Znane są już wyniki konsultacji społecznych w sprawie projektu nowej sieci szkół w gminie Olkusz. Mieszkańcy w formie ankiet mogli zgłaszać swoje sugestie do propozycji przedstawionych przez władze gminy. Ze względu na ogromne zainteresowanie tematem przedstawiamy wszystkie złożone uwagi oraz uwagi ze strony gminy. Jak zatem zainteresowani mieszkańcy widzą przyszłość szkół?
Gmina przedstawiła swój projekt
Przypomnijmy, że zgodnie z projektem nowej sieci szkół w gminie Olkusz wszystkie szkoły podstawowe funkcjonujące na terenie miasta i gminy (SP nr 1 przy ul. J. Kantego 5, SP nr 2 przy ul. Kochanowskiego 2, SP nr 3 przy ul. Kpt. Hardego 11 a, SP nr 4 przy ul. F. Nullo 36, SP nr 5 przy ul. Cegielnianej 24, SP nr 6 przy ul. Długiej 67, SP nr 9 przy ul. Kosynierów 14, SP nr 10 przy ul. Żeromskiego 1, SP w Braciejówce, SP w Gorenicach, SP w Kosmolowie, SP w Osieku, SP w Sienicznie, SP w Zawadzie, SP w Zedermanie) miałyby zostać przekształcone w ośmioletnie podstawówki. Gmina nie planuje zmiany obwodów sieci szkół.
Według założeń reformy oświaty od nowego roku szkolnego nie będzie prowadzony nabór do gimnazjów. Szkoły te mogą być wygaszane lub włączane w strukturę szkoły podstawowej. W przypadku Gimnazjum nr 1 gmina zaproponowała wygaszenie, pozostawiając tam Zespół Szkolno – Przedszkolno – Integracyjny. Gimnazjum nr 2 miałoby zostać wygaszone lub włączone do SP 10. Koncepcja dotycząca Gimnazjum nr 3 polega na wygaszeniu placówki, natomiast Gimnazjum nr 4 zostałoby włączone do SP 9 wraz z przekazaniem budynku.
Przede wszystkim Gimnazjum nr 3
Do gminy wpłynęło 926 ankiet. W zestawieniu uwag zgłoszonych przez mieszkańców, a opublikowanych na stronie internetowej urzędu, umieszczono też komentarze władz gminy do propozycji biorących udział w konsultacjach.
Największe zainteresowanie wśród osób biorących udział w konsultacjach wzbudziła przyszłość Gimnazjum nr 3. Mieszkańcy przedstawili szereg propozycji, co powinno stać się z tą placówką.
Zdecydowana większość, bo 543 osoby uważa, że najsensowniejszym wyjściem byłoby przekształcenia „Trójki” w szkołę podstawową. Mieszkańcy podkreślali, że gimnazjum posiada wymaganą liczbę sal lekcyjnych, wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną, dobrą lokalizację, a przed powstaniem gimnazjów w siedzibie „Trójki” mieściła się szkoła podstawowa. Gmina uznała ten pomysł za niezasadny z uwagi na warunki demograficzne oraz bliskie położenie Szkoły Podstawowej nr 4 od miejsca zamieszkania uczniów z Osiedla Wschód. Szkoła Podstawowa nr 7 powstała w latach, kiedy nie funkcjonowała jeszcze Szkoła Podstawowa nr 9.
Kwestia zbyt małej liczby dzieci, by w miejsce „Trójki” uruchomić podstawówkę była omawiana wcześniej na posiedzeniach Komisji Oświaty. 3 ankietowanych uznało, że takie rozwiązanie jest możliwe, należy tylko wziąć pod uwagę dowóz dzieci z sołectw. Jako argumenty „za” podano integrację dzieci ze środowisk wiejskich, wykorzystanie doświadczenia nauczycieli oraz dobre wyposażenie szkoły. Zdaniem gminy nie jest to możliwe, ponieważ żadna ze szkół wiejskich nie jest likwidowana.
Jeśli nie szkoła podstawowa, to może inna placówka? 61 osób zaproponowało przekształcenie Gimnazjum nr 3 w liceum ogólnokształcące, uzasadniając, że w ten sposób zwiększyłaby się liczba uczniów w LO, a sale w budynku zostałyby racjonalnie wykorzystane. Trzech mieszkańców wnioskowało z kolei o utworzenie w gimnazjum szkoły zawodowej, argumentując to potrzebą kształcenia młodzieży w kierunku technicznym, natomiast dwie osoby proponowały przekształcenie w inną placówkę, nie precyzując dokładnie, w jaką. Problem w realizacji powyższych pomysłów polega na tym, że zakładanie i prowadzenie szkół ponadgimnazjalnych należy do zadań własnych powiatu, a nie gminy.
Ośmioro mieszkańców zasugerowało dołączenie gimnazjum do SP 4. W odniesieniu gminy do tej propozycji czytamy, że SP 4 ma odpowiednie warunki lokalowe i kadrowe, umożliwiające funkcjonowanie szkoły ośmioletniej. Aktualny, niezmieniony obwód tej szkoły umożliwia organizację nauki w systemie jednozmianowym.
Kolejne dwie ankiety dotyczyły przekształcenia „Trójki” w szkołę podstawową z klasami V-VIII, VI-VIII lub VII-VIII. Takie rozwiązanie miałoby zapewnić naukę na jednej zmianie. Władze gminy odnosząc się do propozycji twierdzą, że zgodnie z założeniami reformy nie tworzy sie szkół o niepełnej strukturze organizacyjnej.
Poparcie dla ośmioklasowych podstawówek
Pozostałe ankiety dotyczyły przede wszystkim szkół podstawowych. Na ogół mieszkańcy wyrażali w ankietach swoje poparcie dla przekształcenia placówek w ośmioklasowe szkoły. Chodzi o: SP nr 6 (31 mieszkańców), SP nr 1 (157 mieszkańców), SP nr 5 (5 mieszkańców), SP w Kosmolowie (69 osób) i SP 4 (2 mieszkańców). Jeden mieszkaniec zaproponował nieprzenoszenie dzieci z klas I-III z SP 4 do SP na Pomorzanach, ale projekt nowej sieci szkół nie przewiduje takiego rozwiązania. Dwie propozycje dotyczące szkoły w Kosmolowie: przeniesienie filii biblioteki do remizy bądź domu prywatnego by szkoła zyskała salę (17 mieszkańców) oraz remont sanitariatów (6 mieszkańców) nie są tematem konsultacji społecznych.
Propozycja włączenia Gimnazjum nr 2 do SP 10 (zgłoszona przez 94 osoby) również została wcześniej uwzględniona w projekcie sieci szkół.
W przyszłym tygodniu nad projektem sieci szkół będą debatować radni miejscy. Sesje zaplanowano na 21. lutego. Projekt następnie trafi do małopolskiego Kuratorium Oświaty, które musi wydać stosowną opinię. Czy Rada weźmie pod uwagę sugestie mieszkańców? O tym przekonamy się za kilka dni, a do tematu na pewno wrócimy na naszych łamach.
„Kolejne dwie ankiety dotyczyły przekształcenia „Trójki” w szkołę podstawową z klasami V-VIII, VI-VIII lub VII-VIII. Takie rozwiązanie miałoby zapewnić naukę na jednej zmianie. Władze gminy odnosząc się do propozycji twierdzą, że zgodnie z założeniami reformy nie tworzy się szkół o niepełnej strukturze organizacyjnej.” Jakoś w Poznaniu np. nie mają problemu z tworzeniem takich właśnie szkół. Gimnazja przekształcają w ośmioletnie SP z rekrutacją klas IV i VII.
Ciekawe jaki wpływ na takie a nie inne głosy mieli nauczyciele w/w gimnazjów?