Pociąg kursujący pomiędzy Olkuszem i Krakowem stanowi marzenie wielu mieszkańców naszego miasta. Co pewien czas pojawiają się wiec kolejne pomysły dotyczące możliwości wprowadzenia takiego rozwiązania. Najnowszym z nich jest uruchomienie połączenia na trasie Olkusz – Bukowno – Kraków Główny.
O tym, jak trudno dostać się do stolicy województwa na własnej skórze codziennie przekonują się rzesze olkuszan dojeżdżających do pracy i na studia. W chwili obecnej mieszkańcy naszego miasta nie mają żadnej innej alternatywy poza komunikacją drogową. Pomimo sąsiedztwa autostrady A4, w praktyce zatłoczona Droga Krajowa nr 94 stanowi podstawowy szlak dla TIR-ów i samochodów osobowych chcących ominąć autostradowe bramki.
Przyszłość należy do pociągów
Zdaniem wielu ekspertów, w dobie rozwoju wielkich aglomeracji oraz stale wzrastającej ilości samochodów, jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest rozwój sieci pociągów podmiejskich. W wielu miastach na terenie kraju pasażerowie mogą wybierać kolej regionalną jako alternatywę dla samochodów osobowych i komunikacji autobusowej. Nic więc dziwnego, że obok postulatów dotyczących zwiększenia przepustowości DK 94 bądź też budowy dla niej alternatywnej trasy, coraz częściej pojawiają się głosy nawołujące do utworzenia połączenia kolejowego pomiędzy Olkuszem i Krakowem.
Jednym ze zwolenników takiego rozwiązania jest poseł Jacek Osuch, który proponował już budowę tzw. trasy Trans-Jurajskiej oraz utworzenie bezpośredniego połączenia kolejowego biegnącego z Olkusza do Krzeszowic, skąd już dzisiaj kursują szybkie pociągi podmiejskie w stronę Krakowa. Pomysły te nie spotkały się jednak z należytym zainteresowaniem ze strony władz.
Do Krakowa przez … Jaworzno!
Olkuski poseł nie składa jednak broni. Jego najnowszy pomysł to uruchomienie pociągu relacji Olkusz – Bukowno – Jaworzno, który następnie kierowałby się w kierunku stacji Kraków Główny. W swojej interpelacji, skierowanej do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, pyta o możliwości techniczne i koszty wprowadzenia takiego rozwiązania. Jak wynika z udzielonej odpowiedzi, teoretycznie taka możliwość istnieje, jednakże – jak zwykle w takich przypadkach – główną rolę odgrywają tutaj czas przejazdu i koszty.
– Czas przejazdu pociągu w relacji Olkusz – Bukowno – Jaworzno Szczakowa – Kraków Główny z postojami pociągu na stacjach i przystankach wskazanych w interpelacji może wynieść około 1 godz. 20 min. Powyższy szacunek zakłada jazdę pociągu z prędkościami maksymalnymi dla danych odcinków linii kolejowych po zakończeniu modernizacji oraz zmianę czoła pociągu na stacji Jaworzno Szczakowa – informuje Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.
Czy to się opłaca?
Obecnie na linii kolejowej nr 156 na odcinku Jaworzno Szczakowa – Bukowno prowadzone są prace modernizacyjne. Dotychczas pochłonęły one już 14 mln zł. Na ten cel ma zostać wydanych jeszcze 25 mln. zł. Przed ich rozpoczęciem kursowały tamtędy pociągi towarowe. Aby umożliwić płynny przejazd składów pasażerskich z Olkusza do Krakowa konieczna byłaby budowa specjalnej łącznicy pomiędzy liniami kolejowymi w Jaworznie. Szacunkowy koszt takich prac mieści się w przedziale od 30 do 40 mln zł.
– Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa obecnie nie bierze pod uwagę możliwości kursowania pociągów międzywojewódzkich z/do Krakowa przez Olkusz, ponieważ niemożliwe byłoby wówczas zapewnienie krótkiego czasu podróży pomiędzy Krakowem a innymi miastami wojewódzkimi. Natomiast jeżeli w ocenie samorządu wojewódzkiego jest zasadne utworzenie połączenia Kraków – Olkusz, województwo małopolskie może, jako ustawowy organizator przewozów wojewódzkich i międzywojewódzkich, dofinansować realizację takich przewozów o charakterze regionalnym – podkreśla Andrzej Bittel.
Teoretycznie więc w przyszłości takie połączenie mogłoby zastać uruchomione. Konieczne byłoby jednak wsparcie finansowe ze strony samorządu. Zasadniczym pozostaje jednak pytanie, czy przy takim czasie przejazdu byłoby ono atrakcyjne dla mieszkańców naszego miasta?
A jakie jest zdanie naszych Czytelników na ten temat? – Zapraszamy do dyskusji na www.przeglad.olkuski.pl
Skutek żonglowania przez lata Olkuszem,Kraków Katowice,Katowice Kraków.
pomysł super, przynajmniej kolej kilometrów nabije i statystyki się poprawią. Pomysły na jakieś mijanki na 94ce to bajdurzenie co nie zrobią to się zapcha za chwil kilka, bo przyszłość to transport zbiorowy w drodze do aglomeracji ( za chwilę i tak do centrum nie wpuszczą samochodów). Patrząc na kosmiczne pomysły lub brak pomysłów u naszych samorządowców oraz polityków lokalnych to najlepszym rozwiązaniem jest kupienie mieszkania w Krakowie lub od strony Wieliczki gdzie wyprzedzili nasz powiat o lata świetlne. Do powiatu olkuskiego zawsze będzie można wpaść pooglądać skansen. Myślę, że za chwilę będą nawet sprzedawać bilety do tej krainy zapomnianej przez rozum.
[quote name=”Heniek”]Proponuje połączenie autobusem z napędem hybrydowym , będzie taniej dla kowalskiego i lepiej dla środowiska naturalnego.[/quote]
aaa Kmita testował taki,tylko się na naszych ulicach nie mieścił,bo u nas drogi na szerokość furmanki budują.
[quote name=”pasażer”]W jakim celu budować kolej łączącą Olkusz – Kraków skoro prawdopodobnie nikt na tej trasie nie jeździ?
[/quote]
A wiesz dlaczego dzwon dzwoni?
Bo w środku jest pusty
W jakim celu budować kolej łączącą Olkusz – Kraków skoro prawdopodobnie nikt na tej trasie nie jeździ?
Najbardziej zaufani kierowcy (często też rodzina właściciela) dwóch największych firm mających busy na tej trasie notorycznie nie wbijają transakcji na kasy fiskalne. Co „sprytniejsi” nabijają zaniżone bilety np. do Jerzmanowic…
Dzisiejszym porannym kursem Olk – Krk nie jechał nikt (zero paragonów), chociaż bus był pełny. BUS WIDMO.
Czy są jeszcze jakiekolwiek organy państwowe, które mogą to ukrócić? Co na to urząd skarbowy? Czy wszędzie rządzą układy?
Dlaczego osoby korzystające z przewozów nie upominają się o paragon?! Ludzie, ten świstek stanowi jedyną podstawę do ubezpieczenia w razie wypadku itd.!
Proponuje połączenie autobusem z napędem hybrydowym , będzie taniej dla kowalskiego i lepiej dla środowiska naturalnego.
[quote name=”sdjdkvnsidv”]Już kiedyś taki pociąg był… jechał chyba ze 2 godziny tak, że szybciej na butach się do Krakowa szło.[/quote]
Zgadza się , jechałem na tej trasie jakieś 30 lat temu, do dziś wspominam. Pan poseł nie wymyślił nic nowego. Lepiej niech realizuje obietnice z „mijankami” na DK94, co o też nie jest jego pomysłem , kiedyś tak było………
[quote name=”przeglad.olkuski”]Jednym ze zwolenników takiego rozwiązania jest poseł Jacek Osuch, który proponował już budowę tzw. trasy Trans-Jurajskiej oraz utworzenie bezpośredniego połączenia kolejowego biegnącego z Olkusza do Krzeszowic, skąd już dzisiaj kursują szybkie pociągi podmiejskie w stronę Krakowa. Pomysły te nie spotkały się jednak z należytym zainteresowaniem ze strony władz.[/quote] Widać, że nawet w rządzie PiS księżycowe pomysły naszego posła PiS nie znajdują poparcia. Teraz znów kolejny kolejowy ekstra-pomysł na połączenie do Krakowa, które potrwa półtorej godziny! 😆 😆 😆 😆 Kiedyś poseł obiecywał regularne mijanki (dodatkowe pasy do wyprzedzania) na DK94 do Krakowa. To miało sens. Ale te kolejowe pomysły posła… szkoda gadać
a nie lepej pociagnac kawalek torow z bukowna do trzebini sierszy i dalej juz sa tory do trzebinii
Ten pomysł również wydajne się być bardzo interesujący i warty rozważenia. Wcześniej trzeba jednak przeprowadzić wnikliwe analizy kosztów.
[quote name=”Bukowno”]A u nas w mieście mówi się o połączeniu z zamkniętą stacją kolejową Siersza Wodna Trzebinia. To jest chyba szybsze rozwiązanie?[/quote]
Dużo szybszym rozwiązaniem jest budowa bezpośredniego połączenia Charsznicy z Miechowem. Na tym odcinku funkcjonowała kiedyś bezpośrednio kolej wąskotorowa, ale została rozebrana. Popieram pomysł podłączenia się do już istniejących i dobrze funkcjonujących lini kolejowych.
[quote name=”Przemysław”]Możliwość jest jeszcze taka aby dobudowac łącznik za stacja Charsznica ale przed stacja Tunel do stacji Dziadówki i zrobić dołączenie do linii w kierunku Miechowa, Słomnik i Krakowa. Ale jeśli nasza linia nie będzie zmodernizowana i jeśli pociągi SKA między Olkuszem a Krakowem nie będą przyspieszone to czy one pojadą przez Jaworzno Szczakowe czy gdzieś indziej czas jazdy dla mieszkańców Olkusza nie będzie atrakcyjny. Problem jest taki ze nie da się wybudować zupełnie nowej linii bezpośredniej pomiędzy Olkuszem a Krakowem bo na to nie pozwala ukształtowanie terenu i fundusze. Jedynym wyjściem jest po prostu dołączenie się właśnie do tych dwóch linii.[/quote]
[quote name=”Roman”]Kto liczył ten czas 1 godz. I 20 minut? To jakieś nieporozumienie! Po zakonczeniu wszystkich modernizacji, z Olkusza do Jaworzna dojedziemy w ok 15 minut. Z Jaworzna do Krakowa ok. 40. Doliczając do tego zmianę czoła w Szczakowej (10 min) to 65 minut.[/quote]
Według obecnego rozkładu przy obecnych torach pociąg pokonuje trasę z Jaworzna do Krakowa (Business Park) w czasie 1 godziny i 15 minut (jest to 44 km). Kolejne 40 minut zabiera mu przejazd przez sam Kraków (co stanowi 11 km).
Po to się chyba modernizuje tory aby pociąg mógł się po nich poruszać 200 km/h i więcej.
A skoro i tak będzie szybka linia Katowice – Kraków przez Jaworzno to jedyne czego potrzebuje powiat olkuski to połączenia Olkusz – Bukowno – Jaworzno z czego jeden tor na odcinku Bukowno – Olkusz został przecież kilka lat temu odnowiony i czas przejazdu wynosi 8 minut. Bo o szybkiej linii Olkusz – Kraków to nie ma nawet co marzyć.
A u nas w mieście mówi się o połączeniu z zamkniętą stacją kolejową Siersza Wodna Trzebinia. To jest chyba szybsze rozwiązanie?
Kto liczył ten czas 1 godz. I 20 minut? To jakieś nieporozumienie! Po zakonczeniu wszystkich modernizacji, z Olkusza do Jaworzna dojedziemy w ok 15 minut. Z Jaworzna do Krakowa ok. 40. Doliczając do tego zmianę czoła w Szczakowej (10 min) to 65 minut.
[quote name=”Juhas”]No to Panie adam.2017 kupuj busa i ruszaj w trasę, zarabiaj skoro to taki świetny biznes, może nawet obniż cenę do 3 zł. PS. Nie jestem busiarzem[/quote]
Szanowny Panie Juhas,
zwracam tylko uwagę,
że skoro zniknęła przyczyna podniesienia ceny biletu z 3.00 do 7.00zł/koszt paliwa/
to po obniżeniu ceny paliwa ,koszt przejazdu powinien powrócić do poprzedniej wartości.
Tyle mówi teoria ekonomii:))
Dojazd do Krakowa drogą okrężną to pomysł niefortunny,
Najlepszą promocją takiego pomysłu byłby przykład kogoś Znanego ,kto dojeżdża z Olkusza do Krakowa do pracy,
do jakiejś szacownej instytucji i tą postawą ów Szanowany Obywatel naszego miasta znakomicie by wzmocnił szanse na realizację pomysłu.
Oczywiście wszystko do czasu kiedy zostanie oddane bezpośrednie połączenie Olkusza i Krakowa na poduszce magnetycznej.
Że nikt czegoś takiego nie zgłosił?
Spokojnie, wybory jeszcze nie dzisiaj:))
[quote name=”Autobus do Krakowa”]W styczniu 2016 roku pisaliście: „… już za rok Olkusz i Wolbrom uzyskają połączenie autobusowe z Krakowem w ramach systemu Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej”. Gdzie jest ten autobus? Zaraz mamy 2018 a ludzie dalej jadą jak sardynki minbusami na zasadzie: 20 siedzi, 30 stoi.[/quote]
No wlasnie, trzeba przypominac te ich obiecanki.
No to Panie adam.2017 kupuj busa i ruszaj w trasę, zarabiaj skoro to taki świetny biznes, może nawet obniż cenę do 3 zł. PS. Nie jestem busiarzem
Zostaje męcząca jazda busem do Krakowa
gdzie cena w kilka lat wzrosła z 3 zł na 7 zł mimo „konkurencji” innych busów
Koniec cytatu „xyz”
Dodam od siebie,że paliwo staniało znacznie
cena biletu niewzruszona :)))
[quote name=”Qrka”]A ile osób będzie jeździło na 100%? W Bukownie był uruchomiony bus do Jaworzna bo mieszkańcy tak chcieli. Kto jeździł? Nikt praktycznie[/quote]
A kto zaufa prywatnemu przewoźnikowi który potrafi z dnia na dzień ogłosić zamknięcie linii bo mu się nie opłaca?
PKP najpierw zlikwidowało całkowicie połączenia z Jaworznem, a potem cięła i cięła linię Katowice – Sędziszów aż nie zostało nic. Potem „łaskawie” (tylko nie wiem komu skoro wszyscy którzy mogli postawili na własny samochód) przywróciło 3 połączenia (obecnie 4). Kto ma tym jeździć? Jakiś czas temu odwiedził mnie w niedzielę kuzyn z Będzina. Przyjechał pociągiem około 9 rano. I nie miał czym wrócić bo odjazd z Bukowna do Katowic dopiero o godzinie 17. Przez 10 godzin pomiędzy 7 a 17 nic nie jedzie. W niedziele nie ma też prywatnych busów. Jedyne wyjście to dwa autobusy na krzyż do Olkusza i dopiero z Olkusza bus do Katowic.
Z komunikacją autobusową w powiecie olkuskim nie lepiej. Już kiedyś tutaj napisałem powtórzę: powiedź mi jak na godzinę 6 rano dojechać z Bukowna do Olewina? Nie ma takiej możliwości. Odległości nie są duże ale bez własnego samochodu (a to często zbyt duży koszt) nie da się dojechać do pracy. Zostaje męcząca jazda busem do Krakowa gdzie cena w kilka lat wzrosła z 3 zł na 7 zł mimo „konkurencji” innych busów.
Kolej powinna przebiegać przez , poczatek Witeradowa , tak jest podobno w planach , a korzyści będzie wiele
http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/przymiarki-do-budowy-linii-kolejowej-krakow–myslenice-83949.html
Jak się ma energicznych włodarzy to robi się do kolej nawet do małych Myślenic. U nas nikt nie zabiega o tory do Krakowa…
Marzenia piękne są…
[quote name=”Autobus do Krakowa”]W styczniu 2016 roku pisaliście: „… już za rok Olkusz i Wolbrom uzyskają połączenie autobusowe z Krakowem w ramach systemu Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej”. Gdzie jest ten autobus? Zaraz mamy 2018 a ludzie dalej jadą jak sardynki minbusami na zasadzie: 20 siedzi, 30 stoi.[/quote]
I mimo zgłoszeń i wiedzy,że taki stan ma miejsce,
nasi kochani funkcjonariusze
dalej gonią
przysłowiową „babę z pietruszką”
pod Stylową.
[quote name=”xyz”]Pomysł spóźniony o jakieś 15 lat. Powiat olkuski jest za(.) województwa. Owszem kiedyś byliśmy granicą województwa katowickiego ale to właśnie wtedy województwo w nas inwestowało. Dla Krakowa Małopolska Zachodnia nie istnieje.
A będzie już tylko gorzej. Po zakończeniu inwestycji takie „potęgi” jak Jaworzno, Trzebinia czy Krzeszowice będą miały szybką kolej. Czas przejazdu z Katowic do Krakowa na poziomie 20 minut. A Olkusz jeszcze bardziej oddali się od cywilizacji. Bez szybkiej kolei na trasie Olkusz – Kraków powiat olkuski nie nadaje się nawet na sypialnię bo dojazd drogowy na tej trasie to czysty masochizm. W samym zaś Olkuszu (ale też na terenie powiatu) pracy nie ma. I nie będzie bo kto tutaj zainwestuje? Co w ogóle w powiecie istnieje oprócz ZGH? Nic. Markety. Te zachodnie markety mają budować gospodarkę i dobrobyt mieszkańców? To jeszcze się rodzinom urzędników Galerii zachciało. I po co ta Galeria? Dla kogo? Dla tych wspomnianych rodzin? Bo na pewno nie dla robotnika.[/quote]
A ile osób będzie jeździło na 100%? W Bukownie był uruchomiony bus do Jaworzna bo mieszkańcy tak chcieli. Kto jeździł? Nikt praktycznie
W styczniu 2016 roku pisaliście: „… już za rok Olkusz i Wolbrom uzyskają połączenie autobusowe z Krakowem w ramach systemu Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej”. Gdzie jest ten autobus? Zaraz mamy 2018 a ludzie dalej jadą jak sardynki minbusami na zasadzie: 20 siedzi, 30 stoi.
Możliwość jest jeszcze taka aby dobudowac łącznik za stacja Charsznica ale przed stacja Tunel do stacji Dziadówki i zrobić dołączenie do linii w kierunku Miechowa, Słomnik i Krakowa. Ale jeśli nasza linia nie będzie zmodernizowana i jeśli pociągi SKA między Olkuszem a Krakowem nie będą przyspieszone to czy one pojadą przez Jaworzno Szczakowe czy gdzieś indziej czas jazdy dla mieszkańców Olkusza nie będzie atrakcyjny. Problem jest taki ze nie da się wybudować zupełnie nowej linii bezpośredniej pomiędzy Olkuszem a Krakowem bo na to nie pozwala ukształtowanie terenu i fundusze. Jedynym wyjściem jest po prostu dołączenie się właśnie do tych dwóch linii.
Pomysł spóźniony o jakieś 15 lat. Powiat olkuski jest za(.) województwa. Owszem kiedyś byliśmy granicą województwa katowickiego ale to właśnie wtedy województwo w nas inwestowało. Dla Krakowa Małopolska Zachodnia nie istnieje.
A będzie już tylko gorzej. Po zakończeniu inwestycji takie „potęgi” jak Jaworzno, Trzebinia czy Krzeszowice będą miały szybką kolej. Czas przejazdu z Katowic do Krakowa na poziomie 20 minut. A Olkusz jeszcze bardziej oddali się od cywilizacji. Bez szybkiej kolei na trasie Olkusz – Kraków powiat olkuski nie nadaje się nawet na sypialnię bo dojazd drogowy na tej trasie to czysty masochizm. W samym zaś Olkuszu (ale też na terenie powiatu) pracy nie ma. I nie będzie bo kto tutaj zainwestuje? Co w ogóle w powiecie istnieje oprócz ZGH? Nic. Markety. Te zachodnie markety mają budować gospodarkę i dobrobyt mieszkańców? To jeszcze się rodzinom urzędników Galerii zachciało. I po co ta Galeria? Dla kogo? Dla tych wspomnianych rodzin? Bo na pewno nie dla robotnika.
Czy do Tworek tez cos planują?
oho 80 minut w idealnym scenariuszu czyli 2 godziny w realu. Co za pomysł…….to tylko politycy mogą wymyślić – ale to ewidentnie oznacza, ze kampania wyborcza się zaczyna. czyli za rok będzie pomysł metra do Krakowa. Kiełbasę wyborczą wprowadzić!.
BARDZO BYSMY CHCIELI ŻEBY MOŻNA BYŁO DOJECHAĆ POCIĄGIEM DO KRAKOWA TO UŁATWIŁOBY KOMUNIKACJE NP STUDENTÓW!!!
https://www.youtube.com/watch?v=h9nNynd3ZoU
Tak, to jest całkiem normalne, Ja już od dawna jeżdżę do Gdańska przez Zakopane a do Wrocławia przez Rzeszów 😆
„Czas przejazdu pociągu w relacji Olkusz – Bukowno – Jaworzno Szczakowa – Kraków Główny z postojami pociągu na stacjach i przystankach wskazanych w interpelacji może wynieść około 1 godz. 20 min” – to juz teraz dodać 30 minut i dojadę do Krakowa przez Katowice. 😆
Już kiedyś taki pociąg był… jechał chyba ze 2 godziny tak, że szybciej na butach się do Krakowa szło.
a może tańszy trolejbus wzdłuż DK-94 od Kraka do Katowic jeżdżący co 1/2godz.
Olkuski poseł nie składa jednak broni.(…)
W swojej interpelacji (…)pyta o możliwości techniczne i koszty wprowadzenia takiego rozwiązania.
Koniec cytatu
Czyli nie zna ani możliwości ,ani kosztów a lansuje takie rozwiązanie
Pyszne !
Nawet napis „Olkusz”na początku wiaty komuś wadził.
zaraz zaraz, przecież teraz jest dobra zmiana, której osuch jest przedstawicielem… i nie zbudują torów do Krakowa? jak to?
Widać, że zbliża się kolejny okres wyborczy, bo poseł Osuch wyskakuje ze swoim standardowym, nierealnym projektem licząc na dodatkowe głosy. Psu ogon można odciąć tylko raz. Podziękujmy więc już posłom: Gądek i Osuchowi, którzy przez tyle lat nic nie zrobili dla naszego społeczeństwa. A udział w święcie ziemniaka, kapusty, poświęceniach, wiecach przed sądami, zaczyna być męczący. Wybierzmy osoby, które walczyć będą o obwodnicę Olkusza, bez rozwiązań zastępczych (w ogólnym tego słowa znaczeniu)