Olkusz
– Czemu bus po piątej rano został zawieszony? Czy przewoźnikom wolno robić takie rzeczy i jak wyglądają procedury? – Z takim pytaniem zwróciła się do naszej Redakcji jedna z Czytelniczek. Przyjrzeliśmy się tej sprawie bliżej.
Busy z Olkusza do Krakowa jakie są, każdy wie. Pisaliśmy już tyle razy na ten temat, że z tych tekstów można byłoby zrobić małą książkę. Od pewnego czasu, przy każdej tego typu publikacji powtarzamy, że jeśli pasażerowie mają jakieś uwagi względem przewoźników, to powinni przekazywać je instytucji nadzorującej transport zbiorowy, czyli Urzędowi Marszałkowskiemu Województwa Małopolskiego. Niestety w dalszym ciągu nikt nie chce korzystać z takiego rozwiązania.
Na początku lipca do naszej redakcji zwróciła się mieszkanka Olkusza zbulwersowana faktem, że jeden z przewoźników zawiesił na okres wakacyjny dwa przejazdy, z których korzystała dojeżdżając do pracy. – Tłumaczą, że to ze względu na okres urlopowy i brak studentów, przez co mają mniej pasażerów i nie opłaca się jeździć. Guzik prawda. Codziennie rano w busach jest tłok, a godzina odjazdu po piątej rano odpowiadała wielu osobom – relacjonowała nam pani Agata.
Komunikat o zawieszeniu kursów został wywieszony w autobusach należących do przewoźnika. Na stronie internetowej rozklady.mda.malopolska.pl nie było zaś żadnych informacji dotyczących rozkładu jazdy tego przewoźnika. Postanowiliśmy zapytać Urząd Marszałkowski, co mówią w tej kwestii przepisy.
Jak wynika z nadesłanej niedawno odpowiedzi, Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego nie ma wpływu na treści publikowane na stronie internetowej spółki Małopolskie Dworce Autobusowe. – Rozkłady jazdy będące załącznikami do zezwoleń udzielanych przez Marszałka Województwa Małopolskiego publikowane są na stronie BIP Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego. Przewoźnik po uzyskaniu zmiany/nowego rozkładu jazdy ma obowiązek podać go do publicznej wiadomości, poprzez umieszczenie na obsługiwanych przez siebie przystankach. Przedsiębiorca, o którym mowa, nie zgłaszał zamiaru zmiany rozkładu jazdy – informuje Katarzyna Antosz, P.O. Kierownika Biura Prasowego UMWM.
Przedstawicielka samorządu dodaje również, że przewoźnik w świetle obowiązujących przepisów chcąc wprowadzić takie zmiany, musi zwrócić się z odpowiednim wnioskiem do Marszałka Województwa Małopolskiego. O zaistniałym fakcie urzędnicy dowiedzieli się od naszej redakcji, gdyż żaden z pasażerów nie kontaktował się z nimi w tej sprawie. – Do dnia dzisiejszego do Departamentu Infrastruktury Drogowej i Transportu nie wpłynęła skarga w przedmiotowej sprawie – zaznacza Katarzyna Antosz.
Po raz kolejny przypominamy więc naszym Czytelnikom, że jeśli mają jakieś uwagi względem działalności przewoźników, powinni zwracać się nie tylko do nas, ale również do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego. Z urzędem można kontaktować się korespondencyjnie pod adresem: ul. Racławicka 56, 30-017 Kraków, lub też poprzez e-mail: urzad@umwm.malopolska.pl