Olkusz
Mieszkańcy bacznie obserwują drogowe remonty i chętnie dzielą się z naszą redakcją swoimi uwagami na temat wykonywanych prac. Nie inaczej jest w przypadku ul. ks. Gajewskiego i ul. Biema, gdzie od kilku miesięcy trwa gruntowna modernizacja. Co zainteresowało mieszkańców?
Drogowe przedsięwzięcie realizowane jest przez powiat olkuski. Z pytaniami od naszych Czytelników zwróciliśmy się zatem do Zarządu Drogowego.
Kilkoro mieszkańców zadzwoniło do nas z pytaniami o przejścia dla pieszych. A konkretnie, czy po remoncie będą one dostosowane do potrzeb osób niewidomych.
– W zakres działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w chodnikach przed przejściami dla pieszych zostaną zamontowane tzw. płytki naprowadzające (kostki integracyjne), które ułatwiają osobom ze szczególnymi potrzebami poruszanie się po chodnikach i przejściach dla pieszych. Kostka taka wyróżnia się fakturą i kolorem, co umożliwia zlokalizowanie miejsca wejścia z chodnika na przejście dla pieszych – odpowiada Paweł Pacuń, dyrektor Zarządu Drogowego w Olkuszu.
Kolejną kwestią, na którą zwrócili uwagę mieszkańcy jest wysoki krawężnik przy zatoce autobusowej. – Zgodnie z projektem budowlanym peron oddzielony będzie od zatoki autobusowej krawężnikiem autobusowym peronowo-przystankowym typu Kassel wyniesionym 18 cm ponad krawędź jezdni. Krawężniki te są idealnym rozwiązaniem przy budowie zatok autobusowych, ułatwiają wsiadanie i wysiadanie do środków komunikacji, sprawiają że podłoga autobusu jest na równym poziomie z powierzchnią krawężnika. Jest to szczególnie korzystne rozwiązanie w przypadku osób ze szczególnymi potrzebami. Te ułatwienia w korzystaniu z komunikacji mają też podnieść poziom bezpieczeństwa pasażerów, dlatego, że będą oni mniej narażeni na poślizgnięcie się w momencie wsiadania. Krawężnik pomiędzy zatoką autobusowa, a jezdnią jest wykonany zgodnie z projektem. Jego docelowe odkrycie będzie wynosić do 2 cm po ułożeniu nowych warstw bitumicznych jezdni – opowiada dyrektor Zarządu Drogowego w Olkuszu Paweł Pacuń.
Szef Zarządu Drogowego w Olkuszu zapewnia, że inwestycja przebiega zgodnie z harmonogramem, a termin zakończenia prac do końca sierpnia przyszłego roku jest jak najbardziej realny.
Przypomnijmy, że przedsięwzięcie obejmuje modernizację drogi na długości około 2 km – od skrzyżowania ul. ks. Gajewskiego z obwodnicą do skrzyżowania ul. Dworskiej z ul. 29 Listopada. W zakres inwestycji wchodzi: nowa nawierzchnia bitumiczna na ul. Dworskiej wraz z dobudową i przebudową chodników z kostki brukowej betonowej oraz budową odcinków kanalizacji deszczowej, przebudowa jezdni i chodników (na ciągi pieszo – rowerowe) na ul. Biema i ks. Gajewskiego oraz dobudowa odcinków kanalizacji deszczowej. W rejonie skrzyżowania z ul. Jana Pawła II i ul. Legionów powstaną pełnowymiarowe zatoki autobusowe. Trakt wzbogaci się o ścieżkę rowerową od osiedla Pakuska w kierunku Witeradowa. Na tym odcinku przebudowany zostanie chodnik oraz zatoka autobusowa przy zjeździe z obwodnicy w ul. ks. Kanonika Stanisława Gajewskiego.