„Wsiąść do pociągu, byle jakiego” – tak brzmiały słowa popularnej przed wieloma laty piosenki. Lata mijają, ale słabość do podróży koleją nadal tli się w sercach wielu polityków. Jednym z nich jest poseł Jacek Osuch, który postuluje utworzenie linii kolejowej łączącej Śląsk i Małopolskę z Pomorzem.

Od wielu lat Olkusz przedstawiany jest przez lokalne władze jako miasto o dużym potencjale, znajdujące się w bardzo dobrym położeniu pomiędzy aglomeracją Śląską i Krakowem. Atutami miasta są przebiegające przez nie drogi: DK 94 oraz linia kolejowa biegnąca z Sędziszowa do Katowic. Brutalna prawda jest jednak taka, że dojazd z Olkusza do Krakowa to przysłowiowa droga przez mękę, a połączeń kolejowych ze Śląskiem z roku na rok mamy coraz mniej.

Z dniem 13 grudnia 2015 r. wszedł w życie nowy Roczny Rozkład Jazdy Pociągów Pasażerskich. Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego po raz kolejny ograniczył w nim ilość połączeń kolejowych finansowanych z budżetu województwa. Cięcia w rozkładzie jazdy obejmują także przebiegającą przez powiat olkuski linię nr 62 relacji Sędziszów-Katowice. Dotychczas liczba pociągów kursujących na dobę w kierunku Krakowa i Sędziszowa wynosiła sześć par. Teraz częstotliwość ta została zmniejszona jeszcze o połowę. Jako przyczynę takiego stanu rzeczy podawany jest zawsze ten sam czynnik – brak środków finansowanych i mała rentowność linii.

Z taką argumentacją od lat nie zgadza się poseł Jacek Osuch, który wielokrotnie składał interpelacje dotyczące kwestii związanych z transportem kolejowym. Jego najnowsze pismo dotyczy pomysłu uruchomienia wakacyjnego połączenia kolejowego przez spółkę PKP InterCity w standardzie pociągu TLK/IC relacji Gliwice/Bielsko-Biała/Racibórz – Katowice – Olkusz – Kozłów – Włoszczowa Północ – Opoczno – Warszawa – Tczew – Gdańsk – Kołobrzeg.

Jak pisze poseł, od kilku lat mieszkańcy województwa śląskiego i małopolskiego zwracają uwagę na brak w rozkładzie jazdy PKP pociągu, który umożliwiałby połączenie Zagłębia Dąbrowskiego i Małopolski Zachodniej z centralną Polską i wybrzeżem. Odpowiedzią na te oczekiwania miałoby być  uruchomienie w okresie wakacyjnym (tj. od czerwca do września) nowego połączenia w standardzie pociągu TLK/IC.

W chwili obecnej większość pociągów ze Śląska w kierunku Gdańska kierowana jest magistralą przez Częstochowę i Łódź lub też CMK i Warszawę. Wobec faktu, iż taka trasa nie wykorzystuje potencjału miast i miejscowości takich jak: Sławków, Bukowno, Olkusz, Wolbrom, Charsznica poseł Osuch proponuje, aby już w tegorocznym wakacyjnym rozkładzie PKP Intercity ująć nowe pilotażowe połączenie nocne.

Według Jacka Osucha skierowanie pociągów na linię kolejową nr 62 spowoduje, że ok. 200 tys. mieszkańców naszego regionu będzie miało dostęp do nowego połączenia kolejowego. Jednocześnie stacje początkowe dla w/w pociągu tj. Gliwice/Bielsko-Biała/Racibórz – Katowice zapewniłyby odpowiednie napełnienie pociągów już na stacjach początkowych. Aby zapewnić odpowiednie napełnienie pociągu, skład powinien przyjeżdżać do Gdańska około godz. 8 rano.

W swojej interpelacji do Ministra Infrastruktury i Budownictwa poseł Osuch wskazuje, że jeszcze kilka lat temu PKP Intercity uruchomiała połączenie TLK relacji Gliwice – Katowice – Olkusz – Włoszczowa – Warszawa/Białystok. Pociąg TLK Augustyn Kordecki umożliwiał dojazd do stolicy w godzinach przedpołudniowych. Kurs powrotny z Warszawy przewidziany był na godziny popołudniowe (ok. godz. 18-stej). Połączenie było alternatywą dla drogich ekspresów kursujących po CMK i jednocześnie zapewniało dojazd do Warszawy w konkurencyjnym czasie przejazdu wobec innych form transportu publicznego. Z dniem 12 grudnia 2009 roku pociąg kursujący między Gliwicami a Warszawą Wschodnią został jednak zlikwidowany. Powód? – Według PKP połączenie to okazało się być nierentowne.

A jakie jest zdanie czytelników? Czy połączenie kolejowe z Olkusza do Kołobrzegu znalazłoby zainteresowanie wśród podróżnych? Czy byłoby ono rentowne? Zapraszamy do dyskusji na www.przeglad.olkuski.pl

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
20 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
Tomasz K.
Tomasz K.
5 lat temu

Jak ludzie wybudują MIĘDZYNARODOWY CENTRALNY PORT LOTNICZY W BARANOWIE /k JAKTOROWA – tutaj jest koniec CMK. Najpierw będą musieli ludzie wybudować dodatkowe tory kolejowe z CMKa do Lotniska, następnie nowe tory KDP do Warszawy i Łodzi i dopiero wtedy dalekobieżne pociągi będą jeździły z każdej strony PolskI (dowozić pasażerów), bo będzie się opłacało.

Trzeba więc jeszcze z 20 lat poczekać na dogodne połączenia kolejowe z każdego miasteczka, miejscowości i znaczących wsi w Polsce.
Tak dogodnie jest tylko w Wielkiej Brytanii.
Pozdrawiam Serdecznie

Tomasz K.
Tomasz K.
5 lat temu

CYTAT: „W swojej interpelacji do Ministra Infrastruktury i Budownictwa poseł Osuch wskazuje, że jeszcze kilka lat temu PKP Intercity uruchomiała połączenie TLK relacji Gliwice – Katowice – Olkusz – Włoszczowa Północ – Warszawa/Białystok. Pociąg TLK Augustyn Kordecki umożliwiał dojazd do stolicy w godzinach przedpołudniowych. Kurs powrotny z Warszawy przewidziany był na godziny popołudniowe (ok. godz. 18-stej). Połączenie było alternatywą dla drogich ekspresów kursujących po CMK i jednocześnie zapewniało dojazd do Warszawy w konkurencyjnym czasie przejazdu wobec innych form transportu publicznego” – bardzo dobry pomysł na taką trasę pociągu dalekobieżnego.

Włoszczowa Północ będzie takim hubem kolejowym. Na tej stacji mają zatrzymywać się pociągi międzynarodowe jadące do Krajów Nadbałtyckich (Litwa, Łotwa, Estonia) z Wiednia (Austria), Praga (Czechy).

Tomasz K.
Tomasz K.
5 lat temu

W weekend majowy 2018 r. wybrałem się samochodem pozwiedzać Polskę. Zajechałem do Jury Krak.-Częst. Odwiedziłem znajomą w Wolbromiu, która (pracuje w Wieściach Wolbromskich. Ubolewa ona, że jej miasto nie posiada torów kolejowych z Krakowem, choć posiada bardzo szybkie połączenia autokarowe co 15 minut do Krakowa (41 km). Niestety Wolbrom posiada tylko jedną linię kolejową na trasie Katowice-Olkusz-Wolbrom-Kielce. Gdyby tylko ludzie wiedzieli, że z Wolbromia do Skały-Ojcowa jest tylko 25 km, miasto szybko by zdobyło nowych turystów. W okolicy jest SZLAK ORLICH GNIAZD, wybudowany za Króla Polski Kazimierza Wielkiego i ciągnący się od Krakowa w stronę Częstochowy. Zatem, szybkie bezpośrednie połączenia dalekobieżne pasażerskie (typu: Pendolino; IC; TLK) są bardzo potrzebne Wolbromowi. Malownicze tereny na obszarze Olkusz-Pilica-Skała-Wolbrom przyciągną turystów na pewno. Jest inicjatywa, aby połączyć Olkusz z Krakowem nową linią kolejową przez Krzeszowice i Kraków Mydlniki do Krakowa. Uważam że Pan Poseł J.OSUCH (PiS) zrobił by ludności Wolbromia bardzo pożyteczną przysługę wychodząc z interpelacją poselską czy inicjatywą społeczną. Przyczyniłby się do rozwoju miasteczka. Pozdrawiam. Tomasz K. – pracownik Uczelni Wyższej w Warszawie.

maszynista
maszynista
8 lat temu

[quote name=”Litości”]Rozumiem, że mieszkaniec Katowic, Gliwic, Bielska i całego regionu będzie chciał jechać okreżną drogą do Warszawy i nad morze (przez jakiś Kozłów) przez co zapłaci więcej za bilet a sama trasa potrwa dłużej. Tak głupiego pomysłu dawno nie słyszałem. Natomiast samego pomysłodawce odsyłam na zajęcia z geografii Polski.[/quote]
Zgadzam się w 100% nawet w 200%. Zamiast proponować dziwaczne rozwiązania lepiej skupić się na zapewnieniu wygodnego i szybkiego połączenia kolejowego do Katowic i Sędziszowa. sam kilka lat temu w ten sposób podróżowałem do Kołobrzegu. Pociągiem osobowym do Katowic, a potem przesiadka na pośpieszny nad morze. I w przeciwnym kierunku przez Warszawę. Idealnym rozwiązaniem jest odpowiednie skomunikowanie pociągów, ale najpierw trzeba mieć co komunikować!

kolejarz
kolejarz
8 lat temu

Ja natomiast zamierzam wystąpić z wnioskiem o uruchomienie linii kolejowej z Krakowa do Szczecina. Proponowany przebieg trasy : Kraków- Trzebinia- Jaworzno Sczakowa- Katowice- Gliwice- Tychy- Bielsko Biała- Żywiec- Zwardoń- Budapeszt-Praga- Wrocław- Poznań- Łódź Fabryczna- Kielce- Wolbrom- Olkusz- Sosnowiec- Wrocław- Szczecin. Standard pociągu IC/EC. Stacja kolejowa w Olkuszu mogła by być hubem dla pociągów tej linii, po wykonaniu remontu dworca i wybudowaniu kilku bocznic kolejowych. Linia na pewno cieszyłaby się dużym zainteresowaniem, gdyż w drodze z Olkusza do Katowic Olkuszanie mogliby odwiedzić po drodze takie miasta jak Łódź, Poznań, Wrocław, Pragę, Budapeszt, Żywiec. Oczywiście popieram tez pomysł Pana Posła, bo to tez ciekawa trasa. Myślę też np. o połączeniu na trasie Olkusz Sędziszów przez Istambuł w Turcji. Ot, coś jak Orient Express.

Bobok
Bobok
8 lat temu

Dziwią mnie Wasze posty, skoro chłop cokolwiek stara sie robić, mimo że tak naprawdę wszyscy wiedzą, że na to co się dzieje z Olkuszem już nikt nic nie poradzi. Jak był czas na działanie, to nikt nic nie robił i teraz miasto stoi jak stara wioska, przez którą każdy przejeżdża i z niesmakiem pokręci głową. Niestety, teraz żaden minister nie przeznaczy nawet złamanego grosza na to miasto. A mieszkańców jest na tyle mało, że żadne wieksze przedsięwzięcie nie wypali. Młode osoby, wyprowadzają się w większości i nie chcą wracać, nic dziwnego, rynek pracy jest mały i ciężki, działki w cenach jakby były wysadzane złotem, rachunki wysokie – to są ważniejsze problemy, a o nich prawie nikt nie mówi. Brak perspektyw dla młodych to brak możliwości rozwoju dla miasta . !

Zmęczony
Zmęczony
8 lat temu

Niech Pan Osuch zacznie myśleć racjonalnie i praktycznie!!!! Przez osiem lat nic nie zrobił konkretnego dla powiatu Olkuskiego!! Tylko zastępcze tematy nic nie znaczące dla naszego regionu żeby się rozwijał!!! Mamy trzech posłów niech wreszcie zaczną naprawiać nasz region!!! Co się zmieniło od 10 lat??? Tylko tyle że się cofamy do tyłu!!!! niech w końcu zaczną działać o normalne połączenie z Krakowem (kolej oraz drogę) To klucz do rozwoju powiatu Olkuskiego!!!

Edi
Edi
8 lat temu

[quote name=”Hugo Knote”]Debili ci u nas dostatek. Ten wasz Osuch może metro wymyśli z Olkusza do samego Gdańska lub może lotnisko? O wielki Manitou chroń nas przed takimi nawiedzonymi oszołomami. Proponuję bezpośrednie połączenie z Toruniem do taty rydzyka. :P[/quote]
Zapytam jeszcze gdzie są oznakowania o rejestrowaniu przejazdu na czerwonym świetle oraz sekundniki, których to poprzedni Rząd nie chciał zamontować na monitorowanym skrzyżowaniu. Poseł Osuch ostro wtedy walczył o ich zamontowanie. I co zostało z tej walki? Zmienił się punkt widzenia, zmieniło się również podejście do tematu. Teraz już nie są potrzebne???

enigma1952
enigma1952
8 lat temu

[quote name=”Edi”][quote name=”Młody”]Rozumiałem że przez 8 lat poseł Jacek Osuch nie był skuteczny bo do opozycji interpelował a inaczej nic załatwić nie potrafił ale teraz będąc w obozie mającym władzę absolutną powinien te lata z nawiązką nadrobić a tu miesiące mijają i d..a …[/quote]
Zastanówmy się co tak naprawdę może Poseł Osuch? Ano nic… Nie oszukujmy się. Z przykrością stwierdzić należy, że jest On (jak wielu innych) potrzebny tylko do wciskania odpowiednich przycisków podczas głosowania i to w dodatku zgodnie z wolą Prezesa Polski, bo na pewno nie w zgodzie ze swoim przekonaniem. Moim zdaniem łatwiej byłoby mu być w opozycji, która może bezgranicznie krytykować działania Rządu. Trudniej jest realizować swoje „ambitne” plany gdy jest się w ugrupowaniu sprawującym władzę, ale bez możliwości wpływania na jego decyzję. Przykre, ale prawdziwe.[/quote]
Masz racje, ten moderacja nic nie może chyba jedynie obiecywać gruszki na wierzbie.

krytyk
krytyk
8 lat temu

Dziwię sie tym którzy zabieraja głos pod tym artykułem (chyba tez sponsorowanym). mozliwośći p. Osucha na poziomie 0.

Edi
Edi
8 lat temu

[quote name=”Młody”]Rozumiałem że przez 8 lat poseł Jacek Osuch nie był skuteczny bo do opozycji interpelował a inaczej nic załatwić nie potrafił ale teraz będąc w obozie mającym władzę absolutną powinien te lata z nawiązką nadrobić a tu miesiące mijają i d..a …[/quote]
Zastanówmy się co tak naprawdę może Poseł Osuch? Ano nic… Nie oszukujmy się. Z przykrością stwierdzić należy, że jest On (jak wielu innych) potrzebny tylko do wciskania odpowiednich przycisków podczas głosowania i to w dodatku zgodnie z wolą Prezesa Polski, bo na pewno nie w zgodzie ze swoim przekonaniem. Moim zdaniem łatwiej byłoby mu być w opozycji, która może bezgranicznie krytykować działania Rządu. Trudniej jest realizować swoje „ambitne” plany gdy jest się w ugrupowaniu sprawującym władzę, ale bez możliwości wpływania na jego decyzję. Przykre, ale prawdziwe.

enigma1952
enigma1952
8 lat temu

Debili ci u nas dostatek. Ten wasz Osuch może metro wymyśli z Olkusza do samego Gdańska lub może lotnisko? O wielki Manitou chroń nas przed takimi nawiedzonymi oszołomami. Proponuję bezpośrednie połączenie z Toruniem do taty rydzyka. 😛

dyzio marzyciel
dyzio marzyciel
8 lat temu

a ja w marzeniach pojadę daaalej – na samą Kamczatke szerokimi torami.
A tak na serio, to zamiast bujać w obłokach to radze kupić pociąg czy szynobus, wydzierżawić tory od PKP( a samemu pobierać opłate od nieruchomości pkp) i stworzyć własne połączenia.

pavv
pavv
8 lat temu

Taki pociąg to będzie z tydzień jechał i to w dodatku pusty bo kogo stać na wczasy nad Bałtykiem. Nie dość że drogo to jeszcze pogoda jest… albo jej nie ma. Przecież z Olkusza jest rzut kamieniem na Węgry czy do Chorwacji.

hhha
hhha
8 lat temu

Do trasy tego pociągu należy jeszcze dodać Podlesie koło Pazurka

pic
pic
8 lat temu

Szkoda, że nie wyszedł z hasłem – boso przez świat. Dopiero byłby ubaw.

Pasażer
Pasażer
8 lat temu

No to co ? Para buch ! Koła w ruch !

Litości
Litości
8 lat temu

Rozumiem, że mieszkaniec Katowic, Gliwic, Bielska i całego regionu będzie chciał jechać okreżną drogą do Warszawy i nad morze (przez jakiś Kozłów) przez co zapłaci więcej za bilet a sama trasa potrwa dłużej. Tak głupiego pomysłu dawno nie słyszałem. Natomiast samego pomysłodawce odsyłam na zajęcia z geografii Polski.

Młody
Młody
8 lat temu

Rozumiałem że przez 8 lat poseł Jacek Osuch nie był skuteczny bo do opozycji interpelował a inaczej nic załatwić nie potrafił ale teraz będąc w obozie mającym władzę absolutną powinien te lata z nawiązką nadrobić a tu miesiące mijają i d..a …

Berni
Berni
8 lat temu

Może najpierw otworzycie kładkę nad torami. Naprawdę – chociaż tyle i aż tyle