bus

To, co jeszcze do niedawna można było traktować w formie abstrakcji, w czwartek 26 lutego stało się faktem. W sali konferencyjnej olkuskiego magistratu doszło do długo wyczekiwanego – w szczególności przez pasażerów – spotkania gospodarza miasta z właścicielami firm transportowych świadczących usługi na linii Olkusz – Kraków. Podczas debaty nad najważniejszymi problemami dotyczącymi obsługi tej trasy, obecni byli również radni miejscy Michał Mrówka i Wojciech Ozdoba, którzy w styczniu, w formie interpelacji poprosili burmistrza Romana Piaśnika o interwencję w sprawie nurtującej znaczną część olkuskiej społeczności.

Ceny biletów, honorowanie ustawowych ulg, wprowadzenie biletów miesięcznych czy jednolity rozkład jazdy – to najważniejsze punkty czwartkowych rozmów burmistrza z przewoźnikami, którzy ochoczo odpowiedzieli na zaproszenie szefa UMiG-u. Wzorowa frekwencja właścicieli firm transportowych jest wyraźnym sygnałem, że nie są oni obojętni na głosy płynące ze strony pasażerów, będących przecież ich żywicielami. Podczas merytorycznego spotkania udało się wypracować kilka rozwiązań, które już niebawem powinny zostać wdrożone w życie, aby zarówno transportowcom jak i ich klientom jeździło się lepiej, bez ciągłych, wzajemnych pytań i pretensji. Oczywiście oprócz dobrej woli burmistrza i przewoźników, musi pojawić się również chęć pomocy ze strony Urzędu Marszałkowskiego, ponieważ to w jego kompetencjach leżą wszelkie kontrole i decyzje związane z komunikacją na linii Olkusz – Kraków.

Pierwszy z poruszonych w czwartek tematów dotyczył ustawowych ulg budzących w niektórych przypadkach sporo kontrowersji. Pasażerowie podnosili bowiem głosy, że występuje różnica w uldze dla osób niepełnosprawnych w zależności od kursu zwykłego i przyspieszonego. Przewoźnicy jednogłośnie przyznali, że w tej sprawie mają notoryczne kontrole ze strony Urzędu Marszałkowskiego i byłoby swoistym „samobójstwem”, gdyby akurat w honorowaniu ulg ustawowych nastąpiły jakieś uchybienia. Jeśli jednak pasażer poczuje się oszukany, sprawę natychmiast może zgłosić do krakowskiej centrali wyczulonej na honorowanie obowiązujących ulg. W tej kwestii pomoc zadeklarował również burmistrz Piaśnik. Niebawem zostanie sporządzone zestawienie przysługujących pasażerom zniżek, wraz z podstawą prawną oraz informacją o dokumencie potwierdzającym uprawnienie, jaki każdy z pasażerów powinien posiadać przy sobie, decydując się na dany kurs i zakup biletu ulgowego.

W dalszej kolejności poruszony został temat biletów miesięcznych. Przewoźnicy przyznali, że takie bilety wystawiają, ale obowiązują one jedynie podczas kursów świadczonych przez konkretną firmę. Wprowadzenie wspólnego biletu miesięcznego na wszystkie kursy jest na tę chwilę nierealne, bowiem procedury rozliczeniowe pomiędzy firmami są na tyle skomplikowane, że nikt nie podejmie się obecnie takiej próby. Jednak w przyszłości, być może uda się znaleźć jakieś rozwiązanie satysfakcjonujące obie strony.

W debacie przewoźnicy wypowiadali się również na temat wprowadzenia ewentualnych zmian na trasie realizowanej przez os. Młodych. Takowych zmian na razie nie będzie. Kwestia linii ekspresowej to również zadanie na przyszłość, ponieważ musiałaby to być indywidualna propozycja któregoś z przewoźników. Z taborem natomiast jest coraz lepiej. W porównaniu do poprzednich lat, busy jeżdżące na linii Olkusz – Kraków, jeśli nie są bardziej pojemne, to na pewno dużo nowsze, więc i komfort podróży się zwiększa. Oczywiście w godzinach szczytu ciężko często mówić o godnych warunkach jazdy, ale systematycznie na najbardziej obleganych kursach pojawiają się większe samochody.

Z pewnością jedną z najważniejszych zmian, jakie już niebawem zauważą pasażerowie, będzie wspólny rozkład jazdy, w którym znajdą się wszystkie kursy, bez względu na właściciela realizującego dane połączenie. Bo naturalnym jest, że klientowi, który nie posiada biletu miesięcznego, bez różnicy jest, z kim pojedzie do szkoły, zakładu pracy, czy wróci do domu. W momencie, gdy taki wspólny rozkład jazdy zostanie sporządzony, pojawi się na przystankach. Zostanie również udostępniony w wersji internetowej, choćby na stronie UMiG-u.

Ostatnia, ale zarazem najważniejsza kwestia nurtująca pasażerów, to cena biletów. Okazuje się, że nie ma co liczyć na szybką obniżkę, choć takowa jest możliwa. Szansą na to może być zniesienie opłaty za zatrzymywanie się na przystankach znajdujących się przy drogach powiatowych. Decyzję w tej sprawie może podjąć jedynie Starosta Paweł Piasny. O rozważenie takiej propozycji już niebawem do Starostwa wystąpi burmistrz Piaśnik. Pozostałe koszty związane z cenami paliw, opłatami viaTOLL, wjazdem na teren krakowskiego dworca oraz utrzymania busów i licencji są nie do zniwelowania.

Mimo iż nie doszło do wielkiego przełomu i natychmiastowych zmian, to jednak samo spotkanie raczej przełamało grubą zaporę pomiędzy przewoźnikami i pasażerami. Okazało się, że właściciele firm transportowych chcą rozmawiać i potrafią słuchać. Z drugiej strony nie ma się czemu dziwić, bo gry zabraknie klientów, biznes usługowy straci sens.

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
27 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
Na ratunek moderator
Na ratunek moderator
7 lat temu

Swego czasu jeździłem codziennie o tej samej godzinie kursem przez osiedle Młodych. Przysługuje mi ulga ustawowa, więc o nią prosiłem, za każdym razem kierowca mi jej odmawiał ulgowego biletu. Za którymś razem powiedział żebym pogadał z jego szefem, więc tak zrobiłem. Mimo przedstawienia właścicielowi stosownym dokumentów uprawniających do ulgowego przejazdu powiedział mi że nie wyglądam na niepełnosprawnego i pewnie papiery mam lewe. Nie pozotało mi nic innego jak napisać skargę na przewoźnika do Urzedu Marsałkowskiego. Efekt był taki że go kontrolowali, a mnie kierowca, z którym regularnie jeździłem nie wpuszczał do busa. Taka kara. Za każdy wydany ulgowy bilet mogę iść do Urzedu Marszałkowskiego po zwrot różnicy!!!

bdx
bdx
7 lat temu

Temat większej liczby kursów po 22 był poruszany?

Ja to ja
Ja to ja
7 lat temu

[quote name=”Ja to ja”]Przecież Olkuski PKS zbankrutował kilka lat temu.
Urząd skarbowy wykończył PKS i niekompetencja zarządu
Na wniosek Izby Skarbowej o zwrot ponad miliona zł wraz z odsetkami, za – zdaniem skarbówki – nienależnie pobranej dotacji do przewozów ulgowych – czytamy w „Gazecie Krakowskiej”. Zobowiązania dotyczą lat 2002 i 2003 oraz sześciu miesięcy 2004 roku.
Teraz jeżdżą busy.[/quote]

No proszę znowu jakieś dziecko internetu mnie minusuje.
A potem wielkie zdziwienie jakie cuda w powiecie się zdarzają.

Ja to ja
Ja to ja
7 lat temu

[quote name=”mieszkaniec olkusza”]Skoro ta linia jest tak oblegana dlaczego olkuskie ZKG lub PKS nie rozważy tradycyjnej linni autobusowej w cenie aktualnego busa. Podejrzewam, że spora część pasażerów z chęcią pojedzie w ludzkich warunkach. No i problem z niewydawaniem biletów również zniknie.
Oczywiście ktoś musiałby się nad tematem pochylić żeby i określić sensowny i nie za gęsty rozkład tak by po miesiącu ktoś nie stwierdził, że autobusy jeżdżą puste. Tak czy siak myślę, że czas kończyć z tą busiarską mafią.[/quote]

Przecież Olkuski PKS zbankrutował kilka lat temu.
Urząd skarbowy wykończył PKS i niekompetencja zarządu
Na wniosek Izby Skarbowej o zwrot ponad miliona zł wraz z odsetkami, za – zdaniem skarbówki – nienależnie pobranej dotacji do przewozów ulgowych – czytamy w „Gazecie Krakowskiej”. Zobowiązania dotyczą lat 2002 i 2003 oraz sześciu miesięcy 2004 roku.
Teraz jeżdżą busy.

mieszkaniec olkusza
mieszkaniec olkusza
7 lat temu

Skoro ta linia jest tak oblegana dlaczego olkuskie ZKG lub PKS nie rozważy tradycyjnej linni autobusowej w cenie aktualnego busa. Podejrzewam, że spora część pasażerów z chęcią pojedzie w ludzkich warunkach. No i problem z niewydawaniem biletów również zniknie.
Oczywiście ktoś musiałby się nad tematem pochylić żeby i określić sensowny i nie za gęsty rozkład tak by po miesiącu ktoś nie stwierdził, że autobusy jeżdżą puste. Tak czy siak myślę, że czas kończyć z tą busiarską mafią.

Ja to ja
Ja to ja
7 lat temu

[quote name=”Ja to ja”]
Jestem ciekaw o jakim duży zysku mowa?
Jakieś wyliczenia na poparcie tej tezy?
1.) Uprawnienia kierowcy do przewozu osób, które trzeba regularnie odnawiać.
2.) Wynagrodzenie pracowników
3.) Podatki
4.) Koszty pozwoleń i koncesji na wykonywanie działalności przewozowej
5.) Paliwo
6.) Amortyzacja pojazdu
7.) Przeglądy
8.) Utrzymanie przystanków
9.) Opłaty za korzystanie z Rejonowych Dworców Autobusowych (RDA Kraków – Plac Zkgkim OKlusz)
10.) Opłaty za przejazd płatnymi drogami np. DK94 .
Proszę o info ile taki przewożnik ma zysku.[/quote]

Nie rozumiem za co mnie minusują?
Jestem laikiem w temacie przewozów i chciałbym poznać jakie są realia takiej działalności.
Za co dostaję minusy?

mietek
mietek
7 lat temu

I gdzie te zmiany bo nie widze zadnych.

ciekawe
ciekawe
7 lat temu

Przegląd pisze o spotkaniu w którym żaden ich przedstawiciel nie bral udzialu.wiadomosci z 1 reki 😀

ech
ech
7 lat temu

Ja tu nie widze żadnych zmian. !!!

pasażer
pasażer
7 lat temu

[quote name=”J23…”][quote name=”pasażer”]Pytanie do busiarzy: Cena paliwa ostatnio spadła z 5.5 zł do 4 zł.
Czy zatem cenna biletu też spadła w związku ze spadkiem cen paliw o ponad 1 zl za litr???[/quote]

Gdzie taka cena?
Ja na stacjach widzę w granicach 4,48zł.
[/quote]
dziś jest po 4.48 zł ale mogli zatankować na zapas z 10 000 litrów gdy była po 4 zł…cena ropy spadła z 5.5zł do 4 zł a cena biletu powinna spaść o 2 zł….ale pasażer to frajer nie kumaty i tak zapłaci 😆

xyz
xyz
7 lat temu

Ktoś zapytał czemu w ciągu kilku lat cena za przejazd wzrosła z 3 zł na 7 zł?

peak
peak
7 lat temu

[quote name=”kolo”]W Krakowie skończyła się samowolka z parkowaniem busiarzy w „norach” Od tego jest dworzec.[/quote]
Busy również parkują przy m.in. ul. Ogrodowej, a jak zapewne wiesz nie jest to RDA.
[quote name=”Ja to ja”]Proszę o info ile taki przewożnik ma zysku.[/quote]
Gdyby nie mieli zysku, nie mogliby zarobić na siebie, to by nie prowadzili tych firm.
Na koniec coś od siebie – myślę, że ze strony pasażera, który stale jeździ na tej linii problemami są: brak biletów miesięcznych, dłuższy niż kilka lat temu czas przejazdu.
A ze strony przewoźnika – chore moim zdaniem parapodatki typu opłaty za korzystanie z przystanków, pozwolenia, czy też opłaty VIATOL L.
Czy te problemy po tym spotkaniu zostały rozwiązane?…..

J23...
J23...
7 lat temu

[quote name=”pasażer”]Pytanie do busiarzy: Cena paliwa ostatnio spadła z 5.5 zł do 4 zł.
Czy zatem cenna biletu też spadła w związku ze spadkiem cen paliw o ponad 1 zl za litr???[/quote]

Gdzie taka cena?
Ja na stacjach widzę w granicach 4,48zł.
Kiedyś podawali, że Orlen sprzedaje paliwo hurtowo w cenie 1,55zł/L reszta to podatki i marża.
Podatki chyba nie spadły?
Kwota wolna od podatku nadal niższa niż w Tanzani i krajach 3 świata.

pasażer
pasażer
7 lat temu

Pytanie do busiarzy: Cena paliwa ostatnio spadła z 5.5 zł do 4 zł.
Czy zatem cenna biletu też spadła w związku ze spadkiem cen paliw o ponad 1 zl za litr???

zdzichu
zdzichu
7 lat temu

Ale młodzież pisowska zrobiła reklamę panu burmistrzowi w związku z tym spotkaniem. Gratuluję wyczucia chwili przed wyborami w okręgu nr 6.

......
......
7 lat temu

[quote name=”Ja to ja”][quote name=”Mlody_Olkuszanin”]Nic się nie zmieni. Przecież nawet jak podwyższą cenę do 8 zł to i tak będą mieć ogromny zysk…[/quote]

Jestem ciekaw o jakim duży zysku mowa?
Jakieś wyliczenia na poparcie tej tezy?
1.) Uprawnienia kierowcy do przewozu osób, które trzeba regularnie odnawiać.
2.) Wynagrodzenie pracowników
3.) Podatki
4.) Koszty pozwoleń i koncesji na wykonywanie działalności przewozowej
5.) Paliwo
6.) Amortyzacja pojazdu
7.) Przeglądy
8.) Utrzymanie przystanków
9.) Opłaty za korzystanie z Rejonowych Dworców Autobusowych (RDA Kraków – Plac Zkgkim OKlusz)
10.) Opłaty za przejazd płatnymi drogami np. DK94 .
Proszę o info ile taki przewożnik ma zysku.[/quote]
Z 7 zł. za bilet na czysto ma pewno z 3 zł.

Ja to ja
Ja to ja
7 lat temu

[quote name=”Mlody_Olkuszanin”]Nic się nie zmieni. Przecież nawet jak podwyższą cenę do 8 zł to i tak będą mieć ogromny zysk…[/quote]

Jestem ciekaw o jakim duży zysku mowa?
Jakieś wyliczenia na poparcie tej tezy?
1.) Uprawnienia kierowcy do przewozu osób, które trzeba regularnie odnawiać.
2.) Wynagrodzenie pracowników
3.) Podatki
4.) Koszty pozwoleń i koncesji na wykonywanie działalności przewozowej
5.) Paliwo
6.) Amortyzacja pojazdu
7.) Przeglądy
8.) Utrzymanie przystanków
9.) Opłaty za korzystanie z Rejonowych Dworców Autobusowych (RDA Kraków – Plac Zkgkim OKlusz)
10.) Opłaty za przejazd płatnymi drogami np. DK94 .
Proszę o info ile taki przewożnik ma zysku.

Mlody_Olkuszanin
Mlody_Olkuszanin
7 lat temu

Nic się nie zmieni. Przecież nawet jak podwyższą cenę do 8 zł to i tak będą mieć ogromny zysk bo większość nie ma wyjścia i zostanie przy busach więc po co oni mają obniżać cenę skoro pewnie widzą że poprzednia podwyżka wyszła im na dobre? Dopóki nie będzie innego przewoźnika na zasadzie PKS OLKUSZ czy coś podobnego gdzie mogliby wysłać jeden duży autobus raz na 15-20 minut w dobrej cenie to busiarze nic nie zmienią.
Sam bym pewnie nie zmienił skoro mam zysk a podwyżka mi niezaszkodziła to po co mam opuszczać cene? Prywatne przedsiębiorstwa mają swoje prawa 🙂
Może i zrobią rozkład jazdy, ale po jakimś czasie zaczną się kombinacje, że x nie pojechał to y jedzie wcześniej i cały rozkład upadnie.

kolo
kolo
7 lat temu

[quote name=”peak”]Cena biletów – chyba cena paliwa spadła w ostatnim czasie, a przy każdym większym wzroście cen paliwa podnoszono cenę biletu, prawda? Parking na RDA – kiedyś dla niektórych przewoźników ostatnim przystankiem był kleparz – czy nie można znaleźć tańszego miejsca od dworca?
Rozkład jazdy – czy na rozkładzie będzie również zapisana nazwa przewoźnika, ułatwi to w takim razie zakup biletu miesięcznego.
Czas przejazdu – dlaczego kilka lat temu czas przejazdu na trasie Olkusz-Kraków wynosił ok. 55 minut dziś to jest średnio 70 minut?[/quote]

W Krakowie skończyła się samowolka z parkowaniem busiarzy w „norach” Od tego jest dworzec.

Czesław
Czesław
7 lat temu

Przykład z czwartku 26.02. Jechałem do Krakowa z dzieckiem z S-samu o godz. 6:35 z przewoźnikiem „Usługi transportowe Jerzy Staszewski z Krakowa”. Po wejściu do busa otrzymałem bilet normalny i zniżkowy dla dziecka (w cenie 3,50 PLN). Wracając do Olkusza kursem z RDA w Krakowie o godz. 19:00 z przewoźnikiem „FPUH Sioła Trans Janusz Sioła” busem marki Mercedes nr rej KOL JA50 kierowca przy wejściu do pojazdu powiedział że płacić będziemy przy wysiadaniu. W ciągu całej drogi nie sprzedał ani jednego biletu a przez pojazd przewinęło się ok. 30 osób. Przy wysiadaniu w Olkuszu poprosiłem o bilet, co wywołało zdenerwowanie kierowcy i ku mojemu zdziwienia dla dziecka nie było ulgi. Sprawą ulg powinien zainteresować się Urząd Marszałkowski, przejazdem bez wydawania biletów Urząd Skarbowy a brakiem kultury u kierowcy – to chyba się z domu wynosi ….

......
......
7 lat temu

Z busiarzami jeszcze nikt nie wygrał. Szkoda czasu. Zajmijcie się innymi bardzo ważnymi tematami. Pewnie któryś radny często dojeżdża do Krakowa i chciałby mieć taniej ale to już było w poprzedniej kadencji i co i nic.

Michael
Michael
7 lat temu

Nic z tego nie będzie. Populizm zaczyna wkraczać po wyborach i tak przez 4 lata.

peak
peak
7 lat temu

Cena biletów – chyba cena paliwa spadła w ostatnim czasie, a przy każdym większym wzroście cen paliwa podnoszono cenę biletu, prawda? Parking na RDA – kiedyś dla niektórych przewoźników ostatnim przystankiem był kleparz – czy nie można znaleźć tańszego miejsca od dworca?
Rozkład jazdy – czy na rozkładzie będzie również zapisana nazwa przewoźnika, ułatwi to w takim razie zakup biletu miesięcznego.
Czas przejazdu – dlaczego kilka lat temu czas przejazdu na trasie Olkusz-Kraków wynosił ok. 55 minut dziś to jest średnio 70 minut?

kokosz
kokosz
7 lat temu

Nic z tej obniżki biletów nie będzie. Z dużej chmury mały deszcz. Tych dwóch panów robi burmistrzowi dobry klimat jako jedynemu sprawiedliwemu, który aranżuje spotkanie w gminie na ten temat. Dali się podejść jak dzieci.

Kajko
Kajko
7 lat temu

To jest artykuł z serii”grosz do grosza a będzie kokosza”.

autostop
autostop
7 lat temu

a wie ktoś jakie busy jeżdżą ul dworską ? przystanki są, ale rozkładu brak.

stinek
stinek
7 lat temu

Bardzo bym prosił redakcję albo jakiegoś bardziej kumatego czytelnika o wskazanie w tekście artykułu „gdzie idzie to lepsze”? Bo ja żadnego przełomu nie widzę.