Sławków

Euroterminal w Sławkowie czeka rozbudowa, która znacząco wpłynie na rozwój transportu oraz logistyki zarówno w Polsce, jak i w całej Europie Środkowo-Wschodniej: w poniedziałek inwestycja o wartości 180 milionów złotych została oficjalnie przypieczętowana podpisaniem umowy pomiędzy Agencją Rozwoju Przemysłu a spółką zarządzającą terminalem. W uroczystości udział wzięli m.in. Premier RP Donald Tusk oraz Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak.

W ramach pierwszego etapu inwestycji, powstanie drugi terminal intermodalny, który zostanie wyposażony w siedem nowych torów: w efekcie, znacząco zwiększy się przepustowość obiektu, który już dziś stanowi istotne ogniwo w łańcuchu dostaw między wschodem a zachodem. Nowoczesne urządzenia przeładunkowe pozwolą ponadto na sprawniejsze i szybsze obsługiwanie kontenerów z towarami pochodzącymi z Azji oraz Ukrainy. Po zakończeniu rozbudowy, przepustowość terminalu wzrośnie bowiem niemal dwukrotnie, z obecnych 285 tysięcy TEU do aż 530 tysięcy TEU rocznie.

Przypominamy, że to właśnie w Sławkowie kończy się Linia Hutnicza Szerokotorowa, czyli jedyna tego typu infrastruktura w całej Unii Europejskiej: linia ta biegnie od granicy z Ukrainą aż do województwa śląskiego, a jednym z punktów, przez które przechodzi, jest Olkusz. Szeroki tor umożliwia płynny transport towarów z krajów Dalekiego Wschodu bez konieczności ich przeładunku na granicy, co znacząco obniża koszty oraz skraca czas dostaw.

Podczas poniedziałkowej uroczystości premier Donald Tusk zwrócił uwagę na kluczowe położenie Sławkowa na przecięciu paneuropejskich szlaków transportowych, w tym trasy łączącej Adriatyk z Bałtykiem: to właśnie kierunek północ-południe staje się dziś bowiem dominującym wektorem dla przepływu towarów, co jeszcze bardziej podnosi rangę pobliskiego terminalu.

Jak zauważył z kolei minister Dariusz Klimczak, opisywana inwestycja ma strategiczne znaczenie nie tylko dla Polski, ale również dla całej Unii Europejskiej. „Kto kontroluje Euroterminal w Sławkowie, kontroluje przepływ towarów między UE a Ukrainą.” – podkreślał, dodając przy tym, iż rozbudowa terminalu będzie stanowić kolejny impuls rozwojowy dla naszego regionu.

Warto zaznaczyć, że wśród mieszkańców od lat pojawiają się również głosy, że szerokotorową linię LHS można by wykorzystać do przewozów pasażerskich w kierunku Ukrainy. Obecnie nic nie wskazuje jednak na to, aby pociągi osobowe LHS miały powrócić: PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa Sp. z o.o. nie przewiduje bowiem uruchamiania takich połączeń ze względu na brak zaplecza, niską opłacalność oraz priorytet dla ruchu towarowego.

Na dodatek na przełomie 2024 oraz 2025 roku, w ramach trwającej modernizacji stacji PKP w Olkuszu, rozebrany został tzw. peron międzynarodowy, zlokalizowany przy torze linii szerokotorowej LHS: to właśnie z tego miejsca w czasach PRL-u odjeżdżały pociągi m.in. do Moskwy czy Magnitogorska. W lutym oraz marcu 2022 roku, po wybuchu wojny w Ukrainie, peron ten został co prawda tymczasowo wykorzystany do przyjęcia ewakuowanych pociągów z terenów objętych działaniami wojennymi, jednak dziś po tym fragmencie infrastruktury nie ma już śladu.

 

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
2 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
Karla Krala
7 dni temu

Jeśli interesujesz się tematyką kasyn online, koniecznie sprawdź 888starz login . Trafiłam tam na naprawdę ciekawe informacje o grach, bonusach i nowościach w świecie hazardu. Wszystko podane w przystępny sposób, bez zbędnego lania wody. Warto poczytać i być na bieżąco!

Roberto Kja
10 dni temu

Długo się wahałem, bo słyszałem różne opinie. W końcu odpaliłem plinko i… przepadłem. Gra jest banalna, ale właśnie to mnie przekonało. Czekasz, aż kulka spadnie – niby nic, ale jak wpadnie w dobre miejsce, to satysfakcja gwarantowana. Gram zwykle z Piły, jak mam wolną chwilę. Nie rzucam w to majątku, ale traktuję jako formę rozrywki, jak sudoku albo pasjans. Jest lekko, bez presji i to mi się podoba. Wciąga powoli, ale skutecznie.