Powiat

O budowie łącznicy kolejowej w Jaworznie, która ma przyspieszyć przejazdy pociągów z Olkusza do Krakowa, mówi się już od kilku lat: choć postępy w realizacji tej inwestycji znacznie odbiegają od pierwotnych zapowiedzi, to jednak projekt nie został porzucony. Jest nawet wręcz przeciwnie, jako że właśnie wykonano istotny krok naprzód: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. złożyły bowiem wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla budowy łącznicy Borowa Górka – Pieczyska.

Nie ulega wątpliwości, że uruchomienie w połowie marca 2022 roku bezpośrednich połączeń kolejowych z Olkusza do Krakowa okazało się strzałem w dziesiątkę: mieszkańcy powiatu chętnie korzystają bowiem z tej formy transportu, doceniając wygodę oraz alternatywę dla zatłoczonych dróg. Jednocześnie, nie brakuje także głosów krytyki: najczęściej dotyczą one zbyt długiego czasu przejazdu, który w godzinach szczytu potrafi zniechęcić do wyboru kolei. Remedium na ten problem może okazać się planowana od lat budowa nowej łącznicy kolejowej w Jaworznie, dzięki której czas podróży do stolicy naszego województwa skróciłby się nawet o kilkanaście minut.

Niezwykle istotne jest zatem, że właśnie wykonano kolejny krok w stronę realizacji tej inwestycji: jak poinformował profil „Koleje w Olkuskiem” w serwisie społecznościowym Facebook, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. złożyły wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla budowy łącznicy Borowa Górka – Pieczyska, co oznacza, że projekt ten przeszedł do kolejnego, kluczowego już etapu przygotowań. Jak czytamy, wniosek, który trafił do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach, dotyczy oceny wpływu planowanej infrastruktury na środowisko naturalne. Zakończenie tego etapu otworzy natomiast już drogę do ustalenia dokładnego przebiegu przyszłej linii kolejowej, a następnie opracowania szczegółowego projektu budowlanego oraz pozyskania niezbędnych pozwoleń.

Przypominamy, że łącznica w Jaworznie ma połączyć linię kolejową nr 156 (Bukowno – Jaworzno Szczakowa) z linią nr 133 (Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Kraków Główny), umożliwiając tym samym bezpośredni przejazd pociągów bez konieczności zmiany kierunku jazdy na stacji Jaworzno Szczakowa. Z technicznego punktu widzenia, mówimy o nowej, dwutorowej trasie z jednym torem poprowadzonym estakadą, co pozwoli wyeliminować czasochłonne manewry oraz pozwoli na płynniejszy ruch pociągów. Według wcześniejszych analiz, dzięki takiej inwestycji przejazd z Olkusza do Krakowa mógłby skrócić się o nawet 15 minut! Dla pasażerów korzystających z połączeń kolejowych z Bukowna, Olkusza czy Wolbromia, byłaby to naprawdę konkretna i odczuwalna zmiana, jako że czas podróży do stolicy Małopolski mógłby wynieść około 50 – 60 minut.

Jednym z najciekawszych i najbardziej wyczekiwanych elementów całego przedsięwzięcia jest także budowa zupełnie nowego przystanku kolejowego „Jaworzno Sosina” w pobliżu popularnego zbiornika wodnego: dzięki temu, mieszkańcy powiatu olkuskiego w sezonie letnim mogliby ponadto bezpośrednio oraz wygodnie dojechać nad zalew, który od lat cieszy się ogromną popularnością.

Zgodnie z założeniami, dokumentacja projektowa ma być gotowa na początku przyszłego roku, a sama budowa planowana jest na lata 2027 – 2029. Całkowity koszt tej inwestycji, która poza samą łącznicą obejmuje również budowę przystanku, przebudowę układów torowych i drogowych oraz wykup potrzebnych gruntów, szacowany jest na około 200 milionów złotych. Warto przy tym zaznaczyć, że środki na ten cel zostały już zabezpieczone w ramach rządowego programu Kolej+, który ma na celu wspieranie rozwoju lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej.

Przypominamy, że pomysł budowy opisywanej łącznicy nie jest nowy, jako że pierwsze zapowiedzi w tym temacie pojawiły się w 2019 roku, kiedy to Ministerstwo Infrastruktury ogłaszało, iż nowy odcinek torów o długości około 800 metrów zostanie oddany do użytku do 2023 roku. Rzeczywistość brutalnie zweryfikowała jednak te terminy: dopiero jesienią 2023 roku podpisana została bowiem umowa z firmą IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo, która pozwoliła na realne rozpoczęcie prac projektowych.

Złożenie wniosku środowiskowego to natomiast dowód, że obecnie inwestycja faktycznie posuwa się naprzód: choć do pierwszych przejazdów po nowej trasie jeszcze daleka droga, to mieszkańcy powiatu olkuskiego mogą mieć nadzieję, że już za kilka lat kolej stanie się szybszą, wygodniejszą oraz bardziej atrakcyjną sezonowo alternatywą. I to nie tylko na trasie do Krakowa, ale również… nad wodę.

 

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze