tory olkusz

Trwa długo oczekiwana modernizacja torów kolejowych znajdujących się na terenie naszego powiatu. Stanowi ona jeden z etapów inwestycji obejmującej kompleksową rewitalizację linii kolejowej nr 62 realizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Postanowiliśmy sprawdzić, jak wygląda przebieg prowadzonych prac i jak mogą one wpłynąć na komunikację na terenie ziemi olkuskiej.

Jak informują przedstawiciele PKP PLK S.A., inwestycja realizowane jest dwutorowo. Na terenie województwa małopolskiego prace prowadzone są na odcinku Tunel – Charsznica – Wolbrom – Jaroszowiec Olkuski. Ich wartość wyceniona została na kwotę 150 mln zł. W województwie śląskim za kwotę 40 mln zł remontowane jest zaś torowisko na odcinku Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce – Dąbrowa Górnicza Wschodnia. Od sierpnia bieżącego roku główny ciężar prac odbywa się na trasie Charsznica – Wolbrom – Jaroszowiec Olkuski. Jest to zadanie warte ponad 132 mln zł.

– Głównym efektem prowadzonych działań ma być polepszenie standardu obsługi pasażerów. Z myślą o podróżnych zmieniana jest m.in. stacja Wolbrom. Rozebrano już biegnący wzdłuż niej tor. Pojawi się tam nowy peron oraz przejście pod torami, które zastąpi dotychczasową kładkę. Nowy obiekt poprawi dostęp do pociągów i zwiększy poziom bezpieczeństwa. Na jego terenie zainstalowane zostaną także windy, które mają za zadanie ułatwić dostęp osobom o ograniczonej możliwości poruszania się – mówi Dorota Szalacha z biura prasowego PKP PLK S.A.

Przebudowie mają ulec także przystanki w miejscowościach: Gajówka, Jeżówka, Zarzecze oraz Chrząstowice Olkuskie. Według zapewnień spółki, w ramach inwestycji wyremontowane zostaną perony, które mają zostać przystosowane do obsługi wszystkich podróżnych. Pojawi się tam także lepsze oznakowane oraz nowy system informacji pasażerskiej. Poza przystankami wymienione zostaną także tory, rozjazdy i elementy sieci trakcyjnej. Przebudowa obejmie także urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

Z informacji dostarczonych przez biuro prasowe Polskich Linii Kolejowych wynika, że w październiku rozpoczęła się także wymiana torów na odcinku Tunel – Charsznica – Wolbrom. Jest to projekt o wartości ponad 17 mln zł. Do końca roku zaplanowano także wymianę szyn w jednym z dwóch torów między Tunelem a Charsznicą. Łącznie na trasie Tunel – Jaroszowiec Olkuski wymienionych ma zostać 39 km torów oraz sieć trakcyjna na długości 20 km. Naprawie mają ulec także 22 obiekty inżynieryjne.

– Inwestycje na linii nr 62 z Tunelu do Sosnowca pozytywnie wpływają na przejazd pociągów pasażerskich oraz towarowych z Małopolski na Śląsk. Zwiększa się poziom bezpieczeństwa, a przebudowa peronów poprawia obsługę podróżnych. Poza realizowanymi obecnie projektami na małopolskim odcinku trasy, już w latach 2016 – 2018 wykonano roboty na szlakach Olkusz – Bukowno i Bukowno – Sławków za ponad 40 mln zł. Na Śląsku wykonano prace za 49 mln zł na odcinku Sosnowiec Główny – Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce – wymienia Dorota Szalacha.

W celu zwiększenia bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym na terenie naszego powiatu planowana jest także modernizacja 6 przejazdów. W miejscowości Kaliś koło Wolbromia wymieniono już szyny i zamontowano gumowe płyty przejazdowe w jednym torze. Według zapewnień wykonawcy, cały przejazd ma być gotowy do końca roku. Podobne prace mają zostać także wykonane na kolejnych 5 przejazdach w gminie Wolbrom w miejscowościach: Jeżówka, Wolbrom, Zarzecze oraz Chrząstowice.

Wymienione prace prowadzone są w ramach projektu:„ Prace na liniach kolejowych nr 62, 660 na odcinku Tunel – Bukowno – Sosnowiec Płd.”. Wartość inwestycji szacowana jest na prawie 295 mln zł. Realizacja planowana jest do końca 2020 r. Według zapewnień inwestora nowa infrastruktura pozwoli zwiększyć prędkość pociągów podróżujących tą trasą miejscami nawet z 40 do 120 km/h.

A jakie jest zdanie naszych Czytelników na ten temat? – Zapraszamy do dyskusji na www.przeglad.olkuski.pl

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
5 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
miś
miś
5 lat temu

A co ze skocznią na przejeździe na Żuradzkiej?

Wolbrom
Wolbrom
5 lat temu

[quote name=”kolejarz”]Wszystko super tylko co ze szlakiem Jaroszowiec-Olkusz i stacją Olkusz.Czy nikt nie ma zamiaru zlikwidować tego syfu.Perony pożal się Boże,kładka nad torami nie do przejścia dla osoby niepełnosprawnej,wiata niedługo zawali się komuś na głowę.Czy powiatowe miasto nie zasługuje na remont stacji.A może to za to że Kmita nie został wybrany na burmistrza i Pinokio za karę nie da kasy.[/quote]
podobnie w Wolbromiu wiec wyborczy na dworcu kolejowym i co dalej … pewnie tak zostanie kto sie mial wypromować zrobił swoje teraz dieta poleci do kieszeni

kolejarz
kolejarz
5 lat temu

Wszystko super tylko co ze szlakiem Jaroszowiec-Olkusz i stacją Olkusz.Czy nikt nie ma zamiaru zlikwidować tego syfu.Perony pożal się Boże,kładka nad torami nie do przejścia dla osoby niepełnosprawnej,wiata niedługo zawali się komuś na głowę.Czy powiatowe miasto nie zasługuje na remont stacji.A może to za to że Kmita nie został wybrany na burmistrza i Pinokio za karę nie da kasy.

Olkuszanin6
Olkuszanin6
5 lat temu

Jak to? Remont linii kolejowej nr 62 miał robić Kmita – tak mówił on sam na spotkaniach przedwyborczych i Premier. A teraz okazuje się, że robi to PKP PLK S.A. Znowu wyszło kolejne kłamstwo Łukasza?

i fajnie
i fajnie
5 lat temu

jeszcze tylko połaczyc Nas z Krakowem przez Charsznice do Miechowa i bedzie miodzio.
Bo z Michowa pociągi juz naprawde fajnie smigaja do Krakowa.
Według moich szacunków nalezy TYLKO dołożyc okolo od 3 do 5 km torów.
To najbardziej korzystna opcja.