoła czy szpital nie mają dużych możliwości zmniejszenia kosztów. Połączenie ich w jedną grupę sprawia, że stają się one bardziej atrakcyjne dla sprzedawców. Dzięki temu mogą liczyć na większe rabaty.
Dla przykładu – nawet do 57 procent mniej za prąd zapłacą w 2017 r. samorządy zrzeszone w Forum Wójtów, Burmistrzów, Prezydentów i Starostów „NORDA” z Pomorza. Podobne zakupy od lat organizują miasta zrzeszone w Górnośląskim Związku Metropolitalnym. Grupę stanowi 30 samorządów i 31 jednostek samorządowych. Dzięki współpracy tylko w zeszłym roku udało im się zaoszczędzić około 11 mln zł.
Jak kształtują się wydatki lokalnych samorządów?
Ile płacą za prąd samorządy z terenu naszego powiatu? Jak informuje olkuski magistrat, w ubiegłym roku oświetlenie ulic kosztowało naszą gminę niespełna 1 mln, 457 tys. zł, z czego ponad 627 tys. zł stanowi przesył energii. Za zużycie prądu w budynkach należących do Gminy Olkusz trzeba było łączne zapłacić ponad 95 tys. zł. Cześć nieruchomości należących do samorządu zarządzana jest jednak przez prywatną firmę, która we własnym zakresie zawiera umowy z dostawcami energii.
Wolbrom na oświetlenie ulic wydał w zeszłym roku prawie 759 tys. zł. Zakup energii dla budynków należących do Gminy wyniósł ponad 68 tys. zł. Rachunek za prąd dla Wolbromskiego Zakładu Wodociągów, Kanalizacji, Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej opiewał zaś na ponad 600 tys. zł.
W Trzyciążu na oświetlenie dróg wydano ponad 195 tys. zł, (w tym ponad 76 tys. zł. za dystrybucję). Koszt energii dla budynków należących do Gminy wyniósł 76 tys. zł. Wodociągi i Kanalizacja „Trzyciąż” Sp z o.o. zapłaciły ponad 154 tys. zł.
Oświetlenie ulic w Bukownie kosztowało jego mieszkańców ponad 309 tys. zł. Za energię dla budynków należących do miasta oraz jego jednostek administracyjnych samorząd wydał ponad 488 tys. zł. W Kluczach koszt oświetlenia wyniósł 602 tys. zł (z czego 245 tys. zł stanowił przesył). Faktury za prąd dla gminnych nieruchomości opiewały na kwotę 89 tys. zł.
W Bolesławiu za energię dla budynków należących do gminy i podległych mu podmiotów urząd wydał ponad 140 tys. zł. Prąd dla Gminnego Zakładu Oczyszczania Ścieków kosztował 98 tys. zł a dla Zakładu Gospodarki Komunalnej ponad 192 tys. zł. Wydatki na oświetlenie uliczne uplasowały się na poziomie 152 tys. zł.
Powiat Olkuski nie ponosi żadnych kosztów z tytułu oświetlenia drogowego. Obowiązek ten ciąży na gminach. Rachunek za prąd dla Starostwa Powiatowego i jego jednostek organizacyjnych wyniósł jednak ponad 400 tys. zł.
Czy jest szansa na współpracę?
Łączny koszt zakupu energii dla wszystkich okolicznych samorządów opiewa na niebagatelną kwotę ponad 5,4 mln zł. Do tego należałoby dodać jeszcze rachunek za prąd dla Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji, które stanowi wspólną własność czterech gmin. Nie ulega wątpliwości, że grupowe zakupy pozwoliłyby uzyskać lepsze warunki cenowe, nieosiągalne dla samodzielnych podmiotów. Jak zatem na możliwość takiej współpracy zapatrują się ich włodarze?
– Do końca 2017 roku obowiązuje nas umowa na zakup energii. W przyszłości jesteśmy jednak otwarci na każdą propozycję, która mogłaby zmniejszyć koszty ponoszone przez nas z tego tytułu – podkreślają przedstawiciele magistratu w Bukownie.
Pozostali samorządowcy nie składają tak jednoznacznych deklaracji. Jak wspomina wójt Gminy Bolesław, Krzysztof Dudziński, kwestia ta była już analizowana kilka lat temu. Na przełomie 2011 i 2012 roku, z inicjatywy Starostwa Powiatowego w Olkuszu, przy udziale 6 gmin podjęto rozmowy i wstępne działania zmierzające do wspólnego zakupu energii elektrycznej w drodze przetargu nieograniczonego. Negocjacje zakończyły się jednak fiaskiem.
– Powiat olkuski od wielu lat negocjuje ceny zakupu prądu indywidualnie dla każdej jednostki organizacyjnej. Wcześniejsze próby współpracy z innymi samorządami nie przyniosły pożądanego efektu – tłumaczy starosta Paweł Piasny.
A jakie jest zdanie naszych czytelników na ten temat? Czy okoliczne gminy szukając oszczędności powinny nawiązać współpracę w tym zakresie? Czy Waszym zdaniem jest to możliwe? – zapraszamy do dyskusji na www.przeglad.olkuski.pl
Ciężko to przyznać, ale gminy faktycznie pokazują nam jak negocjować ze sprzedawcami energii. Grupowe zakupy stają się jednym z najbardziej skutecznych metod oszczędzania na rachunkach za prąd. Gdyby ktoś szukał takich rozwiązań dla osób indywidualnych to w internecie są już dostępne narzędzia, które to ułatwiają np. platforma na stronie https://www.ogarniamprad.pl gdzie prowadzone są takie właśnie grupowe aukcje. Ludzie zbierają się w grupy i taka grupa przystępuje do aukcji z udziałem sprzedawców, którzy licytują miedzy sobą cenę, najniższa wygrywa.
urząd myśli o swojej kieszeni, bo co zaoszczędzą to w premii sobie wezmą. A może tak pomysleć o wszystkich mieszkańcach i wynegocjować atrakcyjną cenę do ogrzewania domów. Smogu by sie pozbyli i dopłat na wymianę pieców.