Powiat

Ponad 60 km małopolskich linii kolejowych zostanie objętych dofinansowaniem w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej „Kolej Plus”. Wśród nich znalazło się zdanie pod nazwą Budowa połączenia kolejowego Kraków-Olkusz„. Przyznane środki zostaną przekazane na budowę łącznicy, pozwalającej pociągom jadącym z Olkusza do Krakowa omijać stację Jaworzno Szczakowa.

Niedawno zapadła decyzja o zwiększeniu finansowania programu „Kolej Plus”. Celem programu jest  wyeliminowanie zjawiska wykluczenia komunikacyjnego poprzez uzupełnienie sieci kolejowej o połączenia z miastami wojewódzkimi miejscowości liczących powyżej 10 tys. mieszkańców. Budżet programu został podwojony, z planowanych 5,6 mld zł do ponad 11 mld zł. Dzięki temu szansę realizacji otrzymały 34 inwestycje dotyczące infrastruktury kolejowej w 11 województwach. W całej Polsce będzie to łącznie 1200 km linii. Środki przeznaczone zostaną na modernizację lub budowę nowych linii kolejowych. Program będzie realizowany do 2028 r.

W Małopolsce będą to cztery projekty łączące Kraków z: Olkuszem, Niepołomicami, Myślenicami oraz podkarpackim Jasłem. Łącznie to 63 km nowych i zrewitalizowanych linii o łącznej wartości niemal 1,3 mld zł, z czego dofinansowanie z programu wyniesie prawie 1,1 mld zł. – Uzupełniając sieć połączeń pasażerskich, docieramy do małych i średnich miejscowości. W ten sposób w praktyce realizujemy zasadę zrównoważonego rozwoju. Kolej staje się coraz częściej wybieranym środkiem podróży. Nowe połączenia z pewnością dalej będą się do tego przyczyniać – podkreśla Łukasz Kmita, wojewoda małopolski.

Wnioskodawcą utworzenia połączenia Olkusz-Kraków jest Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, a całość dokumentacji na zlecenie władz województwa przygotowała firma Infra Centrum Doradztwa. Szacunkowa wartość inwestycji to 217 mln zł. Ma ona polegać na budowie dwutorowej łącznicy Borowa Górka – Pieczyska pomiędzy liniami kolejowymi nr 156 i 133 na terenie Jaworza, budowie 4 km zelektryfikowanej linii kolejowej oraz budowie przystanku osobowego Jaworzno Sosina. Dzięki tej infrastrukturze planowane jest uzyskanie czasu przejazdu na trasie Olkusz – Bukowno – Kraków na poziomie około 52 min.

Fot. MUW w Krakowie

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
1 Komentarz
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
konkret
konkret
12 dni temu

Oj tam oj tam, tylko 20 lat za późno.
Przypomnę że najpierw zlikwidowano połączenie Jaworzno Szczakowa – Bukowno.
Potem był okres gdy zliwidowano całą trasę Katowice – Sędziszów.
A na koniec przywrócono ją z 3 połączeniami dziennie i 10 godzinną przerwą (w soboty i niedziele) pomiędzy połączeniami oraz ostatnim pociągiem o godzinie około 17.
Kto dzisiaj zaufa kolei i będzie z niej korzystał? W powiecie olkuskim prawie nikt.
Ludzie nie mieli wyjścia musieli przestawić się na transport własnymi samochodami. To co robi Olkusz? Uwala dziesiątki miejsc parkingowych a dodatkowo każe płacić za parkowanie na terenie gminy. A przecież gmina to MY mieszkańcy. To nie jest teren rady miasta czy burmistrza tylko nasz publiczny. Dlaczego mamy więc płacić za parkowanie na naszej własności?

Ostatnio edytowany 12 dni temu przez konkret