drogi powiatowe po zimie 8

drogi powiatowe po zimie 11Niedawno pisaliśmy o fatalnym stanie dróg gminnych w Olkuszu i Bukownie. Nie lepiej wyglądają powiatowe trakty. Muldy, wyrwy i dziury to dla większości mieszkańców codzienność. Kiedy kierowcy doczekają się remontów?

Prawdziwe wyzwanie czeka kierowców jadących drogą z Osieka do Gorenic. Swoisty tor przeszkód złożony z dziur i sporych muld powoduje, że momentami bezpieczniej jest jechać częściowo poboczem. Na Pograbiu jazdę po asfalcie skutecznie utrudniają spore dziury. Dróg w fatalnym stanie na terenie powiatu nie brakuje. – Powstawanie tzw. przełomów na drogach jest spowodowane przede wszystkim występowaniem w podłożu gruntu o dużej wysadzinowości oraz występowaniem w podłożu nadmiaru wody. Dodatkowym czynnikiem, który potęguje powstanie przełomów jest ruch pojazdów ciężkich po drodze. W okresie zimowym, kiedy występują ujemne temperatury, woda w podłożu i w konstrukcji nawierzchni zamarza, powodując widoczne na powierzchni wysadziny. Najczęściej prowadzi to do pęknięć w warstwach bitumicznych, ich znacznego podniesienia w stosunku do pozostałej części jezdni. W celu likwidacji przełomu należałoby na całej powierzchni jego wystąpienia rozebrać istniejącą nawierzchnię drogi łącznie z podbudową. Dodatkowo powinno się w miejscu przełomu wymienić podłoże gruntowe na grunt niewysadzinowy – mówi dyrektor Zarządu Drogowego w Olkuszu Paweł Pacuń.

 

Do naszej redakcji nieustannie dzwonią mieszkańcy, zgłaszając najgorsze ich zdaniem trakty. – Większość dróg wygląda tak, jakby od lat nie były remontowane. Zalepianie dziur wiosną nic nie daje, bo po paru miesiącach wszystko wraca do poprzedniego stanu. O tym, co się dzieje po zimie, lepiej nie mówić. Wiadomo, że gruntowne modernizacje kosztują, ale czy to nie jest oszczędność na lata – zrobić raz, a dobrze? Zawsze są te same tłumaczenia: nie ma pieniędzy, za dwa lata będzie robiona kanalizacja i wtedy się położy nowy asfalt.  Tymczasem jazda po wielu drogach to istny slalom gigant! – takie uwagi kierują do naszej redakcji kierowcy.

Zdanie mieszkańców na temat dróg znamy. Zapytaliśmy szefa zarządu drogowego, które trakty jego zdaniem są w najgorszym stanie. – Aktualnie przeprowadzamy przeglądy dróg. Na terenie działania Obwodu Drogowo – Mostowego nr 1 w Olkuszu (czyli gmin: Olkusz, Bukowno, Bolesław, Klucze) w najgorszym stanie są drogi: Olkusz – Podgrabie – Bogucin Mały, Sieniczno – Olewin, ul. Borowska i Wiejska w Bukownie, ul. Osadowa w Bolesławiu, droga Bukowno – Jaworzno, Olkusz – Osiek – Gorenice, Zederman – Kosmolów, Ujków Nowy – Hutki, Kwaśniów Dolny – Cieślin i Pilica – Kwaśniów. Remontu wymagają odcinki dróg powiatowych, na których negatywny wpływ zimy uwidocznił się najbardziej. Najczęściej występujące uszkodzenia to tzw. „przełomy”, ubytki nawierzchni i wysadziny. W miejscach wysadzin i przełomów należałoby wymienić nawierzchnię w zakresie wszystkich warstw konstrukcyjnych, a na pozostałych odcinkach przeprowadzić remonty cząstkowe. Nie dokonaliśmy jeszcze przeglądu dróg na terenie działania ODM nr 2 obejmującego gminy Wolbrom i Trzyciąż, ale sądząc po latach poprzednich, sytuacja prawdopodobnie będzie podobna do terenu Olkusza. Z powodu ograniczonych środków finansowych nie jesteśmy w stanie wyremontować wszystkich dróg i zlikwidować wszystkich przełomów. W pierwszej kolejności zatem planujemy roboty na drogach, na których są największe natężenia ruchu zapowiada Paweł Pacuń.

W tegorocznym budżecie zapisano 2 mln 200 tys. złotych na zimowe i letnie utrzymanie dróg. 2 mln 550 tys. złotych ma zostać rozdysponowane na inwestycje. W kwocie tej ujęto dofinansowanie do modernizacji drogi Olkusz – Witeradów – Gorenice (unijna dotacja wyniesie 85 procent) oraz dofinansowanie remontu drogi Witeradów – Gorenice w ramach tzw. „schetynówek”. Prawie 377 tys. złotych wyniesie powiatowa dotacja do przebudowy drogi wojewódzkiej 783 na odcinku Olkusz – Wolbrom oraz budowy obwodnicy Olkusza. Jak czytamy na stronie internetowej starostwa powiatowego „(…) Dodatkowo, Zarząd Powiatu w przypadku pozyskania zewnętrznych źródeł finansowania, zamierza realizować już przygotowane projekty modernizacji dróg w pozostałych gminach”.

Ile kosztowałyby najpilniejsze pozimowe prace na powiatowych drogach? – Szacunkowy koszt remontu odcinków dróg, na których występują największe uszkodzenia na terenie ODM Olkusz, wynosiłby ponad 10 mln zł. Zarząd Powiatu zamierza wystąpić do burmistrzów i wójtów gmin z wnioskiem o rozważenie możliwości współfinansowania remontów. Wystąpienie Zarządu Powiatu podyktowane jest brakiem wystarczającej ilości środków na remonty w budżecie Powiatu oraz koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa użytkownikom dróg – dodaje Paweł Pacuń.

drogi powiatowe po zimie 7drogi powiatowe po zimie6drogi powiatowe po zimie 5drogi powiatowe po zimie 4drogi powiatowe po zimie 3drogi powiatowe po zimie 2drogi powiatowe po zimie 1drogi powiatowe po zimie

drogi powiatowe po zimie 9

drogi powiatowe po zimie10

drogi powiatowe po zimie 12

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
5 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
eryk
eryk
11 lat temu

Może wreszcie urzędasy w przetargach na robienie dróg będą brać pod uwagę renomę firmy ,ilość inwestycji jakie wykonali,i jakość wykonania dróg,a nie tylko oby taniej.Co Tanie to Drogie.Powinniśmy od gminy Olkusz domagać się odszkodowań za uszkodzone zawieszenia.

A...
A...
11 lat temu

faktycznie slalomem, zwłaszcza na bocznych drogach

Luk
Luk
11 lat temu

Droga z Olkusza do Bukowna (koło byłej jednostki) się bardzo dobrze trzyma, tyle lat i żadnych pęknięć 🙂 Na ul. Mazaniec to porażka, drogę robili dwa lata i na nowo będą robić ….

I co mi zrobicie?
I co mi zrobicie?
11 lat temu

Pęka asfalt na Mazańcu i studzienki się zapadają!!!

pitekw
pitekw
11 lat temu

Proponuję jeszcze rundkę po ulicy Parcze na osiedlu Glinianki 🙂 tutaj to dopiero jest sajgon 😆