Problem połączeń kolejowych biegnących przez Olkusz od lat spędza sen z powiek lokalnym politykom. Brak środków finansowanych i mała rentowność linii sprawiają, że tętniący niegdyś życiem dworzec kolejowy świeci dziś pustkami. Z takim stanem rzeczy nie zgadza się poseł Jacek Osuch. Jego najnowszą propozycją jest uruchomienie pociągu kursującego z południa Polski na Mazury.
Jacek Osuch wielokrotnie formułował już pisma dotyczące kwestii związanych z transportem kolejowym. Kilka miesięcy temu interpelował w sprawie utworzenia wakacyjnego połączenia kolejowego kursującego nad morze. W sezonie letnim pociągi miałyby jeździć z Gliwic, przez Olkusz, aż do Kołobrzegu.
Teraz poseł chciałby połączyć południową Polskę z Mazurami. Postanowił więc interweniować w tej sprawie w ministerstwie infrastruktury. Zdaniem posła utworzenie takiej linii stanowiłoby dogodną alternatywę dla mieszkańców naszego regionu udających się na wakacje w sezonie letnim. W obecnym rozkładzie jazdy pokonanie takiej trasy pociągiem zajmuje od 8 do 16 godzin i wiąże się z koniecznością przesiadek.
– Od kilku lat na mapie połączeń kolejowych w Polsce brakuje dogodnego połączenia kolejowego łączącego Polskę południową z niezwykle atrakcyjnym i uczęszczanym przez dziesiątki tysięcy Polaków rejonem Mazur. Co roku tysiące mieszkańców Małopolski, Śląska, województwa świętokrzyskiego i Polski centralnej udaje się na urlop w ten urokliwy zakątek naszego kraju – pisze w swojej interpelacji.
Takie bezpośrednie połączenie funkcjonuje już z powodzeniem na trasie Wrocław – Białystok. Poseł Osuch proponuje więc, aby od maja do września przyszłego roku – w ramach pilotażu – uruchomić pociąg kursujący z Katowic przez Kielce, Warszawę, Giżycko, aż po Białystok. Na początku miałyby on jeździć tylko w weekendy.
Jak wynika z odpowiedzi udzielonej przez ministerstwo, spółka PKP Intercity S.A. przeanalizuje możliwość uruchomienia pociągu łączącego Kraków lub Katowice z Giżyckiem. Urzędnicy podkreślają jednak, że wdrożenie nowego połączenia wymaga zapewnienia na ten cel dodatkowego dofinansowania z budżetu państwa w celu zrekompensowania różnicy pomiędzy kosztami kursowania pociągu i przychodami ze sprzedaży biletów.
Głównym czynnikiem mającym bowiem wpływ na zakres oferty przewozowej są możliwości budżetu państwa, tj. wielkość dotacji, jaka zostanie przeznaczona w ustawie budżetowej na dany rok na finansowanie przewozów kolejowych.
Przypomnijmy, że jeszcze kilka lat temu PKP Intercity uruchomiła połączenie TLK relacji Gliwice – Katowice – Olkusz – Włoszczowa – Warszawa/Białystok. Pociąg TLK Augustyn Kordecki umożliwiał dojazd do stolicy w godzinach przedpołudniowych. Kurs powrotny z Warszawy przewidziany był na godziny popołudniowe.
Połączenie było alternatywą dla drogich ekspresów i jednocześnie zapewniało ono dojazd do Warszawy w konkurencyjnym czasie wobec innych form transportu publicznego. W grudniu 2009 roku pociąg kursujący między Gliwicami a Warszawą Wschodnią został jednak zlikwidowany, gdyż okazał się być nierentowny.
A jakie jest Wasze zdanie? Czy tym razem takie połączenie kolejowe znalazłoby zainteresowanie wśród podróżnych i mogłoby być rentowne? Zapraszamy do dyskusji na www.przeglad.olkuski.pl
i mamy kolejny rewelacyjny pomysł posła Jacka
trochę dziwne że na państwowym nie liczy się wydatków
a pociągi wloką się niemiłosiernie…, na jeszcze czynnym szlaku do Katowic lub do Sędziszowa
często brudne i spóźnione
rozkład jazdy ustalony, nie wiadomo dla kogo i etc
jak ktoś ma czas i nerwy to polecam
busem zajedzie wygodnie i co najmniej dwa razy szybciej….
ale to już taaaki lokalny folklor coś wymyślić
a może do Pragi albo nad morze…
[quote name=”uczniak”][quote name=”medyk”]…[/quote]
Nie ma takiego miejsca na świecie ,
abyś dojechał Braciejówki
bezpośrednio pociągiem[/quote]
a dlaczego by nie ? od Olewina skręcić tory w prawo i przez trójmiasto via Kraków. Nawet jakby to miała byc jednotorówka. A swoją drogą czemu nie poszerzyc drogi przez Sułoszowę,Skałę i zrobić obwodnicę 94 ?
[quote name=”medyk”]Najbardziej efektywny poseł ostatnich kadencji chyba pomylił sobie tabletki…. kolejny genialny pomysł! Pycha! zamiast tracić energię na dziwne propozycje, lepiej zająć się poprawą infrastruktury i taboru na linii Sędziszów-Katowice. A z Katowic lub z Krakowa można już bezpośrednio dojechać w każde miejsce nawet na świecie…[/quote]
Nie ma takiego miejsca na świecie ,
abyś dojechał Braciejówki
bezpośrednio pociągiem
[quote name=”otomo”]Następna propozycja Pana Posła. Pociąg do Paryża:-)[/quote]
taaa, jeszcze nam tu jaka zaraza ze wschodu czy zachodu będzie przyjeżdżać. Zrobić szynobus do katowic i krakowa.
Następna propozycja Pana Posła. Pociąg do Paryża:-)
W D.G.wy…….li kładkę nad torami i po ziemi dochodzi się do peronu.Dało się?Dało się.I peron podwyższyli.Od tego zacznijcie.Od matki z dzieckiem i wózkiem.
Łódź trzepie kasiorę na terminalu kontenerowym sprowadzając z Chin nimi towary.I nie przeszkadza im to ,że na granicy muszą przekładać koła. Przez nasze miasto biegną szerokie tory i nie trzeba takiego manewru robić.Jest blisko do 94 a do A4 można by zrobić połączenie. Ale nikomu nie zależy na rozwoju powiatu. Nikt nie pomyśli o tym, że handel ze wschodem, tym dalszym to przyszłość.
Temu panu juz dziękujemy.
pan poseł może sobie chcieć a wy sobaczyć. W PKP rządzi PKP i żaden tam poseł czy paseżer im nie podskoczy. PKP jeździ tam gdzie chce i jak chce.
Pan poseł się kompromituje poziom intelektualny równy prawie zeru . W sejmie pan niewystąpi bo pan zdania publicznie nie skleci.
Wolałbym chyba więcej połączeń ->Sędziszów->Kielce
Podziwiałem kiedyś zapał pana Posła, ale chyba w dziwnym kierunku to idzie.
To miasto to jest jednak do góry nogami wywrócone. Nie możemy dojechać pociągiem do Krakowa, ledwo jedziemy do Katowic, o Warszawie nie ma co myśleć, ale pojedziemy sobie na… Mazury. Po prostu super 🙂
„Krakowskie Dukaty trafiły do naszych przedsiębiorców”
Wydaje mi się że w artykule są pewne przekłamania, przędsiębiorcą nie jest prezes wodociągów tylko olkuskie wodociągi, nagroda więc powinna trafić nie do Alfreda Szylko tylko do Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. z siedzibą w Olkuszu …
[quote name=”Franco”]Cholera widać że Poseł ze wsi pełną gębą i nawet Asystent-Model nie doradzi co warto zrobić. Zamiast myśleć o połączeniu Olkusza z Białorusią, należy na początku dobrze połączyć miasto ze Śląskiem i co chyba najważniejsze aktualnie z Krakowem ! Wiem wymaga to trochę pracy, ale za coś jaśnie nam panujący Poseł na Sejm wypłatę nie małą powinien dostawać.[/quote]
Zgadza się. Wbrew pozorom, aby dobrze skomunikować Olkusz z Katowicami wystarczy zaproponować pociąg przez Jaworzno Szczakową. Ciągłe tłumaczenia, że linia przez Sosnowiec Kazimierz jest w fatalnym stanie już na mnie nie działają. Jest alternatywa, z której nikt nie potrafi skorzystać – mimo, że tory w kierunku Jaworzna są wyremontowane. Kwestią czasu byłoby osiągnięcie opłacalności takiego połączenia. Tylko, że taki temat nie jest zbyt medialny…lepiej proponować chwytliwe pomysły, które i tak nigdy nie zostaną zrealizowane. Zwyczajna propaganda.
Panie pośle wiem i rozumiem… ale mówi się: „a może by tak rzucić to wszystko i wyjechać w Bieszczady”. Stąd naprawdę nie rozumiem skąd „Mazury”? Natomiast jednego i drugiego naprawdę życzę, najlepiej na stałe :P.
Panie Osuch niech pan już głupot nie opowiada tyle już pan naobiecywał ani nic pan niezrealizował . POPULISTA
Ręce opadają# skąd ludzie czerpią takie pomysły? z piaskownice?
Teraz pozostał jeszcze dodatek metropolitalny, lotnisko i będzie zuppa. Chcieliśta takiego osła to mota. 😛
To robotę znajdę sobie na mazurach bo przecież będę miał dogodny dojazd. A do Krakowa dalej busem będę jeździł. Dziękuję Panie Pośle. 🙂
Była kolej dużych prędkości, były sekundniki, była przebudowa DK 94 w kierunku Krakowa, był pociąg przez pustynię – co to jeszcze było w planach?
Niech robią remont dworca 😉
Cholera widać że Poseł ze wsi pełną gębą i nawet Asystent-Model nie doradzi co warto zrobić. Zamiast myśleć o połączeniu Olkusza z Białorusią, należy na początku dobrze połączyć miasto ze Śląskiem i co chyba najważniejsze aktualnie z Krakowem ! Wiem wymaga to trochę pracy, ale za coś jaśnie nam panujący Poseł na Sejm wypłatę nie małą powinien dostawać.
Najbardziej efektywny poseł ostatnich kadencji chyba pomylił sobie tabletki…. kolejny genialny pomysł! Pycha! zamiast tracić energię na dziwne propozycje, lepiej zająć się poprawą infrastruktury i taboru na linii Sędziszów-Katowice. A z Katowic lub z Krakowa można już bezpośrednio dojechać w każde miejsce nawet na świecie…