Stację kolejową w naszym mieście czeka gruntowny remont. Modernizacji poddane zostaną także tory na odcinku od Jaroszowca do Bukowna. Nadal nie wiadomo, kiedy nastąpi remont zabytkowego dworca PKP w Olkuszu.

W najbliższych latach sieć kolejową na terenie naszego powiatu czeka gruntowna modernizacja. Tak wynika z odpowiedzi na interpelację posła Jacka Osucha skierowanej do Ministerstwa Transportu i Budownictwa. Zdaniem posła, modernizacja infrastruktury może w znaczącym stopniu przyczynić się do wzrostu konkurencyjności transportu kolejowego w naszym regionie.

– W chwili obecnej, pociąg Regio pokonuje 18-kilometrową trasę z Jaroszowca do Bukowna w czasie 30 minut. Jego średnia prędkość to 36 km na godzinę. Pokonanie tego samego odcinka przez pociąg jadący w przeciwną stronę zajmuje 14 minut. Aby zachować spójność i skrócić czas przejazdu na trasie Katowice – Tunel, niezbędne jest kompleksowe podejście do modernizacji linii nr 62. Tylko wtedy linia ta może liczyć na ożywienie zarówno w segmencie pociągów Regio jak i pospiesznych TLK/IC – tłumaczy poseł Jacek Osuch.

Jak informuje Ministerstwo Transportu i Budownictwa, szacunkowy koszt remontu toru nr 1 linii na odcinku Jaroszowiec Olkuski – Olkusz – Bukowno wynosi około 44 mln zł. Według planów, modernizacji ma zostać poddana również stacja kolejowa w Olkuszu.

– W wyniku wygospodarowania dodatkowych środków na realizację przedmiotowego projektu planuje się przebudowę układu torowego na stacji Olkusz wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Prace obejmą przebudowę peronu wraz z dostosowaniem go do obowiązujących standardów oraz przebudowę dojścia do peronu dla potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Z uwagi na wysokość obecnej kładki rozważana jest możliwość zastąpienia jej przejściem pod torami. Planowany termin realizacji robót to lata 2019 – 2020 – wymienia Andrzej Bittel, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Transportu i Budownictwa.

Aby transport kolejowy mógł konkurować z busami, konieczne jest jednak skrócenie czasu przejazdu na całej trasie. Docelowo pokonanie odcinka z Olkusza do Katowic przez Sławków powinno pociągom regionalnym zajmować nie więcej niż 50-55 minut. Jak tłumaczą urzędnicy z ministerstwa, dostępne środki nie pozwalają na realizację robót na całej długości linii w pełnym zakresie prac. Obecne działania mają na celu przeciwdziałanie dalszemu pogarszaniu się stanu technicznego torów. Aby pociągi kursujące na trasie łączącej nasz powiat z Katowicami mogły zacząć jeździć z zadowalającą prędkością potrzebna jest m.in. modernizacja sieci trakcyjnej.

Według szacunków Ministerstwa, pełna modernizacja całej trasy skróciłaby podróż na trasie Olkusz – Katowice do około 55 minut. Przejazd z Wolbromia do Olkusza zajmowałby około 30 minut, natomiast w relacji odwrotnej Olkusz – Wolbrom około 19 minut. Są to jednak dane orientacyjne. Jak podkreślają urzędnicy realny czas przejazdu pociągu będzie znany po skonstruowaniu rozkładu jazdy, w którym określona zostanie dokładna trasa przejazdu, postoje handlowe i ich długość oraz parametry użytego taboru.

Planowany termin realizacji robót to lata 2019 – 2020, przy czym część prac na odcinku Olkusz – Bukowno rozpoczęła się już w tym roku. Inwestycja nie obejmuje remontu zabytkowego dworca PKP w Olkusz.

A jakie jest zdanie naszych Czytelników na ten temat? – Zapraszamy do dyskusji na www.przeglad.olkuski.pl

 

16
Dołącz do dyskusji

Zaloguj się się aby komentować
16 Wątków
0 Odpowiedzi
0 Subskrybentów
 
Najbardziej aktywny
Najczęściej komentowany
0 Autorzy komentarzy
wujek dobra radaBerniMarek_88Antypisjureks Ostatni autorzy komentarzy
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
wujek dobra rada
wujek dobra rada

jak już robić to z głową.Podziemne przejście pod torami poprowadzić tak żeby można było połączyć go z dojściem do al.1000 lecia lub ul Kolejowej.

Marek_88
Marek_88

Berni owszem kładka jest w opłakanym stanie, to są zaniedbania z poprzedniej władzy, Olkusz zasługuje na takie połączenie z Krakowem. Dojazd busami do Krakowa to chyba każdy wie jak wygląda, na pakusce jak sie wsiada to juz nie ma miejsca w godzinach porannego szczytu, a to samo z Krakowa po południu i ostatnim busem jak z roboty wszyscy wracają jak sledzie. Ludzie mają dość stania w korkach przed Giebułtowem a potem w centrum albo i wcześniej, słowa krytyki należą się samym kierowcą którzy zabierają „sztuki”nie pasażera ile wlezie a co tam ludzie to przecież jak worki kartofli.Dojazd do Krakowa busami… Czytaj więcej »

Berni
Berni

Marek88 o czym ty chłopie mówisz, nie potrafią otworzyć zwykłej kładki nad torami a Tobie się bezpośrednie połączenie z Krakowem marzy…

Marek_88
Marek_88

Jestem z Olkusza i strasznie żal patrzeć jak nasza stacja popada w ruinę już od kilku dobrych lat. Moim zdaniem jedynym sensownym rozwiązaniem byłaby taka modernizacja linii do Katowic która pozwoliła by ją pokonać na poziomie 20 minut. Rozmawiałem z moimi kolegami z kolei o połączeniu bezpośrednim Olkusz-Kraków i jest najlepsze rozwiązanie komunikacyjne między Krakowem a Katowicami jednogłośnie stwierdziliśmy że takiego brakuje dla Olkusza. A budowa SKM(szybka kolei miejska) byłaby strzałem w 10. Czas podróży z Olkusza do Krk centrum w około 20 minut. To jest możliwe jako kolejarz życzę tego Olkuszowi bo to jest szansa na rozwój dla naszego… Czytaj więcej »

Antypis
Antypis

Poszukajcie czytelnicy Przeglądu Olkuskiego co mówił w czasie kampanii wyborczej na temat linii kolejowej 62.Dowiecie się prawdy.

jureks
jureks

Już nam poseł Osuch załatwia u kolegi Adamczyka sekundniki na światłach na drodze nr 94 ( lepiej było ustawić kamerki, żeby finansowały dobrą zmianę i 500 +). I ciągle się mówi, że się nie da !!! 😆

xyz
xyz

[quote name=”Karol”]Mam dość tego galicyjskiego dziadostwa, chcę do Śląska.[/quote]
Dokładnie. Kraków interesuje się wyłącznie Krakowem, czasem Tarnowem i Oświęcimiem.
Jedyny okres rozwoju powiatu olkuskiego to przynależność do województwa katowickiego. Tam byliśmy i tam powinniśmy wrócić. Oczywiście żadni z nas Ślązacy ale kopalnie i huty obecne w powiecie olkuskim kojarzone są ze Śląskiem.

Silnik od pralki
Silnik od pralki

[quote name=”gość11″][quote name=”ojojoj”][quote name=”Młody”]Dotychczasowe władze do takiej dopuścili ruiny a dopiero PiSiory zamierzają to dziadostwo reanimować i unowocześnić tylko że to trwa bo „Dobrą Zmianę” w wielu opornych i wstecznych miejscach wcześniej przeprowadzić należy …[/quote]
A co ma władza samorządowa do niezależnej PKP ?
[/quote]
Osuch to sie tylko podpisuje pod tym ze załatwił a cała prawda jest taka ze PKP realizuje od 10 lat plan i linia 62 i tak w tym planie była, tylko czekała w na realzacje według listy na swój czas[/quote]
Wskażcie mi jeden pomysł, który był mądry i zgłosił go poseł Osuch. Tylko jeden…

UPS…

pavv
pavv

[quote name=”Karol”]Mam dość tego galicyjskiego dziadostwa, chcę do Śląska.[/quote]

Ja też! Kraków zawsze miał Olkusz w 4-rech literach. – ot taki doczepiony wrzód z którego ludzie do roboty jeżdżą.

gość11
gość11

[quote name=”ojojoj”][quote name=”Młody”]Dotychczasowe władze do takiej dopuścili ruiny a dopiero PiSiory zamierzają to dziadostwo reanimować i unowocześnić tylko że to trwa bo „Dobrą Zmianę” w wielu opornych i wstecznych miejscach wcześniej przeprowadzić należy …[/quote]
A co ma władza samorządowa do niezależnej PKP ?
[/quote]
Osuch to sie tylko podpisuje pod tym ze załatwił a cała prawda jest taka ze PKP realizuje od 10 lat plan i linia 62 i tak w tym planie była, tylko czekała w na realzacje według listy na swój czas

...
...

[quote name=”Karol”]Jak traktowany jest Olkusz w Małopolsce widać najlepiej w TVP Kraków. W Kronice telewizyjnej o 18.30 tylko Kraków, Kraków, Kraków, ewentualnie ” zakopianka ” i raz na jakiś czas Tarnów i Nowy Sącz. Olkuski odcinek kolei też raczej ” krakusów ” średnio obchodzi. Mam dość tego galicyjskiego dziadostwa, chcę do Śląska.[/quote]
A jakby tak ogłosić autonomię i niepodległość powiatu olkuskiego na wzór Katalonii? Może się uda i będziemy stanowić sami o sobie nie oglądając się na Śląsk ani na Małopolskę. 😉

fiku miku
fiku miku

prędzej Osuch lotnisko wybuduje niż pkp zmodernizuje.

Kolejarz
Kolejarz

[quote name=”ojojoj”][quote name=”Młody”]Dotychczasowe władze do takiej dopuścili ruiny a dopiero PiSiory zamierzają to dziadostwo reanimować i unowocześnić tylko że to trwa bo „Dobrą Zmianę” w wielu opornych i wstecznych miejscach wcześniej przeprowadzić należy …[/quote]
A co ma władza samorządowa do niezależnej PKP ?
[/quote]
Zarządcą linii kolejowej nr 62, jak i zdecydowanej większości linii kolejowych wraz z infrastrukturą w kraju, jest PKP PLK S.A., a dworce, w tym nasz olkuski, są własnością PKP S.A. . Jeszcze długo poczekamy na dobre zmiany.

Karol
Karol

Jak traktowany jest Olkusz w Małopolsce widać najlepiej w TVP Kraków. W Kronice telewizyjnej o 18.30 tylko Kraków, Kraków, Kraków, ewentualnie ” zakopianka ” i raz na jakiś czas Tarnów i Nowy Sącz. Olkuski odcinek kolei też raczej ” krakusów ” średnio obchodzi. Mam dość tego galicyjskiego dziadostwa, chcę do Śląska.

ojojoj
ojojoj

[quote name=”Młody”]Dotychczasowe władze do takiej dopuścili ruiny a dopiero PiSiory zamierzają to dziadostwo reanimować i unowocześnić tylko że to trwa bo „Dobrą Zmianę” w wielu opornych i wstecznych miejscach wcześniej przeprowadzić należy …[/quote]
A co ma władza samorządowa do niezależnej PKP ?

Młody
Młody

Dotychczasowe władze do takiej dopuścili ruiny a dopiero PiSiory zamierzają to dziadostwo reanimować i unowocześnić tylko że to trwa bo „Dobrą Zmianę” w wielu opornych i wstecznych miejscach wcześniej przeprowadzić należy …