Olkusz
Modernizacja stacji kolejowej w Olkuszu to jedna z kluczowych inwestycji infrastrukturalnych realizowanych obecnie w Srebrnym Mieście: postęp prac widać gołym okiem, jako że w grudniu otwarto nowy peron, do którego prowadzi obecnie prowizoryczne przejście od strony ulicy Partyzantów. Zgodnie ze starym powiedzeniem, że w naszym kraju najtrwalsze są rozwiązania tymczasowe, mieszkańcy chcieliby natomiast mieć możliwość korzystania z tego przejścia również po zakończeniu przebudowy. Czy są jednak na to szanse?
Remont stacji PKP w Olkuszu, obok modernizacji olkuskiego odcinka DK94 oraz budowy wiaduktu nad torami kolejowymi w Bukownie, to największa inwestycja infrastrukturalna w naszej okolicy od wielu lat: już teraz mieszkańcy Srebrnego Miasta mogą korzystać z jednego z dwóch nowych peronów, które docelowo mają obsługiwać cały ruch pasażerski. Nowy obiekt przypadł pasażerom do gustu, ale, jak można było się spodziewać, nie obyło się bez uwag i sugestii.
Tymczasowe wejście powinno zostać na stałe
Jednym z częstych pytań zadawanych nam przez mieszkańców jest kwestia dalszego funkcjonowania tymczasowego dojścia na peron nr 2 od strony ulicy Partyzantów. „Mieszkam na Pakusce i dla mnie jest to bardzo wygodne rozwiązanie. Nie wyobrażam sobie, żebym musiała znowu wracać do domu ulicą Składową, zwłaszcza, że tam bardzo często trzeba było czekać na rogatkach aż przejedzie pociąg. Teraz droga na pociąg zajmuje mi 10 minut, a wcześniej potrzebowałam na to 20 minut.” – słyszymy od jednej z naszych Czytelniczek, która codziennie korzysta z pociągu kursującego pomiędzy Olkuszem i Krakowem.
Przekazaliśmy zatem te uwagi przedstawicielom spółki PKP PLK, pytając m.in. o to, czy jest szansa na dalsze funkcjonowanie tego przejścia. W otrzymanej odpowiedzi czytamy, że takie rozwiązanie jest brane pod uwagę. „Propozycje rozwiązania technicznego i współpracy zostaną omówione bezpośrednio z Urzędem Miasta i Gminy w Olkuszu.” – poinformowała nas rzecznik prasowa PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Dorota Szalacha.
Co zostało już zrealizowane?
Zapytaliśmy również na jakim etapie znajduje się obecnie cała inwestycja: usłyszeliśmy, że zakończona w grudniu pierwsza faza robót objęła budowę trzech torów wraz z siecią trakcyjną i rozjazdami oraz fragment peronu nr 2. Jednym z kluczowych elementów prowadzonych prac było również powstanie przejścia podziemnego, którego fragmenty umożliwiły ruch pociągów po dwóch nowych torach. Dodatkowo wybudowana została nowa nastawnia wyposażona w nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym, a przejazdy kolejowo-drogowe przy ulicach Partyzantów i Żuradzkiej przeszły modernizację.
Obecnie przebudowa wkroczyła już natomiast w drugi etap, w ramach którego prowadzona jest rozbiórka pozostałych torów i sieci trakcyjnej, a także usuwane są kolizje z sieciami wodno-kanalizacyjnymi. Równocześnie ekipy budowlane kontynuują budowę peronów nr 1 i 2 oraz realizują roboty zbrojarskie przy przejściu podziemnym. „Zakończenie całej inwestycji, która ma zapewnić podróżnym łatwiejszą dostępność i lepszy standard obsługi, planujemy w czwartym kwartale bieżącego roku.” – podsumowuje Dorota Szalacha.