W poniedziałek, 29 kwietnia 2019 r., w Jerzmanowicach odbyło się pierwsze robocze spotkanie dotyczące organizacji transportu zbiorowego na trasie Olkusz-Kraków. Wzięli w nim udział mieszkańcy okolicznych miejscowości, samorządowcy i urzędnicy. Impulsem do rozpoczęcia debaty była internetowa petycja dotycząca utworzenia linii autobusowej kursującej pomiędzy Olkuszem i stolicą województwa.
Przypomnijmy, że w marcu b.r. grupa mieszkańców powiatów: olkuskiego i krakowskiego, działająca jako Stowarzyszenie Inicjatyw Młodzieży Olkuskiej SIMO, skierowała do wójtów i burmistrzów gmin leżących wzdłuż Drogi Krajowej nr 94 petycję w sprawie utworzenia specjalnej linii autobusowej kursującej na tej trasie. Do petycji dołączono listę elektronicznych podpisów, zebranych za pomocą serwisu internetowego. Pod inicjatywą podpisało się 1058 osób. Jako pierwszy do wniosku ustosunkował się Tomasz Gwizdała, wójt Gminy Jerzmanowice-Przeginia.
W dniu 29 kwietnia 2019 r. zorganizował on spotkanie z udziałem przedstawicieli wszystkich zainteresowanych podmiotów, które miało na celu omówienie możliwości rozwiązania problemu. W dyskusji wzięli udział m.in.: mieszkańcy okolicznych miejscowości, radni gminni i powiatowi, przedstawiciel powiatu olkuskiego i krakowskiego, włodarze gmin Olkusz, Wielka Wieś i Jerzmanowice-Przeginia oraz dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.
Długa lista zarzutów
– Wierzę, że spotkanie w tak szerokim gronie będzie dobrym momentem do otwarcia dyskusji, a w niedalekiej przyszłości zaowocuje znalezieniem wspólnego rozwiązania w sprawia unormowania kwestii związanych z publicznym transportem pomiędzy naszymi gminami – mówił na początku spotkania Tomasz Gwizdała.
W trakcie debaty podnoszono wiele problemów, z jakim przychodzi mierzyć się pasażerom obecnie kursujących busów. Mówiono więc o tłoku i braku komfortu w trakcie podróży, wysokich cenach za przejazd oraz problemach z zakupem biletu miesięcznego. Podkreślano również sytuację osób niepełnosprawnych, które mają duże trudności w korzystaniu z obecnie kursujących środków lokomocji.
Jak poprawić jakość transportu?
Czynników mających wpływ na obecną sytuację jest wiele. Jednym z nich są ,,kulawe” przepisy, które bardzo ograniczają możliwości ustalania warunków transportu dla prywatnych przewoźników. Alternatywą mogłoby być utworzenie linii obsługiwanej przez samorząd. W tym przypadku wszyscy zgodnie wskazywali na Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, który jako jedyny dysponuje narzędziami i środkami, umożliwiającymi realizację takiego zadania.
– Zgodnie z obowiązującymi przepisami przewóz osób w ramach publicznego transportu zbiorowego wykonywany w granicach administracyjnych co najmniej dwóch powiatów i nie wykraczający poza granice jednego województwa jest wojewódzkim przewozem pasażerskim. Organizatorem takiego transportu powinien być więc Marszałek Województwa Małopolskiego – tłumaczyła Bożena Krok, zastępca Burmistrza Miasta i Gminy Olkusz.
Zadanie dla Marszałka
O uruchomieniu połączenia organizowanego przez samorząd wojewódzki mówi się od lat. Na przeszkodzie stoją jednak przedłużające się prace nad zmianą ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Wersji projektu ustawy było już bowiem kilkanaście, z czego każdy kolejny diametralnie różni się od poprzedniego. Według obecnych ustaleń nowe zasady organizacji rynku będą obowiązywać od 1 stycznia 2022 r.
Po wejściu w życie zmian, publiczny transport zbiorowy funkcjonował będzie w oparciu o model wskazany w tzw. „planie transportowym”. Rozstrzygnie on, na których liniach komunikacyjnych, sieci komunikacyjnej lub obszarach będą realizowane przewozy o charakterze użyteczności publicznej, a które linie mogą być przeznaczone do obsługi przez przewoźników na podstawie zezwolenia. Podczas spotkania na sali zabrakło jednak przedstawiciela Urzędu Marszałkowskiego, który mógłby odnieść się do aktualnych działań w tej materii.
Potrzebna jest analiza
Poprawa jakości transportu leży zarówno w interesie gmin leżących wzdłuż DK 94, jak i władz Krakowa. – W obrębie stolicy województwa funkcjonują dwa newralgiczne korytarze. Mowa tutaj o trasie olkuskiej i trasie myślenickiej. Łączą one duże ośrodki powiatowe i oba pozbawione są transportu szynowego. Dla rozładowania korków i polepszenia jakości powietrza zależy nam na tym, aby zamiast pojedynczych samochodów kursowało tędy więcej autobusów – podkreślał Tomasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.
Jego zdaniem potencjał linii jest ogromny. Do jej uruchomiania konieczna jest jednak solidna analiza rynkowa. Należy policzyć, ile osób korzysta obecnie z minibusów i własnych samochodów. Następnie trzeba oszacować, ile osób korzystałoby z transportu zbiorowego w przypadku wprowadzenia autobusów. Dopiero w oparciu o takie dane można podejmować konkretne kroki i zastanawiać się nad tym, czy organizować ten transport w oparciu o prywatnych przewoźników czy spółki komunalne.
W jedności siła
Wszyscy zgromadzeni zgodnie przyznali, że temat ten jest istotny dla wszystkich mieszkańców naszej okolicy. Konieczne jest więc zacieśnienie współpracy i stworzenie silnego lobby, działającego na rzecz uznania olkuskiej trasy za linię o strategicznym znaczeniu dla rozwoju województwa. Na pierwszym roboczym spotkaniu samorządowcy ustalili, że wystosują pismo do władz wojewódzkich o współpracę przy organizacji transportu zbiorowego dla gmin na północ od Krakowa.
A jakie jest zdanie naszych Czytelników na ten temat? – zapraszamy do dyskusji na www.przeglad.olkuski.pl
fot. Gminny Ośrodek Kultury w Jerzmanowicach
[quote name=”blue”][quote name=”lulek”]
Pamiętacie jak Pawlak czy Kargul sprzedał konia za 1000zł?/Normalna cena była ok.700zł
A potem kupił dwa koty po 500?[/quote]
Sorry , ale nie pamiętam.. Kiedy tak było? :-?[/quote]
Proszę obejrzeć sagę o Pawlakach i Kargulach
Ten „bizmesmen” Wicia miał na imię
A nad czym tutaj debatować? Jest 5 czy 6 firm z prywatnymi busami. To po co jeszcze autobus? Kto go będzie finansował i najważniejsze kto będzie z niego korzystał? Dzisiaj mimo że niby jest konkurencja to cena jest taka sama u wszystkich przewoźników. Korzystam więc z tego busa który akurat przyjedzie. Nikt nie będzie czekał 40-60 minut na ten autobus. Ja pamiętam jak na tej trasie kursował jeszcze PKS. I kogo woził? Powietrze. Każdy wie jaka jest przepustowość 94. Od Alei do Ikei mamy 32 km a czas przejazdu busem wynosi 60-70 minut. Tyle się mówi o szybkiej kolei która ma być na trasie Katowice-Kraków. Niby to kolej jest przyszłością tylko po co ktoś kombinuje z połączeniem bezpośrednim Olkusz -Kraków którego nigdy nie będzie zamiast wykorzystać to co już jest a mianowicie trasę Olkusz-Bukowno (już po remoncie)-Jaworzno i w Jaworznie przesiadka. Bez żadnej zmiany czoła pociągu, bez straty czasu.
Władze powiatu olkuskiego to lepiej by się zajęły ale komunikacją lokalną bo ta praktycznie nie istnieje. Może mi ktoś odpowie jak z Boru Biskupiego dostać się do Olewina na 6 rano? Jest to niemożliwe. Nie ma w powiecie takich połączeń który umożliwiałyby dojazd z jednego krańca powiatu do drugiego. Nie da się też dojechać do Olkusza aby następnie busem pojechać do Krakowa na 6 rano. Więc co mi po waszym autobusie.
[quote name=”lulek”]
Pamiętacie jak Pawlak czy Kargul sprzedał konia za 1000zł?/Normalna cena była ok.700zł
A potem kupił dwa koty po 500?[/quote]
Sorry , ale nie pamiętam.. Kiedy tak było? 😕
[quote]Dla rozładowania korków i polepszenia jakości powietrza zależy nam na tym, aby zamiast pojedynczych samochodów kursowało tędy więcej autobusów[/quote]
Fajne to ale to tylko słowa. Fakty są takie że najważniejsza dla większości samorządowców jest kasa. Pojedynczy marzyciele będą mieć zatem ogromne trudności aby wprowadzić marzenia w czyny czy w realne fakty.
To tak jak z śmieciami nawet tymi segregowanymi- robi się z nich składowiska za ciężkie dudki a następnie składowiska te „obsługuje” Straż Pożarna. Wczoraj u red. Pospieszalskiego było dużo na temat kulis tego biznesu. Większość przedsiębiorczych osobników czy to prywatnych czy publicznych funkcjonariuszy zainteresowanych jest głównie tylko KASĄ. Takich jest bardzo łatwo rozpoznać po „owocach” ich działań, nawet zanim się coś złego wydarzy. Oni wszystko widzą głównie przez pryzmat pier…lonej KASY.
do olek – pouczasz młodych że ogórek to autosan i wprowadzasz w błąd. Ogórek to jelcz. Ja jestem młody i to wiem, haha
[quote name=”pavv”]
Uległeś propagandzie. Nie ważna jest cena benzyny – ważne jest ile jej za pensje możesz kupić.[/quote]
Nie uległem .
Nieważna jest jest cena bez odnoszenia do zarobków.
Smuci mnie,że chcą zemnie zrobić „ciemnego luda”,który wszystko kupi.
Pamiętacie jak Pawlak czy Kargul sprzedał konia za 1000zł?/Normalna cena była ok.700zł
A potem kupił dwa koty po 500?
Pamiętacie czasy gdy z olkuskiego dworca jeszcze z 10-15 lat temu kursowały autobusy PKS do Krakowa? Przejażdżka „ogórkiem” (dla młodych to duży autobus autosan z czasów komuny) to były czasy 😆 😀
[quote name=”lulek”]W TV słyszałem,że benzyna jest w Polsce najtańsza w UE :-* ,więc będzie jeszcze trudniej[/quote]
Uległeś propagandzie. Nie ważna jest cena benzyny – ważne jest ile jej za pensje możesz kupić.
Zeby to mogło funkcjonowac tak jak nalezy to Urzad Marszalkowski musialby przejac prace nad utworzeniem i prowadzeniem takiej linii. Musi miec kontrole nad jej funkcjonowaniem.
Dodatkowo juz teraz powinno sie pomyslec o usprawnieniach dla takiej linii (takze busow) tuz przy wjezdzie do Krakowa oraz dalej do centrum by ominac korki.
Malo tego to rowniez Marszalkowi powinno zalezec nad koncepcja polaczenia kolejowego Olkusza z Krakowem np od Wolbromia przez Charsznica do Miechowa (zmniejszenie smogu, zmniejszenie korków , zmniejszeniem unosu wtórnego itp.)
Powinno mu zalezac nad budowa na tej linii w przyszlosci SKM.
Musi brac pod uwage fakt, ze Krakow sie rozwija i te dzialania sa dla jego miasta koniecznoscia.
[quote name=”Tomasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.”]
Następnie trzeba oszacować, ile osób korzystałoby z transportu zbiorowego
w przypadku wprowadzenia autobusów[/quote]
Oto szacunek:
Trasa Olkusz Oś.Młodych -Kraków Bronowice
1.Przystanek:
OLK Oś. Młodych
Olkusz np dawne OFNe
Sieniczno
Zederman 3 przystanki: początek,środek,koniec
Przeginia 2 przystanki
Gotkowice
Jerzamnowice 2 przystanki
Wielka Wieś
Szyce
Modlnica
Bronowice Galeria/?/
Bronowice rondo tramwajowe-koniec trasy
To jaki będzie czas podróży na tej trasie?
Czy to będzie czas na tyle atrakcyjny,aby zrezygnować z samochodu?
W TV słyszałem,że benzyna jest w Polsce najtańsza w UE :-* ,więc będzie jeszcze trudniej