Spółka CPK, odpowiedzialna za program budowy sieci szybkich połączeń kolejowych, postanowiła zabrać głos w sprawie obaw mieszkańców naszego powiatu. Przedstawiciele firmy zapewniają, że zaprezentowane niedawno dokumenty i mapy przedstawiające przebieg linii kolejowych mają jedynie charakter orientacyjny. Czy takie tłumaczenia uspokoją mieszkańców okolicznych gmin?

Jeśli mielibyśmy podsumować jednym słowem kampanię informacyjną związaną z projektem budowy nowych linii kolejowych w ramach inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego, to bez wątpienia słowem tym będzie „falstart”. Jedna ze sztandarowych inwestycji rządu spotkała się bowiem z burzliwym przyjęciem ze strony mieszkańców wielu miejscowości na terenie naszego kraju.

Powodem takiej reakcji było zaprezentowanie dokumentów, obrazujących proponowany przebieg  torów. W wielu przypadkach przecinały one bowiem prywatne działki, domostwa, drogi i tereny o dużej wartości przyrodniczej.  – Przyglądając się tym obrazkom nie sposób nie odnieść wrażenia, że ktoś po prostu przyłożył linijkę do mapy i narysował prostą  kreskę z punktu „A” do punktu „B”, nie patrząc, co jest po drodze – komentował niedawno jeden z naszych Czytelników.

Studium stanowi jedynie zarys

Lektura dokumentacji przygotowanej przez spółkę chwilami przywodzi na myśl kultowy dialog z filmu „Poszukiwany, poszukiwana”. „O! Co to są te?” – pyta dyrektor. „Spółdzielcze punktowce” – odpowiada urbanista. „Aha” – mruczy dyrektor i ustawia je byle gdzie na makiecie. „Panie dyrektorze! Tu jest jezioro!” – oburza się urbanista. „A, to to nie, nie… A nie, dobrze! Jezioro damy tutaj, a ten niech sobie stoi w zieleni” – odpowiada decydent.

W tym przypadku ciężko jest jednak mówić o śmiechu. W grę wchodzi bowiem majątek wielu pokoleń. Propozycje zawarte w publikacji przeraziły zwłaszcza mieszkańców Bolesławia, którzy w środę, 26 lutego b.r. tłumnie zebrali pod bolesławskim Centrum Kultury, aby dać wyraz swojemu niezadowoleniu. Trudno wyobrazić sobie gorszy scenariusz rozpoczęcia dyskusji – o skądinąd kluczowej dla rozwoju ziemi olkuskiej – inwestycji.

Poprosiliśmy przedstawicieli spółki CPK o komentarz do tej sytuacji. Z nadesłanej odpowiedzi wynika, że linie przedstawione w Strategicznym Studium Lokalizacyjnym Inwestycji CPK mają charakter wyłącznie orientacyjny. – Na ich podstawie nie można wnioskować ani na temat ostatecznego przebiegu torów, jak i szerokości pasa gruntu niezbędnego do pozyskania na cele inwestycji, w tym szczegółowych kolizji. Studium nie przesądza o lokalizacji poszczególnych linii kolejowych – czytamy w otrzymanym komunikacie.

Szczegóły będą konsultowane z mieszkańcami

Przedstawiciele spółki tłumaczą, że opublikowany dokument ma charakter ogólnokrajowy i jego celem jest określenie korytarzy oznaczonych na rysunkach, wewnątrz których możliwe będzie w przyszłości zlokalizowanie torowisk. Ustalenia odnośnie ich dokładnego przebiegu będą podejmowane na dalszych etapach procesu inwestycyjnego, po przeprowadzeniu m.in. konsultacji na poziomie gminnym. Mają się one odbyć w tym roku. Konieczne będzie również wykonanie szczegółowych analiz technicznych oraz środowiskowych.

Przy okazji firma postanowiła odnieść się do kwestii budowy torowiska przez pobliską pustynię Błędowską. – Przedstawiona propozycja wariantu granatowego przez Bolesław omija Pustynię Błędowską, jednocześnie minimalizując liczbę kolizji po zachodniej stronie przebiegu. Jest  to jednak tylko jedna z czterech równorzędnych propozycji, które będą analizowane pod względem technicznym, społecznym i ekonomicznym – wyliczają pracownicy Biura Prasowego CPK.

„Budowanie świadomości” o inwestycji

– Zachęcamy wszystkich zainteresowanych do zgłaszania uwag do trzech części Strategicznego Studium Lokalizacyjnego. Po pierwsze, do głównego opracowania zawierającego m.in. założenia budowy nowych linii kolejowych CPK i odcinków dróg, których planowanie jest związane z powstaniem lotniska. Po drugie i trzecie, do części graficznej, czyli map topograficznych z korytarzami przebiegów: kolejowych i drogowych – namawiają pracownicy spółki.

Biuro Prasowe CPK dodaje przy tym, że przedstawienie w różnych wariantach zarysu koncepcyjnego przebiegu linii ma na celu budowanie świadomości społecznej o rozpoczętych pracach studialno-projektowych oraz uzyskanie informacji zwrotnej od mieszkańców w sprawie potencjalnych korekt przebiegów.

Konsultacje potrwają do 10 marca bieżącego  roku. Formularz do składania uwag, jak również komplet dokumentów, do których można je zgłaszać, znajdują się na stronie: konsultacje.cpk.pl. Przedsiębiorstwo zapewnia, że wszystkie nadesłane opinie zostaną dokładnie przeanalizowane.

4
Dołącz do dyskusji

Zaloguj się się aby komentować
2 Wątków
2 Odpowiedzi
0 Subskrybentów
 
Najbardziej aktywny
Najczęściej komentowany
4 Autorzy komentarzy
PawełGosiaA idź panManek Ostatni autorzy komentarzy
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
A idź pan
A idź pan

„…W grę wchodzi bowiem majątek wielu pokoleń…”
No jasne, moja chałupa tu stoi z dziada pradziada i żaden pociąg nie będzie mi tu jeździł.
Nigdy nie może być tak, że interes jednostki jest ważniejszy niż interes całego społeczeństwa. To nie do pomyślenia, żeby mieszkańcy tej części Polski zostali pozbawieni pociągu tylko dlatego, że trzeba będzie wyburzyć jakiś budynek. Na tym polega rozwój. Gdyby Kazimierz Wielki nie wyburzył Polski drewnianej, to by nie mógł postawić Polski murowanej.

Gosia
Gosia

Tu nie chodzi o jeden dom tylko 70-100 domow do wyburzenia. Do przesiedlenia ok. 460 mieszkancow. Projekt nidorzeczny. Trzeba szukac innych rozwiazan.

Paweł
Paweł

Aleś ty pusty człowieku. Nie do pomyślenia jest pozbawienie i zburzenie komukolwiek DOMU przez tak zwany rozwój. Schowaj się i przemyśl temat.

Manek
Manek

Sprawdzidz stan ekologi skarzenia srodowiska Pracownicy pracujacy na staqac osadowy jak zegarki stawaly na rece wniosek prosty promieniowamie czy ktos to sprawdzal ten pyl donosi sie PO malych trench domach samochodach Mamy siarkownie wysypisko tony smieci zakopane w odkrywkach Terence skazony teraz obronice tego sywfu ile zgonow a ile bedzie Sprawdzidz zetelne srodowisko I nie bronic na sile terenow zdegradowanych wyeksplatowanych Niech buduja lepiej oszczedzic Krzykawe niz KrazeBoleslaw