budowa

Budowa łącznika pomiędzy autostradą A4 i Drogą Krajową nr 94 to kolejna – obok utworzenia linii kolejowej z Olkusza do Krakowa – szumnie zapowiadana inwestycja, o której mówi się od kilku lat. Podobnie jak wcześniej przywołany projekt, jest to pomysł równie ambitny, co kosztowny. Postanowiliśmy więc sprawdzić, jakie są realne szanse na jego realizację w najbliższym czasie.

Temat budowy drogi pomiędzy autostradą A4 i DK94 omawiany był na łamach Przeglądu Olkuskiego wielokrotnie. Przypomnijmy, że w maju 2016 roku w Starostwie Powiatowym w Olkuszu podpisano porozumienie dotyczące przygotowania dokumentacji potrzebnej do realizacji tego zadania w przyszłości. Jego sygnatariuszami byli przedstawiciele Zarządu Województwa Małopolskiego oraz reprezentanci powiatów: chrzanowskiego, krakowskiego i olkuskiego oraz gmin: Bolesław, Bukowno, Krzeszowice, Olkusz i Trzebinia. Samorządy zobowiązały się w nim do opracowania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla połączenia autostrady A4 z DK94. Dokument ten ma za zadanie określić możliwe warianty przebiegu nowej drogi wraz ze wstępnym oszacowaniem ich kosztów.

Jak udało nam się ustalić w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Małopolskiego, Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie w 2017 r. zakończył opracowanie Wielowariantowego Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowego budowy połączenia drogowego DK 94 z autostradą A4. Studium przedstawia przebieg, rozwiązania techniczne i analizę wielokryterialną czterech tras. Jako najbardziej optymalny wskazany został wariant, który zakłada budowę drogi, mającej swój początek w miejscowości Krze. Stamtąd wiodłaby ona do Bukowna a następnie na wschód w kierunku Żurady. W tym miejscu miałaby ona skręcać na południe i prowadzić przez tereny gmin: Olkusz, Trzebinia i Krzeszowice, aż do węzła autostradowego Rudno. Projekt ten przewiduje również utworzenie łącznika od skrzyżowania na Mazańcu w Olkuszu, przez Kruczą Górę do ronda na osiedlu Młodych.

– Ostateczny wariant powinna wskazać decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych na dalszym etapie przygotowania zadania. Aktualnie Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie nie posiada decyzji odnośnie dalszego przygotowania tego zadania. Koszt szacunkowy budowy połączenia drogowego DK 94 z autostradą A4 kształtuje się na poziomie ponad 300 mln zł. Obecnie zadanie nie posiada zabezpieczenia finansowego – informuje Magdalena Opyd z biura prasowego UMWM.

Do realizacji takiej inwestycji konieczne byłoby wsparcie ze strony rządowej oraz pozyskanie unijnych środków w perspektywie na lata 2020-2027. Postanowiliśmy zwrócić się do Ministerstwa Infrastruktury z pytaniem dotyczącym możliwości współfinansowania tego projektu. Jak wynika z nadesłanej odpowiedzi, inwestycja taka nie została ujęta w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Program ten określa priorytety inwestycyjne w zakresie rozbudowy infrastruktury dróg krajowych, które miałyby zostać zrealizowane do 2025 r.

– Omawiana inwestycja jest przedsięwzięciem regionalnym pozostającym w gestii właściwych jednostek samorządu terytorialnego. Minister Infrastruktury nie uczestniczy w procesie inwestycyjnym na drogach zarządzanych przez samorządy i poza wymienionymi instrumentami nie ma obecnie innych formalnych możliwości finansowego wsparcia inwestycji realizowanych na tychże drogach, a także nie nadzoruje i nie pełni wobec nich żadnych funkcji kontrolnych. Jesteśmy jednak otwarci na współpracę w zakresie możliwości dofinansowania takich zadań. Tego typu wsparciem jest obecnie rezerwa subwencji ogólnej oraz Fundusz Dróg Samorządowych – tłumaczy Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Resortu Infrastruktury.

O środki z rezerwy subwencji ogólnej może ubiegać się ustawowy zarządca drogi. Dofinansowanie inwestycji w jej ramach możliwe jest po spełnieniu kryteriów kwalifikacyjnych, a dofinansowanie nie może przekroczyć 50% wartości zadania. Niedawno stworzono także nowy mechanizm dofinansowania inwestycji na drogach samorządowych, którym jest wspomniany Fundusz Dróg Samorządowych, odpowiadający potrzebom dynamicznie rozwijającej się infrastruktury drogowej w jednostkach samorządu terytorialnego. Oba rozwiązania wymagają jednak wygospodarowania gigantycznych środków przez samorządu zainteresowane inwestycją z województwem małopolskim na czele. Na to jednak w najbliższym czasie się nie zanosi.

A jakie jest zdanie naszych Czytelników na ten temat? – Czy Waszym zdaniem taka inwestycja w ogóle ma sens i czy powinna być realizowana? Zapraszamy do dyskusji na www.przeglad.olkuski.pl

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
6 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
Kuba
Kuba
5 lat temu

Spółka Stalexport Autostrada Małopolska, która jest koncesjonariuszem autostrady A-4 na odcinku Katowice – Kraków, złożyła wniosek o podniesienie opłaty za przejazd z 30 zł do 35 zł – poinformowała spółka w czwartkowym komunikacie.
Tera będziemy mieli dopiero tłok na trasie. Panie Burmistrzu, Panie Starosto chyba najwyższy czas docisnąć Pana ministra. Niech się nie wykręca, że to nasza lokalna sprawa.

Kluczmen
Kluczmen
5 lat temu

Za śmieci w Kluczach niech się Starosta weźmie a nie jakieś durne łączniki z A4 będzie kombinował. Co nie ma drogi do A4 z Olkusza? Ja jeżdżę jak mi potrzeba i TIRY jeżdżą. Co ten Starosta tak się uparł na ten łącznik?

obatel2sortu
obatel2sortu
5 lat temu

Bla bla bla-połączenie A4 z DK94 bla bla połączenie kolejowe z Krakowem bla bla szybka kolej z dworcem na osiedlu młodych 😀 😀 a Adrianek z sołtysowom wungiel wungiel wungiel ! Chyba już ten smog niektórym szkody nieodwracalne poczynił 🙁 Ludzie zróbcie coś bo się podusimy zanim coś z tych „opowieści dziwnej treści ” powstanie 😡 😡 !

lulek
lulek
5 lat temu

Znowu to samo.

[i][b]Wiecie dlaczego dzwon dzwoni??
Bo w środku jest pusty[/b][/i]
Ciągle poruszanie tematu bezpośredniego połączenia
Srebrnego Miasta i Miasta Królewskiego,
poprawy połączenia drogowego DK94 wspomnianych miast
przypomina mi powiedzenie,autora mi nieznanego:
[i][b]Od mieszania w szambie czekolada nie powstanie[/b][/i]

enigma1952
enigma1952
5 lat temu

Myślę, że lepszym rozwiązaniem byłoby metro a dodatkowo wzorem Radomia lotnisko 😛

Kuba
Kuba
5 lat temu

Komu do szczęścia potrzebny jest ten łącznik DK94 z A4. Jaki problem rozwiązuje ten nowy twór?
Zwiększy przepustowość DK94? Odciąży DK94? Czy może udrożni A4? Odnoszę wrażenie, że od jakiegoś czasu razem z linią kolejową do Krakowa jest tematem który istnieje tylko po to by nasi 'przedstawiciele’ mogli się wykazać, że niby coś robią, analizują, dyskutują a kaska leci. Równie dobrze mogliby dyskutować nad tematem dlaczego Olkusz nie ma jeszcze własnego satelity?
Czy łącznik potrzebny jest mieszkańcom Olkusza (czy będą z niego korzystać)? Nie. I tak pojadą DK94.
Czy spowoduje nagłe zmniejszenie ruchu przez Olkusz? Nie – kto z zagłębia czy śląska pojedzie do Olkusza żeby potem zjechać na A4 skoro może pojechać S1 w Dąbrowie?
Najważniejsze by poprawnie zidentyfikować źródło całego problemu a ono w mojej opinii jest jedno – A4. Nie używam określenia 'autostrada’ bo A4 nią nie jest. A wystarczy żeby nią była. Czy nie lepiej byłoby cały wysiłek skierować w tym w tym kierunku by Katowice i Kraków połączyła autostrada z prawdziwego zdarzenia – tańsza (może nawet darmowa), o większej przepustowości. Nikt nie będzie się wtedy zastanawiał czy jechać do Krakowa A4 a DK94 zostanie odciążona.