Olkusz
Kierowcy korzystający z DK94 w Olkuszu muszą przygotować się na kolejną modyfikację organizacji ruchu: jak zapowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, w poniedziałek, 8 grudnia 2025 roku, około południa przejazd zostanie skierowany na nowo wybudowaną jezdnię po stronie południowej, na odcinku przekraczającym kilometr długości. To jeden z najważniejszych etapów inwestycji, która całkowicie zmienia oblicze miejskiego odcinka „krajówki”.
Zmiana pozwoli rozpocząć intensywne roboty na pasie północnym – od rozbiórki starej konstrukcji drogi, przez prace ziemne i odwodnieniowe, aż po układanie nowych warstw nawierzchni, budowę oświetlenia i elementów bezpieczeństwa ruchu. Pod ziemią wciąż trwają również prace związane z wyburzeniem starych przejść podziemnych i realizacją nowych.
Co istotne, GDDKiA nie planuje wprowadzać dodatkowych objazdów ani zamykać kolejnych wlotów do DK94. Jedynym miejscem, które pozostaje nieprzejezdne, jest ul. Wyszyńskiego. Nowy układ ruchu będzie obowiązywał co najmniej do III kwartału 2026 roku. Termin wejścia w życie zmian może się jednak przesunąć, jeśli pogoda utrudni wykonawcy prace.
Gigantyczna inwestycja… i gigantyczny problem pod powierzchnią
Cała przebudowa obejmuje 4,4 km trasy – od Grodziska przy ul. Staromiejskiej po okolice skrzyżowania Centralnej z Pakuską. W tym pasie powstaje aż sześć nowych skrzyżowań ze światłami, kładka pieszo–rowerowa, dwa tunele podziemne i szereg rozwiązań mających odciążyć ruch i poprawić bezpieczeństwo.
Najbardziej spektakularnym elementem inwestycji będzie dwupoziomowy węzeł w centrum miasta – pod ruchem lokalnym poprowadzona zostanie zakopana DK94. To jedna z największych drogowych ingerencji w przestrzeń miejską w historii Olkusza. Jednak równolegle z pracami na powierzchni drogowcy mierzą się z wyjątkowo trudnym przeciwnikiem – pustkami krasowymi, które od początku inwestycji są największym zagrożeniem dla harmonogramu.
Przesunięty termin oddania inwestycji
Według pierwotnych założeń, jeszcze przed startem robót, przewidywano, że do wypełnienia pustek w rejonie skrzyżowania Kościuszki – Rabsztyńska wystarczy ok. 26 tys. m³ specjalnej mieszanki. Podczas pierwszych miesięcy prac okazało się jednak, że skała pod DK94 jest dużo bardziej rozczłonkowana. Już w styczniu pod Olkuszem znajdowało się 34 tys. m³ wtłoczonego materiału. Teraz – jak wynika z najnowszych danych GDDKiA – liczba ta wzrosła do około 68 tys. m³, czyli ponad dwa i pół razy więcej niż pierwotnie zakładano. Co więcej, obecne prognozy mówią o konieczności użycia jeszcze dodatkowych 105 tys. m³ mieszanki. To oznacza, że finalnie potrzebne będzie ponad sześciokrotnie więcej materiału, niż przewidywała dokumentacja projektowa.
Rosnąca skala problemu z pustkami krasowymi, a także wydłużone procedury związane z uzgadnianiem tymczasowej organizacji ruchu sprawiły, że wykonawca zwrócił się do GDDKiA o dodatkowy czas na realizację zadania. Generalna Dyrekcja pozytywnie rozpatrzyła ten wniosek, w efekcie czego nowy termin zakończenia prac wyznaczono na 6 listopada 2026 roku. Jak podkreślają przedstawiciele krakowskiego oddziału GDDKiA, konieczne było jednoczesne zadbanie o bezpieczeństwo uczestników ruchu, uwzględnienie oczekiwań mieszkańców zgłaszanych za pośrednictwem samorządu oraz zapewnienie ciągłości robót prowadzonych w trudnych warunkach gęstej zabudowy miejskiej.
Co dzieje się obecnie na placu budowy?
Na modernizowanym odcinku trwają równolegle liczne prace, zarówno te związane z wypełnianiem pustek krasowych, jak i typowo drogowe oraz instalacyjne. Wykonawca kontynuuje budowę kanalizacji deszczowej i prowadzi przebudowę sieci gazowej, wodociągowej oraz elektrycznej. Na wielu odcinkach montowane jest nowe oświetlenie, a ekipy drogowe układają kolejne warstwy konstrukcyjne trasy. Jednocześnie powstają długo oczekiwane przez mieszkańców ekrany akustyczne. Zaawansowane są również roboty przy przejściu podziemnym i kładce dla pieszych, gdzie trwają prace zbrojarskie, montaż szalunków oraz przygotowywanie elementów gzymsowych i dylatacji.
Z najnowszych danych wynika, że modernizacja DK94 w Olkuszu osiągnęła ponad połowę zaawansowania finansowego. W branży drogowej wykonano już ponad połowę zaplanowanych robót, natomiast w branżach towarzyszących tempo jest zróżnicowane. Najszybciej postępują prace sanitarne, które przekroczyły 70 procent realizacji. Znaczące postępy widać też w robotach teletechnicznych i elektrycznych, natomiast najwolniej przebiega część konstrukcyjno-inżynierska, co wynika przede wszystkim z trudnych warunków gruntowych i konieczności ciągłego wzmacniania podłoża.
DK94 od lat pełni kluczową funkcję w układzie komunikacyjnym Małopolski i Górnego Śląska. Jest jedną z pięciu dróg umożliwiających bezpośrednie połączenie Krakowa z aglomeracją śląską, a według najnowszego Generalnego Pomiaru Ruchu przejeżdża nią przez Olkusz codziennie niemal 33 tysiące pojazdów. To o jedną czwartą więcej niż w poprzednim pomiarze sprzed dekady, co tylko potwierdza potrzebę gruntownej modernizacji. Choć inwestycja wiąże się z wieloma utrudnieniami, jej ukończenie ma istotne znaczenie zarówno dla płynności ruchu, jak i ogólnego bezpieczeństwa mieszkańców oraz kierowców korzystających z tej trasy.
fot. GDDKiA
















