Olkusz

Przebudowa stacji kolejowej w Olkuszu, która ma zakończyć się jeszcze w bieżącym roku, budzi wiele emocji wśród mieszkańców: choć zakres prac jest szeroki, to olkuszanie wskazują na potrzebę wprowadzenia dodatkowych rozwiązań, które poprawiłyby komfort oraz bezpieczeństwo podróżnych. W tej sprawie interweniował niedawno Poseł na Sejm RP Łukasz Kmita, składając zapytanie do Ministerstwa Infrastruktury. Z odpowiedzi resortu wynika, że część postulatów jest analizowana, ale nie wszystkie mogą zostać spełnione.

Przypominamy, że przebudowa olkuskiej stacji, leżącej na linii kolejowej nr 62 (Sosnowiec Główny – Tunel), która trwa już od kilku miesięcy, obejmuje intensywne prace modernizacyjne: na zlecenie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wykonano już m.in. tymczasowy peron, zamontowano część sieci trakcyjnej, zainstalowano nowe urządzenia sterowania ruchem, a także zbudowano nową nastawnię oraz ułożono dwa dodatkowe tory. Realizowana inwestycja ma na celu m.in. podniesienie przepustowości infrastruktury kolejowej w Olkuszu, zwiększenie komfortu podróżnych oraz poprawę dostępności stacji dla osób ze specjalnymi potrzebami. Warto podkreślić, że, według analiz Urzędu Transportu Kolejowego, liczba pasażerów korzystających ze stacji zlokalizowanej w Srebrnym Mieście w ostatnich latach znacząco wzrosła.

Wraz z postępem prac, coraz głośniej słychać jednak uwagi oraz propozycje dotyczące dodatkowych rozwiązań, które można byłoby wprowadzić w obrębie infrastruktury kolejowej, a które nie były ujęte w pierwotnym projekcie: przykładowo, ostatnio pisaliśmy na naszych łamach o postulacie budowy stałego wejścia na nowo wybudowany peron od strony ulicy Partyzantów. Lista pomysłów jednak dłuższa, jako że wśród mieszkańców słychać m.in. propozycje połączenia peronu jednokrawędziowego z istniejącą kładką dla pieszych pomiędzy ulicami Marii Curie-Skłodowskiej oraz Na Skarpie, utworzenia zejścia z tegoż peronu w kierunku nieczynnego mostku nad rzeką Babą czy kompleksowego remontu przejazdu kolejowego przy ulicy Żuradzkiej, obejmującej chociażby spłaszczenie najazdów.

Z odpowiedzi resortu infrastruktury wynika, że podstawowe dojście do peronu na stacji Olkusz zapewni przejście pod torami od strony budynku dworca. Możliwość budowy dodatkowego dojścia od strony ulicy Partyzantów zostanie natomiast przeanalizowana przez PKP PLK oraz ewentualnie uzgodniona z Urzędem Miasta i Gminy w Olkuszu. Podobnie, prowadzone są rozmowy dotyczące skomunikowania peronu nr 1 z miejską kładką. Z kolei temat dojścia do peronu nr 2 od strony ulicy Kolejowej przez nieczynną kładkę na rzece Babie został poruszony jeszcze w październiku ubiegłego roku.

„Samorząd został poinformowany, że teren, na którym mógłby powstać ciąg komunikacyjny, jest przewidziany do wykorzystania w ramach planowanej inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego, oraz że nie ma przeciwwskazań technicznych wprowadzenia takiego ciągu na peron. Spółka wskazuje, że większa część proponowanego dojścia znajduje się poza terenami kolejowymi, w związku z czym zaproponowano, żeby ewentualne dojście zostało wykonane przez Urząd Miasta i Gminy w Olkuszu.” – czytamy w odpowiedzi na interpelację Łukasza Kmity.

Urzędnicy ministerstwa nie pozostawiają przy tym złudzeń na temat kompleksowego remontu przejazdu kolejowego: ostatnie prace w tym miejscu były bowiem realizowane w czwartym kwartale ubiegłego roku w ramach bieżącego utrzymania infrastruktury. W odpowiedzi na interpelację możemy również przeczytać, że w ramach modernizacji stacji kolejowej przewidziano montaż 33 wyświetlaczy systemu dynamicznej informacji pasażerskiej (SDIP), w tym 24 wyświetlaczy krawędziowych z zegarem, 4 wyświetlacze wejściowe w tunelu oraz 5 wyświetlaczy wielofunkcyjnych. Przejście pod torami będzie na dodatek monitorowane, co poprawi bezpieczeństwo podróżnych.

Pomimo tego, że w ramach przebudowy stacji PKP w Olkuszu nie uda się zapewne spełnić wszystkich postulatów mieszkańców, to niektóre z nich nadal są analizowane i mogą zostać wdrożone w przyszłości. Kluczowym aspektem będą dalsze rozmowy pomiędzy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz olkuskim magistratem. Czy trwająca inwestycja spełni natomiast oczekiwania pasażerów? O tym przekonamy się po jej zakończeniu pod koniec bieżącego roku, choć już teraz wśród pasażerów słychać duży optymizm. Pozostaje zatem tylko trzymać kciuki, aby na drodze do realizacji tej długo wyczekiwanej inwestycji nie stanęły jakieś nieprzewidziane okoliczności.

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze