Olkusz

Otrzymaliśmy niedawno serię pytań dotyczących dworca kolejowego w Olkuszu oraz infrastruktury kolejowej wokół tego obiektu. Kilka lat temu dużo mówiło się na temat remontu zarówno samego dworca, jak i stacji kolejowej. Do tej pory wyremontowano jedynie dach wyżej wymienionego obiektu.

Mamy pociąg do Krakowa. Co prawda jedzie on „na około”, przez Jaworzno, ale jest. Remontowane są okoliczne tory kolejowe i przystanki. W Olkuszu zaś cisza, jakby zatrzymał się tu czas. Kiedy PKP zrobi coś z peronem i dworcem w naszym mieście? – Z takim pytaniem zwrócił się do nas niedawno jeden z Czytelników. – Niedawno wróciłem ostatnim pociągiem z Krakowa, który dociera do Olkusza w nocy. O tej porze nie ma już żadnego autobusu. Nie da się przejść kładką nad torami w stronę osiedla, bo jest wyremontowana tylko do połowy. Mostek prowadzący na ul. Kolejową również został zamknięty. Tyle mówi się o rozwoju kolei, a tutejsza infrastruktura to jakiś skansen – wtórowała mu kolejna osoba dzwoniąca do naszej Redakcji.

Postanowiliśmy podzielić się tymi uwagami z przedstawicielami spółek PKP S.A. oraz PKP PLK S.A. Jak informują przedstawiciele pierwszej z nich, przebudowa dworca w Olkuszu jest jednym z blisko dwustu projektów, które są objęte Programem Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Obecnie prowadzone są zaś prace przygotowawcze, które poprzedzają opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego. – Kolejnym krokiem milowym inwestycji będzie ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy dokumentacji projektowej. Ogłoszenie postępowania powinno nastąpić jeszcze w tym roku. Dokładny koszt inwestycji będzie znany po rozstrzygnięciu przetargu na wybór wykonawcy prac budowlanych – mówi Bartłomiej Sarna z Biura Komercjalizacji, Komunikacji i Promocji spółki Polskie Koleje Państwowe S.A.

A co z pozostałą infrastrukturą? PKP PLK S.A. podkreśla, że od 2016 roku firma realizuje projekt pod nazwą „Prace na liniach kolejowych nr 62, 660 na odcinku Tunel – Bukowno – Sosnowiec Płd.” Inwestycje są ujęte w Krajowym Programie Kolejowym (KPK) do 2023 roku. Zakres robót na wybranych odcinkach obejmuje m.in. kompleksową wymianę nawierzchni kolejowej, przebudowę wybranych peronów, obiektów inżynieryjnych i przejazdów kolejowo – drogowych oraz sieci trakcyjnej. Celem jest zapewnienie sprawniejszych i wygodniejszych oraz bezpieczniejszych podróży, m.in. z Małopolski na Śląsk.

– Obecnie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują umowę na opracowywanie dokumentacji projektowej na przebudowę stacji Olkusz. Dokumentacja przewiduje między innymi przebudowę dwóch peronów oraz zastąpienie kładki na stacji Olkusz przejściem podziemnym – informuje Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Dodaje przy tym, że kładka na stacji zapewnia dojście do pociągów na peron nr 2. Obiekt jest i będzie utrzymywany w odpowiednim stanie technicznym do czasu budowy nowego przejścia.

Niewykorzystywana część kładki służyła w przeszłości jako dojście dla pracowników „Fabryki Emalia”. Z powodu znikomego ruchu oraz braku publicznego traktu, część obiektu została wyłączona z eksploatacji – tłumaczy nasza rozmówczyni, przypominając, że pomiędzy przylegającym do stacji terenem, przejście nad torami zapewnia kładka miejska, w odległości około 600 metrów od stacji.

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
1 Komentarz
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
konkret
konkret
2 miesięcy temu

Pokonanie torów przez pieszego w Olkuszu to jest nieśmieszny żart i to już od około 20 lat.