Olkusz, tak jak większość miast w Polsce i na świecie, boryka się z problemem narastającego braku miejsc parkingowych. Nasi lokalni samorządowcy próbują zmierzyć się z tą kwestią, wprowadzając na olkuskim rynku strefę płatnego parkowania. Coraz głośniej mówi się także o konieczności budowy nowych parkingów w centrum miasta. Czy takie inwestycje dojdą jednak do skutku?

 
Poruszanie się po Olkuszu coraz częściej przypomina przysłowiową „drogę przez mękę”, zwłaszcza w czasie tzw. dni targowych, pieszczotliwie nazywanych przez mieszkańców „świętem dyszla”. Jeśli zaś komuś uda się w końcu przedrzeć przez zatłoczone ulice i dotrzeć do celu, to musi zmierzyć się z odwiecznym dylematem kierowców, czyli z kwestią parkowania.

Ilość nowych miejsc parkingowych, które powstały przy okazji przebudowy miejskich ulic jest znikoma, a te które istnieją, są wykorzystywanie nieefektywnie. Według deklaracji samorządowców, sytuacja ta ma ulec zmianie.

Na najbliższej sesji Rady Miejskiej ma zapaść wiążąca decyzja odnośnie powstania strefy płatnego parkowania na olkuskim rynku. Rozwiązanie to ma na celu zwiększenie rotacji pojazdów w obrębie głównej części miasta. Dla usprawnienia komfortu poruszania się po mieście konieczne jest jednak powstanie nowych miejsc parkingowych w centrum Olkusza.

Pomysłów na rozwiązanie tego problemu jest kilka. Wychodząc naprzeciw potrzebom mieszkańców, radny Wojciech Ozdoba, postuluje budowę parkingu wzdłuż torów na ulicy Żuradzkiej.  -Taki parking mógłby pomieścić około 100 samochodów i stanowiłby dogodną alternatywę dla miejsc parkingowych na rynku. Duża zaletą tej lokalizacji jest również to, że znajduje się ona nieopodal rynku. Lokalizacja parkingu powinna najpierw być jednak poprzedzona konsultacjami z mieszkańcami okolicznych bloków – komentuje radny Ozdoba.

Aby zrealizować taką inwestycję należałoby jednak najpierw wykupić te tereny od PKP, a to oprócz środków pieniężnych wymaga także czasu. Dużo szybciej z problemem braku miejsc parkingowych chce uporać się Starosta Paweł Piasny. Już w lutym bieżącego roku zapowiedział on utworzenie nowego parkingu w centrum miasta, który miałby powstać na terenie boiska przy Zespole Szkół im. Antoniego Kocjana w Olkuszu.

Powiat, który dysponuje tym terenem, wykonałby nowe ogrodzenie i bramę wjazdową. Zgodnie z założeniami nowy plac parkingowy mógłby pomieścić około 100 samochodów. Tym sposobem ponosząc minimalne koszty, można byłoby utworzyć dodatkową przestrzeń parkingową w ścisłym centrum miasta.

Okazuje się jednak, że nie wszyscy podzielają ten optymizm. Zdaniem posła Jacka Osucha, który skierował w tej sprawie interpelację do olkuskiego starosty, środowisko nauczycieli i uczniów olkuskiego „Ekonomika” sprzeciwia się zmianie profilu wykorzystania terenu i przekształceniu go w parking. Starosta jest jednak zdeterminowany w realizacji swoich postanowień. Jak szybko uda się jednak zrealizować ten pomysł? Tego już nie precyzuje.

Pomysł budowy nowych parkingów ma też swoich krytyków. Pojawiają się głosy, że wyznaczanie nowych, darmowych miejsc postojowych może prowadzić w niedalekiej przyszłości do tzw. „indukcji ruchu” i ponownych problemów z brakiem wolnych miejsc postojowych. Jako alternatywne rozwiązanie podawany jest więc pomysł, aby środki, które planowane są na budowę nowych parkingów przeznaczać na rozwój miejskiej komunikacji.

W tym przypadku, zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju, nie można jednak faworyzować jednych rozwiązań kosztem innych. To sami mieszkańcy powinni bowiem decydować, w jaki sposób chcą przemieszczać się po mieście. Władza samorządowa jest zaś od tego, aby im to ułatwiać, a nie utrudniać.

A jakie jest Wasze zdanie? – Co sądzicie o pomyśle budowy nowych parkingów w centrum Olkusza? Czy takie rozwiązanie jest w stanie poprawić komfort przemieszczania się po Olkuszu? Zapraszamy do dyskusji.

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
13 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
sic
sic
8 lat temu

[quote name=”Tomek pyta”]Mam trzeci pomysł na parking, najbardziej hatdkorowy ale w mojej ocenie najbardziej trafny bo dodatkowo polepsza funkcjonowanie miasta. Od początku: niejaki pan Cader chciał zagospodarować u siebie na terenie byłej emalii plac, chciał wybudować drogę do ulicy składowej. I to jest bardzo dobra informacja: do p. Cadera przenosimy targ z miasta z Kazimierza. Dzięki temu nie mamy takich korków na mieście we wtorek i piątek. Łatwiej przejść chodnikiem. Teren targu wykupujemy z rąk prywatnych i robimy tam parking. Dodatkowo samochody parkują tam, gdzie w dni targowe. Nowy targ u Cadera znajduje się blisko os. Pakuska oraz osiedla Korczak/Polna czyli ci mieszkańcy mają blisko na targowisko. Takie rozwiązanie powinno zapewnić funkcjonowanie targu przez 7 dni w tygodniu jak na krakowskim kleparzu. Dodatkowo puszczanie komunikacji przez teren Cadera – skraca podróż miasto – osiedle oraz mamy oszczędności na paliwie w komunikacji … ok. 150 tysięcy rocznie.[/quote]

Panie Piaśnik czy pytał się pan w tej sprawie pana Cadera?

kierowca
kierowca
8 lat temu

wyrzucić targowisko ze świetokrzyskiej na ugorki przy szpitalu, a w tym
m-cu zrobić parking.

misiek
misiek
8 lat temu

[quote name=”psiarczyk”]żeby odkorkować KKW trzeba było zrobić droge przy torach kolejowych od dworca aż do cmentarza. Droga w planach była, ale urząd wolał sprzedac działki okolicznym mieszkańcom i teraz dróżka dla piesków została.[/quote]
O czym Ty mówisz .Tereny wzdłuż torów były sprzedane w latach 50tych ,a projekt drogi zbiorczej pojawił się w latach 80tych.

Rysiek
Rysiek
8 lat temu

Parking przy ekonomiku-na tak. Trzeba tylko uczniom i nauczycielom zaproponować nowe boisko na dziedzińcu.( niestety to są koszta -ale może mniejsze niż parkingu wzdłuż torów?)
A co do strefy płatnego parkowania, to trzeba się zastanowić co się chce uzyskać.
Jeśli zależy nam na rotacji aut przy rynku to pierwsze pół godziny za free ale drugie to już 10 zł a następna godzina 20zł i za każdą następną +10zł.(oczywiście co do wielkości kwot i czasu postoju to możemy dyskutować, ale nie na poziomie złoty czy dwa bo to nic nie załatwi)
Jeśli zależy nam na całkowitym wyprowadzeniu ruchu z rynku to tylko znaki zakazu i zdjęcie oznaczenia miejsc postojowych ( głupota, moim zdaniem bo zostanie martwy plac z umierającymi sklepami i kawiarniami).
Można pomyśleć, wzorem miast zachodnich o zamknięciu rynku od godziny np 18:00. Tylko nie wystarczy samo oznakowanie( obecnie takowe jest i nie do końca spełnia swoją role,no może służby typu: Policja i SM były konsekwentne tak jak z handlującymi na K.K.Wielkiego-to może?) ale należało by pomyśleć o urządzeniach drogowych typu ruchome słupki.
Pozdrawiam Rysiek

klaun
klaun
8 lat temu

Parking wzdłuż torów, paranoja. W ciągu jednej godziny samochody zostaną ogołocone przez złodziei jeżeli nie będzie strzeżony. Chyba, że radny będzie parkingowym.

Tomek pyta
Tomek pyta
8 lat temu

Mam trzeci pomysł na parking, najbardziej hatdkorowy ale w mojej ocenie najbardziej trafny bo dodatkowo polepsza funkcjonowanie miasta. Od początku: niejaki pan Cader chciał zagospodarować u siebie na terenie byłej emalii plac, chciał wybudować drogę do ulicy składowej. I to jest bardzo dobra informacja: do p. Cadera przenosimy targ z miasta z Kazimierza. Dzięki temu nie mamy takich korków na mieście we wtorek i piątek. Łatwiej przejść chodnikiem. Teren targu wykupujemy z rąk prywatnych i robimy tam parking. Dodatkowo samochody parkują tam, gdzie w dni targowe. Nowy targ u Cadera znajduje się blisko os. Pakuska oraz osiedla Korczak/Polna czyli ci mieszkańcy mają blisko na targowisko. Takie rozwiązanie powinno zapewnić funkcjonowanie targu przez 7 dni w tygodniu jak na krakowskim kleparzu. Dodatkowo puszczanie komunikacji przez teren Cadera – skraca podróż miasto – osiedle oraz mamy oszczędności na paliwie w komunikacji … ok. 150 tysięcy rocznie.

Zygmunt
Zygmunt
8 lat temu

Właśnie, P.Piasku przebąkiwał coś o parkingu przy ul.Niema ….i co dalej-plac ten od kilku a może od kilkunastu lat jest „martwy” nawet jedno miejsce na parkingu przy tejże ulicy nie może być wykorzystane(brama wjazdowa na ten plac)

peak
peak
8 lat temu

Parking na 100 samochodów przy szkole średniej, czy szkoła średnia jest hipermarketem?
Zagadka: jak nazywał się radny, który biegał po mieście i zbierał podpisy przeciwko utworzeniu strefy płatnego parkowania? A z której partii jest ten radny?

kolanko
kolanko
8 lat temu

Panie pośle, właśnie widać jak to boisko jest użytkowane przez uczniów (asfalt porośnięty trawą), a zasilanie dodatkowymi środkami miejskiej komunikacji ( prezes Kmita młody, doświadczony potrzebuje dodatkowych funduszy??? nie sądzę aby taki zaradny człowiec pochylał się po jałmużnę) jest pudłem ponieważ pieniążki zostaną przejeżdżone, a parking zostanie na dłuższy czas. Pomysł budowy parking w tym miejscu jest jak najbardziej trafiony !!!

psiarczyk
psiarczyk
8 lat temu

żeby odkorkować KKW trzeba było zrobić droge przy torach kolejowych od dworca aż do cmentarza. Droga w planach była, ale urząd wolał sprzedac działki okolicznym mieszkańcom i teraz dróżka dla piesków została.

wolcmen
wolcmen
8 lat temu

Pomysł jednego i drugiego jest wzięty z kosmosu. Trzeba szukać innych i lepszych rozwiązań. Te na dzień dzisiejszy a nawet na parę lat naprzód nie są do realizacji. Jeden i drugi się skończy politycznie a parkingi i tak nie powstaną.

Młody
Młody
8 lat temu

Na foci widzę pozbawioną zieleni kamienistą, gorącą patelnię – a niedawno zamieściliście artykuł w którym na serii fotografii przedstawialiście rynek jako oazę pełną drzew, kwiatów i zieleni …

lokal
lokal
8 lat temu

Boisko przy Ekonomiku powinno służyć uczniom do nauki wychowania fizycznego a nie Piastunowi do celów wyborczych lub pod publiczkę. Kompletny niewypał.