Olkusz

Modernizacja stacji kolejowej w Olkuszu wchodzi w decydującą fazę, gdyż, jak poinformowało biuro prasowe PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., wykonana została już większość robót: zakończono m.in. budowę jednego z torowisk, sieci trakcyjnej, rozjazdów oraz peronu nr 2, co umożliwiło prowadzenie ruchu pociągów po dwóch nowych torach.

Z tygodnia na tydzień widać coraz większe zmiany na olkuskiej stacji kolejowej. Mieszkańcy z zainteresowaniem śledzą postępy prac, które z każdym dniem przybliżają koniec jednej z największych inwestycji kolejowych w regionie. W związku z tym postanowiliśmy zapytać inwestora, na jakim etapie znajduje się modernizacja stacji. Niedawno otrzymaliśmy odpowiedź, z której wynika, że projekt jest już zrealizowany w 80 procentach:

„W całości zrealizowaliśmy I fazę robót obejmującą przebudowę jednej grupy torów, tzw. części parzystej, wraz z siecią trakcyjną i rozjazdami oraz peronem nr 2, co umożliwia ruch pociągów po dwóch nowych torach.” – przekazuje rzeczniczka prasowa PKP PLK Dorota Szalacha.

Obecnie wykonana jest już konstrukcja nośna przejścia podziemnego, ułożone są wszystkie tory, a na stacji powstała nowa nastawnia z komputerowym systemem sterowania ruchem. Inwestycja przynosi także wymierne korzyści w zakresie bezpieczeństwa, jako że przejazdy kolejowo-drogowe w ciągu ulic Partyzantów oraz Żuradzkiej zostały wyposażone w nowoczesne systemy zabezpieczeń.

Jak informuje przedstawicielka spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., aktualnie trwają prace związane z regulacją pozostałych torów oraz montażem sieci trakcyjnej. Prowadzone są również roboty w przejściu podziemnym i na peronach, a także w branży teletechnicznej, sanitarnej, drogowej i systemów sterowania ruchem. „Termin oddania inwestycji przewidziany jest w grudniu bieżącego roku, ale zasadnicze prace mają się zakończyć we wrześniu.” – dodaje Dorota Szalacha.

Przypominamy, że w sierpniu 2023 roku ogłoszono przetarg na zaprojektowanie i realizację przebudowy stacji. Umowa na kwotę niemal 110 milionów złotych netto została podpisana 12 grudnia z firmą Swietelsky Rail Polska, a środki na jej realizację pochodzą z budżetu państwa.

W ramach inwestycji powstają dwa nowe perony o długości 400 oraz 500 metrów, wyposażone w wiaty, ławki, tablice informacyjne oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami, w tym ścieżki dotykowe oraz windy. Zdemontowana rok temu kładka nad torowiskiem zostanie zastąpiona bezkolizyjnym przejściem podziemnym, co zwiększy dostępność oraz komfort podróżowania.

Modernizacja obejmuje także kompleksową przebudowę pięciu torów, sieci trakcyjnej, systemów sterowania ruchem, urządzeń energetycznych i telekomunikacyjnych. Stacja w Olkuszu ma być dostosowana do przyszłych potrzeb transportowych, m.in. w kontekście planów związanych z Centralnym Portem Komunikacyjnym.

Warto dodać, że przebudowa olkuskiej stacji jest częścią większego projektu modernizacji linii kolejowej Tunel – Sosnowiec, którego wartość przekracza 426 milionów złotych. Dzięki wcześniejszym etapom tego programu, poprawiła się dostępność kolei w naszym regionie, m.in. na przystankach Wolbrom, Jeżówka czy Chrząstowice Olkuskie.

 

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze