Bukowno
Powiat Olkuski uzyskał kluczowy dokument umożliwiający kontynuację przygotowań do jednej z najważniejszych inwestycji drogowych w regionie. Burmistrz Miasta Bukowno poinformował, że 23 października br. została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod nazwą „Rozbudowa drogi 1061K wraz z budową nowej drogi do spójnych terenów inwestycyjnych w Bukownie”.
Modernizacja drogi z Bukowna do Jaworzna to kolejna z wielkich inwestycji infrastrukturalnych, jakie są realizowane w naszym powiecie w ostatnich latach. Całkowita wartość projektu wynosi ponad 91 milionów złotych, a środki na ten cel pozyskane zostały przez Powiat Olkuski i Gminę Bukowno pod koniec 2022 roku, w ramach Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych Polski Ład.
Pierwotne założenia projektu obejmowały przebudowę ulicy Bukowskiej wraz z budową ścieżki pieszo-rowerowej oraz wykonanie tunelu pod torami, który połączyłyby ją z ulicą Nową. Następnie planowana była realizacja zachodniej obwodnicy Bukowna prowadzącej w kierunku Strefy Aktywności Gospodarczej. W pierwotnym ujęciu droga miała również zostać połączona z DK94 poprzez modernizację fragmentu ulicy Kolejowej.
Założenia te musiały jednak zostać zweryfikowane: po zamknięciu kopalni „Olkusz-Pomorzany” na terenie powiatu zaczęły pojawiać się poważne zapadliska oraz podtopienia. Ich najbardziej odczuwalnym skutkiem było wyłączenie z ruchu obwodnicy Bolesławia, która miała stanowić kluczowy element nowego układu komunikacyjnego. Dodatkowo ZGH „Bolesław” ostrzegły, że ryzyko nieciągłości terenu dotyczy również obszarów planowanego przebiegu drogi w rejonie Tłukienki.
W rezultacie władze Powiatu Olkuskiego i Bukowna podjęły decyzję o zmianie przebiegu planowanej trasy: zakres prac przy pierwszym i drugim etapie pozostał bez zmian, natomiast odcinek III poprowadzono inaczej, aby ominąć zagrożone tereny i połączyć się ze Strefą Aktywności Gospodarczej od strony zachodniej. Zrezygnowano również z przebudowy fragmentu prowadzącego dalej w stronę Bolesławia.
W kwietniu ubiegłego roku podpisana została umowa pomiędzy Powiatem Olkuskim a firmą Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. na rozbudowę drogi powiatowej 1061K oraz budowę nowej drogi prowadzącej do terenów inwestycyjnych w Bukownie. Inwestycja realizowana jest w wariancie „zaprojektuj i zbuduj”, który umożliwia połączenie etapów projektowania oraz wykonania w ramach jednej umowy.
Umowa zakłada, że w ciągu niemal 2,5 roku od momentu jej podpisania ma powstać blisko dziesięciokilometrowa droga klasy „G”. Niestety, problemy hydrologiczne sprawiły, że inwestycja została spowolniona z uwagi na konieczność wprowadzenia kolejnych zmian w dokumentacji projektowej. Powodem takiego stanu rzeczy było znaczące podniesienie się poziomu wód gruntowych w pobliżu prowadzonych prac.
Wydana niedawno decyzja potwierdza, że inwestycja może być realizowana, przy czym została zaliczona do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Proces uzyskania decyzji wymagał szczegółowych analiz, ponieważ część trasy planowana jest w obszarze o skomplikowanych uwarunkowaniach hydrogeologicznych. Szczególnie dotyczy to środkowego fragmentu inwestycji, który przebiega pod wiaduktami kolejowymi oraz w rejonie ulic Nowej i Puza. Dokumentacja uwzględnia zmiany wysokościowe oraz konieczność skutecznego odprowadzania wód, co ma zapobiec powstawaniu podmokłości.
Rozbudowa obejmuje trzy odcinki, które połączą istniejącą drogę 1061K z terenami inwestycyjnymi zlokalizowanymi w rejonie ulicy Gwarków. Inwestycja przewiduje przebudowę układu drogowego wraz z modernizacją infrastruktury towarzyszącej. Na odcinku prowadzącym do planowanej strefy gospodarczej opracowano rozwiązania pozwalające zachować ciągłość ruchu oraz zapewnić lepszy dostęp transportowy do obszarów przeznaczonych pod rozwój przedsiębiorczości.
W ramach prac zostanie wybudowany nowy most na rzece Sztole, poprzedzony częściową rozbiórką obecnej konstrukcji. W miejscu skrzyżowania z linią kolejową nr 62 zaplanowano budowę wiaduktu, natomiast pod wiaduktem linii kolejowej nr 65 trasa zostanie poprowadzona w istniejącym korytarzu po wykonaniu niezbędnego remontu obiektu. Przewidziano także budowę małego mostu nad Kanałem Zachodnim. Całość rozwiązań komunikacyjnych ma zostać dostosowana do parametrów technicznych drogi klasy „G”, co wpłynie na poprawę bezpieczeństwa oraz płynności ruchu.
Choć przed inwestycją nadal stoi jeszcze wiele wyzwań, wydanie decyzji środowiskowej stanowi kolejny kamień milowy w realizacji projektu. Wiele osób w Bukownie i okolicach liczy, że modernizacja tej trasy wreszcie wyprowadzi z miasta uciążliwy ruch ciężarówek, poprawi bezpieczeństwo kierowców i rowerzystów oraz da impuls rozwojowy terenom inwestycyjnym, które od lat czekają na lepsze skomunikowanie.










![Święta wjechały do Wolbromia: akcja MotoMikołajów i start bożonarodzeniowego jarmarku [ZDJĘCIA]](https://przeglad.olkuski.pl/wp-content/uploads/2025/12/20251206_145759.jpg)




