Powiat

Ponad 60 km małopolskich linii kolejowych zostanie objętych dofinansowaniem w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej „Kolej Plus”. Wśród nich znalazło się zdanie pod nazwą Budowa połączenia kolejowego Kraków-Olkusz„. Przyznane środki zostaną przekazane na budowę łącznicy, pozwalającej pociągom jadącym z Olkusza do Krakowa omijać stację Jaworzno Szczakowa.

Niedawno zapadła decyzja o zwiększeniu finansowania programu „Kolej Plus”. Celem programu jest  wyeliminowanie zjawiska wykluczenia komunikacyjnego poprzez uzupełnienie sieci kolejowej o połączenia z miastami wojewódzkimi miejscowości liczących powyżej 10 tys. mieszkańców. Budżet programu został podwojony, z planowanych 5,6 mld zł do ponad 11 mld zł. Dzięki temu szansę realizacji otrzymały 34 inwestycje dotyczące infrastruktury kolejowej w 11 województwach. W całej Polsce będzie to łącznie 1200 km linii. Środki przeznaczone zostaną na modernizację lub budowę nowych linii kolejowych. Program będzie realizowany do 2028 r.

W Małopolsce będą to cztery projekty łączące Kraków z: Olkuszem, Niepołomicami, Myślenicami oraz podkarpackim Jasłem. Łącznie to 63 km nowych i zrewitalizowanych linii o łącznej wartości niemal 1,3 mld zł, z czego dofinansowanie z programu wyniesie prawie 1,1 mld zł. – Uzupełniając sieć połączeń pasażerskich, docieramy do małych i średnich miejscowości. W ten sposób w praktyce realizujemy zasadę zrównoważonego rozwoju. Kolej staje się coraz częściej wybieranym środkiem podróży. Nowe połączenia z pewnością dalej będą się do tego przyczyniać – podkreśla Łukasz Kmita, wojewoda małopolski.

Wnioskodawcą utworzenia połączenia Olkusz-Kraków jest Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, a całość dokumentacji na zlecenie władz województwa przygotowała firma Infra Centrum Doradztwa. Szacunkowa wartość inwestycji to 217 mln zł. Ma ona polegać na budowie dwutorowej łącznicy Borowa Górka – Pieczyska pomiędzy liniami kolejowymi nr 156 i 133 na terenie Jaworza, budowie 4 km zelektryfikowanej linii kolejowej oraz budowie przystanku osobowego Jaworzno Sosina. Dzięki tej infrastrukturze planowane jest uzyskanie czasu przejazdu na trasie Olkusz – Bukowno – Kraków na poziomie około 52 min.

Fot. MUW w Krakowie

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
1 Komentarz
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
konkret
konkret
1 rok temu

Oj tam oj tam, tylko 20 lat za późno.
Przypomnę że najpierw zlikwidowano połączenie Jaworzno Szczakowa – Bukowno.
Potem był okres gdy zliwidowano całą trasę Katowice – Sędziszów.
A na koniec przywrócono ją z 3 połączeniami dziennie i 10 godzinną przerwą (w soboty i niedziele) pomiędzy połączeniami oraz ostatnim pociągiem o godzinie około 17.
Kto dzisiaj zaufa kolei i będzie z niej korzystał? W powiecie olkuskim prawie nikt.
Ludzie nie mieli wyjścia musieli przestawić się na transport własnymi samochodami. To co robi Olkusz? Uwala dziesiątki miejsc parkingowych a dodatkowo każe płacić za parkowanie na terenie gminy. A przecież gmina to MY mieszkańcy. To nie jest teren rady miasta czy burmistrza tylko nasz publiczny. Dlaczego mamy więc płacić za parkowanie na naszej własności?

Ostatnio edytowany 1 rok temu przez konkret