Olkusz

Dlaczego musimy chodzić na około, przez kładkę, skoro można byłoby otworzyć bezpośrednie wejście na peron? – Takie pytanie zadała nam niedawno jedna z Czytelniczek. Dotyczyło ono przystanku na dworcu w Olkuszu, z którego odjeżdżają pociągi w stronę Krakowa. Zapytaliśmy o to przedstawicieli spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Od połowy marca bieżącego roku spółka POLREGIO, na zamówienie Urzędu Marszałkowskiego w Krakowie, uruchomiła połączenia kolejowe w relacji Olkusz – Kraków Główny przez Jaworzno. Pociąg do Krakowa odjeżdża z bocznego peronu zlokalizowanym przy olkuskim dworcu PKP. Aby się do niego dostać, trzeba jednak wpierw pokonać kładkę nad torami. Następnie należy zejść na główny peron, a później przejść betonowym przejściem przez tory.

Nasi Czytelnicy pytają, dlaczego nie można wykorzystać do tego celu bezpośredniego wejścia na ten peron, zlokalizowanego od strony placu manewrowego szkoły nauki jazdy, zwłaszcza, że rozwiązanie takie zostało zastosowane w tym roku, w trakcie przyjmowania pociągów z uchodźcami z Ukrainy. Niestety, obecnie wejście to jest zablokowane. – To duży kłopot, zwłaszcza dla osób starszych. Czy nie można coś z tym zrobić? – pytała niedawno jedna z Czytelniczek.

Temat ten poruszaliśmy już przy okazji serii pytań od Urzędu Marszałkowskiego w Krakowie, dotyczących jakości połączeń kolejowych na trasie Olkusz – Kraków. Poinformowano nas wtedy, że decyzję o tym, z którego peronu odjeżdżają dane pociągi oraz o wytyczeniu tras dojścia na perony podejmuje spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – Peron 1 stacji w Olkuszu jest zlokalizowany przy torze dodatkowym stacji, w związku z czym przyjmowane są na niego głównie pociągi kończące i rozpoczynające bieg, które dłużej zajmują tor stacyjny. Z kolei peron 2 zlokalizowany jest przy torach głównych i aby nie ograniczać przepustowości stacji, przyjmowane są na niego pociągi jadące przez stację przelotowo – tłumaczyła nam Magdalena Opyd, rzeczniczka prasowa UMWM.

Tym razem zwróciliśmy się więc z prośbą o wyjaśnia do spółki PKP PLK. Z odpowiedzi, jaką otrzymaliśmy wynika, że przejście przez tory w Olkuszu od strony placu manewrowego, było rozwiązaniem tymczasowym funkcjonującym tylko na czas przeprowadzania uchodźców przyjeżdżających z Ukrainy pociągami specjalnymi.

– Bezpieczne przechodzenie przez tory było wtedy nadzorowane przez funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei oraz innych służb.  Uchodźcy przemieszczali się do miasteczka namiotowego i z powrotem do pociągów na sieci kolejowej, przy wstrzymanym ruchu pociągów – mówi Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – Aktualnie, bezpieczne dojście do peronów na stacji Olkusz odbywa się kładką nad torami. Po torze LHS oraz torach PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. odbywa się normalny ruch pociągów, w tym towarowych. Tworzenie dodatkowego miejsca w postaci przejścia w poziomie szyn nie gwarantowałoby w pełni bezpieczeństwa. Ponadto wymagałoby ograniczeń w ruchu pociągów, zarówno po linii LHS jak i PL – zauważa nasza rozmówczyni.

Przedstawicielka przedsiębiorstwa dodaje przy tym, że docelowym rozwiązaniem na stacji Olkusz, zwiększającym dostępność i komfort oraz bezpieczeństwo podróżnych ma być przejście podziemne, zamiast dotychczasowej kładki nad torami. – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują obecnie umowę na opracowywanie dokumentacji projektowej na przebudowę stacji Olkusz, w tym na budowę bezkolizyjnego przejścia pod torami – informuje Dorota Szalacha.

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze