Olkusz

Mimo że modernizacja Drogi Krajowej nr 94 w Olkuszu wciąż mierzy się z poważnymi wyzwaniami technicznymi, to postęp robót widoczny jest gołym okiem: z najnowszego komunikatu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wynika, że zaawansowanie finansowe całej inwestycji przekroczyło już 29%, a stopień realizacji poszczególnych branż pokazuje zróżnicowane tempo prac.

Najbardziej zaawansowana jest obecnie branża sanitarna, obejmująca budowę kanalizacji deszczowej oraz przebudowę sieci wodociągowej i gazowej, gdzie wykonano już niemal połowę wszystkich zaplanowanych robót (48,02%). Znaczące postępy widać także w pracach drogowych, których zaawansowanie sięga 35,66%: dotyczy to m.in. robót ziemnych, budowy warstw konstrukcyjnych drogi oraz rozpoczętych prac brukarskich przy ścieku trójkątnym. Dość dynamicznie przebiegają również prace z zakresu zieleni (39,34%), choć ich ostateczny efekt będzie widoczny dopiero w końcowej fazie inwestycji. Umiarkowany poziom realizacji wykazują natomiast roboty teletechniczne (29,26%) oraz elektrotechniczne (19,51%), obejmujące m.in. przebudowę sieci telekomunikacyjnych czy instalacje związane z oświetleniem oraz zasilaniem. Najmniej zaawansowane są z kolei roboty z zakresu branży konstrukcyjno-inżynierskiej, obejmującej budowę obiektów inżynieryjnych, takich jak przejścia podziemne, mury oporowe czy kładki, gdzie wykonano dopiero 5,03% wszystkich zaplanowanych prac: to właśnie w tej części inwestycji pojawia się bowiem najwięcej wyzwań technologicznych oraz opóźnień.

Wykonawca gruntownej przebudowy olkuskiego odcinka „krajówki”, czyli konsorcjum firm NDI, NDI Sopot, MASFALT oraz DROGOMEX, koncentruje się obecnie na kilku kluczowych etapach robót: kontynuowana jest budowa kanalizacji deszczowej, a także przebudowa sieci wodociągowej, gazowej, teletechnicznej oraz elektroenergetycznej. Równolegle prowadzone są ponadto roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją drogową, w ramach których rozpoczęto już układanie tzw. ścieku trójkątnego przy jezdni głównej. Na dodatek trwają prace przy zasypce segmentów muru oporowego oraz przy dwóch przejściach podziemnych oznaczonych symbolami PP-04 i PP-05: w przypadku pierwszego z nich, przy segmentach schodów prowadzone są roboty zbrojarskie oraz ciesielskie, a przy drugim, po stronie południowej, wykonawca przystąpił do zasypki obiektu oraz prac izolacyjnych. Jednocześnie kontynuowana jest budowa kładki dla pieszych, gdzie zakończono zasypkę fundamentu w jednej z osi oraz zabezpieczono wykop pod fundament po stronie północnej.

Przypominamy, że całość inwestycji, której wartość przekracza aż 217 milionów złotych, zakłada kompleksową modernizację infrastruktury drogowej Srebrnego Miasta: oprócz przebudowy sześciu skrzyżowań oraz budowy dwóch przejść podziemnych, projekt obejmuje bowiem również powstanie nowej kładki dla pieszych, ścieżek rowerowych, ekranów akustycznych, nowego oświetlenia czy chodników. Najbardziej spektakularnym elementem przedsięwzięcia ma natomiast być nowoczesny, dwupoziomowy węzeł drogowy na skrzyżowaniu ulic Kościuszki oraz Rabsztyńskiej, gdzie główny ruch z DK94 będzie poprowadzony nowym tunelem.

Choć pierwotnie zakładano, że cała inwestycja zakończy się we wrześniu 2026 roku, to rosnące trudności geotechniczne związane z wypełnianiem pustek krasowych sprawiają, iż ten termin staje się coraz mniej pewny. Zakres dotychczas wykonanych prac świadczy jednak o wysokim tempie robót oraz determinacji wykonawców, aby sprostać zarówno wymaganiom projektowym, jak i oczekiwaniom mieszkańców.

zdjęcia: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze