Olkusz

Pomimo sezonu urlopowego oraz zmiennej pogody, gruntowna przebudowa olkuskiego odcinka DK94 systematycznie posuwa się do przodu: jak wynika z najnowszego komunikatu inwestora, wysiłki ekip budowlanych skupiają się obecnie na instalacji infrastruktury podziemnej, modernizacji sieci elektroenergetycznych oraz montażu oświetlenia drogowego. 

Jak informują przedstawiciele krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, na głównym froncie robót prowadzone są obecnie prace ziemne oraz układane są kolejne warstwy konstrukcyjne nawierzchni. Na drodze dojazdowej trwa zaś próbne układanie warstwy wiążącej z masy bitumicznej. Wykonawca kontynuuje także prace brukarskie oraz betonowanie elementów konstrukcyjnych przejść podziemnych i tunelu pod przyszłym rondem. Zaawansowane są również prace przy budowie kładki dla pieszych, gdzie prowadzone jest zbrojenie i betonowanie szybu windowego.

Według najnowszych danych postęp prac jest różny w poszczególnych branżach: najdalej zaawansowane są roboty sanitarne (prawie 64%), drogowe przekroczyły połowę realizacji, natomiast branża konstrukcyjno-inżynierska to nieco ponad 6%. Ogólne zaawansowanie finansowe projektu wynosi obecnie około 39%.

Warto przypomnieć, że modernizacja tej ważnej trasy nie obywa się bez trudności. Największe wyzwania dotyczą prac przy tunelu i rondzie w rejonie ulic Rabsztyńskiej i Kościuszki, gdzie konieczne było znaczne zwiększenie ilości materiału stabilizującego podłoże w pustkach krasowych. Początkowe założenia dotyczące ilości mieszanki cementowej zostały przekroczone dwukrotnie, co wymusiło zmianę technologii i przeprojektowanie konstrukcji ścian szczelinowych na palisadę z pali DFF.

Skutkiem tych problemów jest przesunięcie terminu oddania inwestycji, który obecnie planowany jest na koniec 2026 roku, choć możliwe są dalsze korekty harmonogramu. Opóźnienia wynikają również z konieczności dostosowania tymczasowej organizacji ruchu, usuwania roślin inwazyjnych oraz wykonywania dodatkowych prac, które pojawiły się w trakcie realizacji. Pomimo tych wyzwań wykonawca konsekwentnie realizuje kolejne etapy inwestycji. Przeniesienie ruchu na nowo wybudowaną południową jezdnię planowane jest na przełom września i października bieżącego roku, jednak proces ten będzie przebiegał etapowo.

zdjęcia: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

4 1 vote
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
1 Komentarz
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
Jutta Böhm
1 miesiąc temu

Wraz z postępami prac pojawiają się też wyzwania, z którymi muszą się mierzyć kierowcy TIR-ów. Zwężenia, objazdy, ograniczenia prędkości czy tymczasowe zamknięcia fragmentów trasy to czynniki, które nie tylko wydłużają czas przejazdu, ale mogą prowadzić do większego ryzyka usterek pojazdów – zwłaszcza ogumienia. Właśnie dlatego w tym okresie szczególnego znaczenia nabiera dostępność niezawodnych usług serwisowych dla pojazdów ciężarowych. Choć modernizacja DK94 to inwestycja w przyszłość i poprawę komfortu jazdy, w trakcie jej trwania nie można zapominać o bieżących potrzebach kierowców zawodowych. Usługi takie jak mobilny serwis tir stają się realnym wsparciem i dowodem na to, że infrastruktura drogowa to nie tylko asfalt i beton, ale również cały ekosystem usług, które ją wspierają.