Mieszkańcy sołectwa Zederman mogą odetchnąć z ulgą. W miejscowości na nowo pojawi się przejście dla pieszych biegnące przez DK 94, które zostało zlikwidowane kilka miesięcy temu.
Przypomnijmy, że przy okazji budowy nowych zatok autobusowych w Zedermanie zlikwidowane zostało dotychczasowe przejście dla pieszych znajdujące się nieopodal. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, będąca zarządcą przebiegającej przez tą miejscowość Drogi Krajowej nr 94, podjęła decyzję o utworzeniu w tym miejscu tzw. sugerowanego przejścia dla pieszych. Co to oznacza?
– Jest to rozwiązanie podobne do przejścia dla pieszych, znajdujące się na przedłużeniu ciągu pieszego, z obniżonymi krawężnikami jezdni lub azylem dla pieszych, ale bez oznakowania i bez sygnalizacji. Lokalizowane jest tam, gdzie wyznaczone przejście dla pieszych nie powinno być stosowane z uwagi na zbyt dużą prędkość pojazdów, małe natężenie ruchu pieszego lub dużą odległość do innego wyznaczonego przejścia dla pieszych. Na przejściu sugerowanym pieszy nie ma pierwszeństwa przed pojazdami – czytamy w wydanej przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego publikacji „Ochrona pieszych. Podręcznik dla organizatorów ruchu pieszego” z 2014 roku.
Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, z uwagi na stan bezpieczeństwa pieszych GDDKiA wraz z Wydziałem Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie podjęła działania mające na celu ustalenie przyczyny wypadków oraz zasad, które w przyszłości pozwoliłyby im przeciwdziałać. Działania te rozpoczęto od wspólnych analiz statystyki bezpieczeństwa ruchu drogowego z uwzględnieniem przyczyn tych zdarzeń.
Zdaniem urzędników zbyt wysoka liczba przejść dla pieszych w dużej mierze przyczynia się do zmniejszenia ostrożności kierowców w tych miejscach. Według nich piesi, czując się pozornie bezpieczni, często nie zachowują wzmożonej ostrożności, co w połączeniu ze złym postrzeganiem przejść przez kierowców, jest powodem wielu wypadków z osobami zabitymi lub rannymi. Dlatego też podjęto decyzję o utworzeniu w wielu miejscach sugerowanego przejścia dla pieszych. W całej Polsce na drogach krajowych takie rozwiązanie zastosowano aż 119 razy.
Zmiana nie spodobała się jednak mieszkańcom Zedermana. Skierowali oni w tej sprawie pismo z prośbą o interwencję do Burmistrza Romana Piaśnika. Wskazywali w nim, że DK 94 jest drogą o wysokim natężeniu ruchu pojazdów osobowych i ciężarowych. Ich zdaniem sugerowane przejście nie zapewnia należytego bezpieczeństwa pieszym, zwłaszcza dzieciom i osobom starszym. W połowie sierpnia zorganizowano nawet w tej sprawie akcję protestacyjną, blokując Drogę Krajową nr 94 w godzinach największego szczytu. Próby rozwiązania problemu podjęły się władze miasta oraz lokalni parlamentarzyści.
Jak wynika z odpowiedzi na sejmowe interpelacje kierowane w tej sprawie, w wyniku konsultacji społecznych oraz po ponownych pomiarach ruchu przejście dla pieszych w miejscowości Zederman zostanie przywrócone. Przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa nie precyzują jednak, kiedy ma to dokładnie nastąpić.
A jakie jest zdanie naszych Czytelników? Co sądzicie o pomyśle poprawiania bezpieczeństwa poprzez likwidację przejść dla pieszych? – Zapraszamy do dyskusji na www.przeglad.olkuski.pl
fot. pixabay.com
Wszyscy się już pochwalili jak to wspaniale załatwili sprawę przejścia dla pieszych, zostały złożone gratulacje i uściski dłoni, noty podupadających na poparciu włodarzy miasta wzrosły a my- zainteresowani mieszkańcy Zedermana nadal nie wiemy kiedy przejście zostanie oznakowane i sprawa nabierze REALNEGO wymiaru. Jedynym czego się do tej pory doczekaliśmy w pobliżu przejścia sugerowanego to pionowy znak drogowy ostrzegający przed UWAGA ! dzikimi zwierzętami zamontowany wczoraj, 3 listopada…Nie wiem czy to złośliwość, czy zbieg okoliczności, czy też władza traktuje nas jak zwierzęta, a może ludzkie bezpieczeństwo jest mniej ważne niż zwierząt? Czuję się oszukana i zażenowana tym co się tu wyprawia. WSTYD.
„Sugerowane przejście dla pieszych”. Czekam na sugerowaną sygnalizację świetlną i sugerowany znak STOP.