Zakład Ubezpieczeń Społecznych wychodzi naprzeciw potrzebom płatników, którym powódź zniszczyła dokumenty i dane potrzebne do rozliczania składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Każdy poszkodowany może złożyć wniosek o wydanie kopii danych z zasobów przechowywanych w bazie danych ZUS.
Płatnikom składek, którzy utracili możliwość rozliczenia się z ZUS z powodu utraty danych, Zakład umożliwia złożenie w specjalnym trybie zamówienia na wygenerowanie i wydanie plików elektronicznych (w formacie KEDU) z danymi osób zgłoszonych do ubezpieczeń.
Aby uzyskać takie dane należy odwiedzić placówkę ZUS lub skontaktować się z infolinią Zakładu – numer telefonu 0 801 410 410 (czynna od poniedziałku do piątku, w godz. 8.00 – 15.00) i podać dane identyfikacyjne płatnika oraz poinformować o szczególnej sytuacji utraty danych.

Po wygenerowaniu plików KEDU pracownik Zakładu uzgodni telefonicznie termin przekazania przygotowanego nośnika danych. Podczas odbioru plików płatnik składek powinien wylegitymować się dowodem osobistym, jeśli dokumenty odbiera osoba upoważniona, powinna przedstawić pisemne pełnomocnictwo do działania w imieniu płatnika oraz dowód osobisty.
Płatnicy składek, którzy nigdy nie przekazywali dokumentów w formie elektronicznej, a utracili dokumenty w formie papierowej, mogą również wystąpić o wygenerowanie plików KEDU. Ich użycie w programie Płatnik ułatwi odtworzenie utraconej dokumentacji. Program Płatnik można pobrać ze strony internetowej Zakładu lub otrzymać bezpłatnie w najbliżej placówce ZUS.
Na prośbę płatnika możliwe jest również wygenerowanie i bezzwłoczne wydanie w terenowych jednostkach organizacyjnych wyciągu z Centralnego Rejestru Ubezpieczonych, zawierającego wyłącznie dane identyfikacyjne i adresowe zgłoszonych ubezpieczonych.
Ponadto Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, iż każdy płatnik składek, którego firma znalazła się w trudnej sytuacji m.in. w wyniku klęski naturalnej, może wystąpić do ZUS z wnioskiem o udzielenie wsparcia w formie odroczenia terminu płatności składek bądź rozłożenia należności składkowych na raty, które to ulgi mogą stanowić pomoc publiczną. Więcej informacji na ten temat można uzyskać na stronach internetowych ZUS pod adresem: http://e-inspektorat.zus.pl/sprawy.asp?id_profilu=1&pomoc=3&menu=3&szukany_wyraz=pomoc%20publiczna&miejsce_szukania=5

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze