Po artykule na temat nowel linii SŁ, która we wrześniu ma połączyć centrum miasta z osiedlem Słowiki, do naszej redakcji licznie zgłaszali się mieszkańcy z sugestiami dotyczącymi planowanej trasy. Z propozycji mieszkańców wynika, że najlepiej, gdyby autobus obejmował większą część osiedla, niż przewidziano w rozkładzie, wstępnie zaproponowanym przez Związek Komunalny Gmin „Komunikacja Międzygminna”.
W ubiegłym, tygodniu przedstawiliśmy propozycje radnego Łukasza Kmity, który z reguły angażuje się w komunikacyjne sprawy. Na zaproponowaną przez niego modyfikację trasy szybko zareagowała radna miejska z okręgu osiedla Skalskie, Maria Rzemieniuk. Dokładnie taki sam przebieg nowej linii został przedstawiony wcześniej olkuskiemu burmistrzowi przez zarząd osiedla Skalskie. – Dziękuję radnemu Łukaszowi Kmicie za udział w tej dyskusji i jego głos dotyczący przebiegu linii z uwzględnieniem środkowej części osiedla Słowiki. Wariant ten, jako najbardziej logiczny, został zaproponowany przez Zarząd osiedla Skalskie w moim piśmie do burmistrza Dariusza Rzepki o utworzenie połączenia osiedla Skalskie (z uwzględnieniem osiedla Słowiki) z centrum miasta. W piśmie tym czytamy:„Uzasadnieniem dla stworzenia linii autobusowej jest fakt, że cała północno-wschodnia część miasta (w przeciwieństwie do bogatej sieci połączeń w centrum, części południowej i zachodniej) pozbawiona jest komunikacji publicznej. Logicznym wydaje się być przedstawiony nieco dłuższy wariant 1, w którym komunikacja autobusowa objęłaby dwa duże osiedla, a rozmieszczenie przystanków gwarantowałoby szybki dostęp pasażerów do istotnych instytucji tam zlokalizowanych. Poprowadzenie trasy ulicą Rataja (przez środek osiedla Słowiki) daje równomierny dostęp do komunikacji publicznej mieszkańców obu części osiedla. Umiejscowienie przystanków przy Supersamie i dworcu kolejowym pozwala na skomunikowanie z innymi liniami i innymi środkami transportu.” Niestety, w komunikacie Związku Komunikacyjnego Gmin „Komunikacja Międzygminna” w Olkuszu znajdujemy wariant krótszy (bez uwzględnienia ulicy Rataja). Wariant taki byłby niekorzystny zarówno dla mieszkańców wschodniej części osiedla Słowiki, jak i dla mieszkańców osiedla Skalskie, utrudniając im dojazd do szkoły podstawowej i gimnazjum, jak i do przychodni lekarskiej. Wariant z uwzględnieniem ulicy Rataja jest co do dystansu tylko nieco dłuższy. Popieram też pomysł elastycznego w czasie skomunikowania linii „SŁ” z linią „M”. Wartym odnotowania jest, że stworzenie linii nazwanej „SŁ” jest historycznym faktem dla mieszkańców osiedla Skalskie, które nigdy dotąd nie posiadało połączenia autobusowego z centrum miasta, za co należą się słowa uznania i podziękowania dla zarządu Związku Komunikacyjnego Gmin „Komunikacja Międzygminna” w Olkuszu – napisała do naszej redakcji radna z okręgu Skalskie Maria Rzemieniuk.
Z opinii kontaktujących się z nami mieszkańców osiedla Słowiki wynika, że najlepiej byłoby, gdyby autobus linii SŁ jeździł ul. Rataja. – Wtedy więcej osób będzie mogło z niego skorzystać. Autobus jadąc na osiedle „krajówką” może się zatrzymywać na przystanku za bankiem PKO. Na Słowikach jechałby do końca ul. Rataja, dalej przystanek przy szkole, potem z Witosa skręciłby w Nowowiejską i dojechałby do końca Jasnej. Po drodze jest kilka przystanków, a kolejny przydałby się na wysokości kościoła. Poza tym nieopodal jest nowa droga, która autobus dojedzie do ul. Wyszyńskiego, a stamtąd skręci na „krajówkę” – uważa jeden z mieszkańców Słowików, Jan Barczyk.
Równiez w komentarzach pod tekstem na naszej stronie internetowej pojawiały sie uwagi zgłaszane do ZKG. – Czy nie można po prostu zmodyfikować dawnej linii P i S w ten sposób, aby autobus jadąc z centrum od Supersamu poprzez Skarbek, kierował się na ul. Pakuska, następnie Witosa, Nowowiejską, Wyszyńskiego, Kolberga, i z powrotem pod Supersam? Albo autobus jadąc z centrum od Supersamu poprzez Skarbek, kierował się na ul. Pakuska, następnie Witosa, Rataja, Kolberga, Wyszyńskiego, Supersam? Obecny projekt zakłada dostęp do linii tylko jednej części osiedla (i to również w ograniczonym zakresie, ponieważ dojście do przystanku np. z ul.Rataja, wbrew pozorom, też nie będzie dogodne), nie mówiąc już o mieszkańcach z ul. Witosa czy Kosynierów, którzy do ul. Rataja nie mają blisko – napisała jedna z Czytelniczek.
O tym, jaki przebieg bedzie mieć linia SŁ, poinformujemy na naszych łamach, gdy tylko w ZKG zapadną ostateczne decyzje.
Proponowany przebieg trasy: Dworzec PKS – Skarbek – PKO – Kolberga – Wyszyńskiego – Miła – Jasna I – Jasna II – Jasna Pętla. Powrót: Jasna Pętla – Jasna II – Jasna I – Miła – Wyszyńskiego – Kolberga – Supersam – Skarbek – Dworzec PKS.
Tzw. Skalskie chce sobie załatwić linię komunikacyjną kosztem wschodniej części osiedla Słowiki i jeszcze bezczelnie będzie się to nazywało SŁ. Słowikom zabrano linię P i S i należało by którąś przywrócić. Ostatnia propozycja tutaj jest znośna dla wschodniej części Słowików ale powinna się kończyć na dworcu a nie s-sam ie.
Niech ten busik w końcu okrąża miasto od :
Super Sam
Miła lub Jasna
Witosa
Pakuska
KK. Wielkiego
S-Sam
i z powrotem.
[quote name=”XYZ”]Z tego co mi wiadomo, to os. Skalskie obejmuje ulice Jasną, Nowowiejską, Miłą itp. I nie ma to nic wspólnego z ulicą Skalską![/quote]
No raptem 10 czy 20 osób zainteresowanych autobusem.
[quote name=”pavv”]Ciekawe kto z os.Skalska będzie korzystał z tego połączenia, skoro w 5 min. można dojść na przystanek pod Skarbek lub pod S-Sam.[/quote]
Z tego co mi wiadomo, to os. Skalskie obejmuje ulice Jasną, Nowowiejską, Miłą itp. I nie ma to nic wspólnego z ulicą Skalską!
Linia ta powinna się nazywać SM – Smerfy, bo kto poza paroma urzędasami wie, że to Słowiki?… albo SP – sypialnia.
Ciekawe kto z os.Skalska będzie korzystał z tego połączenia, skoro w 5 min. można dojść na przystanek pod Skarbek lub pod S-Sam.
Dworzec
Skarbek
PKO
Wyszyńskiego
Jasna
Witosa
Pakuska
Slowiki-Trasa
Super Sam