Dyskusja na temat budowy połączenia kolejowego pomiędzy powiatem olkuskim a Krakowem trwa od wielu lat. Na realizację takiej inwestycji czekają liczni mieszkańcy. Nic więc dziwnego, że co kilka miesięcy pojawiają się nowe pomysły i koncepcje dotyczące jej realizacji. Najnowszą z nich jest propozycja utworzenia linii biegnącej przez Miechów.

O pomysłach na stworzenie połączenia kolejowego pomiędzy naszym powiatem i Krakowem pisaliśmy już wielokrotnie. Koncepcji snutych przez polityków jest wiele: budowa bezpośredniej linii w kierunku największego miasta Małopolski, stworzenie w Olkuszu przystanku na trasie kolei dużych prędkości między Krakowem i Warszawą bądź też przebudowa istniejącego torowiska tak, aby można było nim dotrzeć z Srebrnego Grodu do stolicy województwa bez konieczności przesiadki.

Kilka lat temu pojawiła się idea stworzenia połączenia Olkusz-Kraków biegnącego przez Jaworzno. Do tego konieczna jest jednak budowa łącznicy prowadzącej z Borowej Górki na linii Tunel – Sosnowiec do Pieczysk na trasie Kraków – Katowice. Władze PKP deklarują, że wybudują ten 800-metrowy odcinek do 2023 r. Czy im się to uda? – Pożyjemy, zobaczymy. Niezależnie od realizacji tego pomysłu  zarządca infrastruktury kolejowej rozważa realizację innego projektu – stworzenie nowej łącznicy pomiędzy liniami 8 i 62.

Pomysł taki wysunęli wolbromscy radni zrzeszeni w klubie PiS. – Powyższa inwestycja umożliwi uruchomienie bezpośredniego połączenia kolejowego części powiatu olkuskiego oraz części powiatu miechowskiego z Krakowem, a także w dalszej perspektywie pozytywnie wpłynie na zrównoważony rozwój tej części województwa małopolskiego – argumentowali niedawno w swoim piśmie, skierowanym do Ministra Infrastruktury.

Linia kolejowa nr 62 odgałęzia się od trasy Warszawa – Radom – Kielce – Kraków na stacji Tunel położonej w Uniejowie-Rędzinach na pograniczu województw małopolskiego, świętokrzyskiego i śląskiego. Biegnie stamtąd w kierunku Sosnowca Głównego przez Wolbrom, Olkusz, Sławków i Sosnowiec Południowy. Aby za jej pośrednictwem dostać się z Olkusza do Krakowa konieczna jest albo przesiadka pasażerów z jednego pociągu do drugiego w miejscowości Tunel, albo zmiana czoła całego pociągu.

– Budowa łącznicy kolejowej pomiędzy liniami nr 62 i 8 w pobliżu Charsznicy i Miechowa umożliwi przejazd pociągu pomiędzy Krakowem i Wolbromiem w czasie około 60 min, co stanowić może alternatywę dla transportu samochodowego oraz odciążenie zakorkowanych dróg: krajowej nr 7 oraz wojewódzkiej nr 794 – czytamy w piśmie przygotowanym przez radnych. Ich zdaniem na bezpośrednim połączeniu kolejowym ze stolicą województwa skorzystają także sąsiednie samorządy, posiadające przystanki kolejowe zlokalizowane wzdłuż linii kolejowej nr 62. Mowa tutaj m.in. o gminach: Klucze, Charsznica oraz Gołcza.

Jak do tego pomysłu ustosunkowują się władze Polskich Kolei Państwowych? – Obecnie na zlecenie PKP PLK realizowane jest studium wykonalności dla kolejowych inwestycji infrastrukturanych Małopolski. W jego ramach rozważane są różne opcje budowy czy rozbudowy infrastruktury, w tym budowa bezpośredniego połączenia linii kolejowych nr 8 i 62 – mówi Piotr Hamarnik z Zespołu Prasowego PKP PLK.

Przedstawiciele PKP nie podają szczegółów tych analiz. Branżowe media przyznają jednak, że taki wariant powinien zostać wzięty pod uwagę. – Choć zarządca infrastruktury nie podaje na razie żadnych szczegółów dotyczących przebiegu ewentualnej łącznicy, należy się spodziewać, że odgałęziałaby się ona od linii nr 62 w okolicach stacji Charsznica i prowadziłaby w okolice stacji w samym Miechowie – czytamy w artykule zamieszczonym na portalu rynek-kolejowy.pl

Jak informuje rzecznik PKP, po zakończeniu studium możliwe będzie zdefiniowanie nowych inwestycji w kolejnych latach. Oznacza to, że decyzja co do ewentualnej realizacji takiego przedsięwzięcie podjęte zostanie dopiero po wykonaniu stosownych kalkulacji.

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze