Olkusz
Rozpoczęta w sierpniu ubiegłego roku gruntowna przebudowa olkuskiego odcinka Drogi Krajowej nr 94 to jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych w naszym regionie od wielu lat. Mimo trwającej obecnie przerwy zimowej, prace nie zostały całkowicie wstrzymane: wykonawca kontynuuje bowiem te zadania, które mogą być prowadzone w zimowych warunkach atmosferycznych, dzięki czemu efekty dotychczasowych działań są coraz bardziej widoczne.
Przypominamy, że kompleksową modernizację „krajówki” w Srebrnym Mieście prowadzi konsorcjum firm NDI, NDI Sopot, MASFALT oraz DROGOMEX. Z informacji zawartych na specjalnie dedykowanej dla tej inwestycji stronie internetowej wynika, że poziom zaawansowania prac waha się, w zależności od branży, od 1,24% (w przypadku branży konstrukcyjno-inżynierskiej) do 33,27% (w przypadku branży zieleni).
Aktualnie prowadzone roboty koncentrują się gównie na przebudowie sieci wodociągowej i gazowej, budowie kanalizacji deszczowej oraz przebudowie sieci teletechnicznych i elektroenergetycznych. Szczególnie istotnym aspektem całej inwestycji jest również kontynuacja zatłaczania pustek krasowych w rejonie skrzyżowania DK94 z ulicą Kościuszki, jako że ma ona na celu stabilizację gruntu pod przyszłe konstrukcje. Wykonano już także betonowanie pierwszych ścian i stropów oraz prace zbrojeniowe i deskowanie kolejnych segmentów w jednym z przejść podziemnych: przy drugim przejściu rozpoczęto natomiast pierwsze prace zbrojarskie i ciesielskie na fundamencie oraz kolejne prace ziemne.
Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, z uwagi na trudne warunki atmosferyczne, wstrzymano obecnie wszelkie drogowe roboty ziemne: przerwa zimowa zakończy się 15 marca i dopiero wówczas wykonawca w pełni powróci do intensywniejszych prac przy modernizacji trasy.
Przypominamy, że w ramach inwestycji opiewającej na zawrotną kwotę ponad 217 milionów złotych przewidziano m.in. modernizację sześciu skrzyżowań oraz budowę dwóch przejść podziemnych i kładki dla pieszych. Kluczowym etapem przebudowy będzie natomiast budowa dwupoziomowego węzła na skrzyżowaniu ulic Centralnej, Kościuszki i Rabsztyńskiej: węzeł ten umożliwi bowiem rozdzielenie ruchu lokalnego od głównej arterii, co korzystnie wpłynie zarówno na bezpieczeństwo, jak i płynność ruchu w centrum miasta.
Powstaną również nowe chodniki, ścieżki rowerowe oraz pieszo-rowerowe, a także ekrany akustyczne. Poprawione zostanie również odwodnienie w ciągu „krajówki”, a jej oświetlenie przejdzie modernizację. GDDKiA zapewnia, że po zakończeniu całej inwestycji zarówno kierowcy, jak i piesi będą mogli korzystać z nowoczesnej oraz bezpiecznej infrastruktury drogowej, która ma służyć olkuszanom przez kolejne dekady.