Olkusz

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, wraz z marcową korektą rozkładu jazdy małopolskiej sieci kolejowej pojawiły się nowe, oczekiwane przez wielu pasażerów połączenia. Jednym z nich było uruchomienie pociągu kursującego na trasie Olkusz-Kraków przez Bukowno, Jaworzno, Trzebinię i Krzeszowice.

Temat pociągów do Krakowa dyskutowany jest od bardzo dawna. Na przestrzeni lat politycy i samorządowcy rozpościerali przed mieszkańcami różne wizje, pomysły i koncepcje, z których niewiele wynikało. Tym razem udało się jednak zmaterializować jedną z nich. Od 14 marca bieżącego roku spółka POLREGIO uruchomiła nowe połączenia kolejowe w relacji Olkusz – Kraków Główny przez Jaworzno Szczakową i z powrotem.  Wykorzystano do tego celu linię kolejową nr 156 przebiegającą między stacją Bukowno i stacją Jaworzno Szczakowa, dotychczas niewykorzystywaną dla przewozów pasażerskich.

Na początek sześć par

W rozkładzie jazdy pojawiło się sześć par pociągów Olkusz – Kraków Główny i z powrotem oraz jedna para w relacji Olkusz – Jaworzno-Szczakowa i z powrotem. Wyjeżdżają one z Olkusza o godz.: 4:52, 5:15, 6:17, 6:46, 12:34, 15:46 i 20:41. Odjazdy ze stacji Kraków-Główny ustalone są na godz.: 6:25, 14:20: 15:41, 16:27, 17:15 i 22:16. Według rozkładu jazdy czas przejazdu wynosi od 60 do 90 minut. Linia wiedzie przez: Bukowno, Jaworzno, Trzebinię i Krzeszowice. Połączenia realizowane są tylko w dni robocze i nie obejmują weekendów i świąt.

W celu dodatkowej promocji regionu olkuskiego pociągi otrzymają nazwy: „Gwarek olkuski”, „Jurajski”, „Rabsztyn”, „Francesco Nullo” oraz „Jadwiga”. Uruchomienie pociągów było możliwe dzięki środkom finansowym przekazanym na ten cel przez Sejmik Województwa Małopolskiego. – Jeśli zainteresowanie tą formą transportu będzie duże, w przyszłości operator linii zwiększy liczbę połączeń – zapewniają władze województwa.

To ile to będzie w końcu kosztować?

Pewne kontrowersje dotyczyły zapowiadanej ceny biletu. Na kilka dni przed uruchomieniem linii, do naszej redakcji zgłosiła się mieszkanka, zaniepokojona informacją widniejącą w Internecie. – Weszłam na stronę POLREGIO, ale cena biletu, jaką miałabym zapłacić, wynosi 18,50 zł, a nie jak obiecywano 9,00 zł. Czy coś źle wpisuję, czy jednak cena biletu jest już wyższa ? – pytała w mailu. Jak się okazało, przedsprzedaż biletów w ramach taryfy „Połączenie w Dobrej Cenie” została uruchomiona dopiero w niedzielę, 13 marca 2022 r.

Zgodnie z cennikiem koszt przejazdu z Olkusza do Krakowa wyniesie 9 zł w przypadku biletów jednorazowych. Przy zastosowaniu ulgi studenckiej 51% cena ta wynosi 4,41 zł, a szkolnej 37% – 5,67 zł. Dostępne są także bilety miesięczne, których koszt zgodnie z ofertą „Taryfa Małopolska” wynosi odpowiednio: bilet normalny – 245,00 zł, studencki ulgowy 51% – 120,05 zł,  szkolny ulgowy 49% – 124,95 zł.

Rewolucja czy urozmaicenie?

Jak podkreślają urzędnicy, nowe połączenia mają przyczynić się do lepszego skomunikowania powiatu olkuskiego ze stolicą województwa, oraz do zmniejszenia liczby pojazdów na drodze krajowej nr 94. Według ich zapewnień godziny kursowania zostały ustalone tak, aby ułatwić codzienną podróż do szkoły i pracy mieszkańcom Olkusza i Bukowna. – Środek transportu, jakim jest pociąg, to nie tylko rozwiązanie bardziej ekologiczne, ale także pewna stałość w czasie przejazdu czy możliwość bezpośredniego dotarcia do centrum Krakowa. To także stosunkowo niskie koszty dla podróżnych – komentuje wojewoda Łukasz Kmita.     

Paradoksalnie uruchomienie pociągów może pomóc w poprawie komfortu podróży busami.  Żadna urzędnicza „kontrola” ani iluzoryczny nadzór nie motywują bowiem do walki o klienta tak, jak realna konkurencja. A ta do tej pory nie istniała. – Wcale bym się nie zdziwił, gdyby nagle pojawiły się tańsze przejazdy, wspólny bilet miesięczny i rozkład jazdy, którego trzymają się wszyscy busiarze – śmieje się pan Andrzej, który dotychczas korzystał z „kołowego” transportu zbiorowego na trasie Olkusz-Kraków. A jak będzie w rzeczywistości? – To pokażą najbliższe tygodnie.

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze