Olkusz
Dzień 17 grudnia 2024 roku przeszedł do historii jako dzień, w którym pasażerowie po raz pierwszy mogli skorzystać z peronu nr 2 na olkuskiej stacji kolejowej: ta wyczekiwana zmiana stanowi jeden z etapów przebudowy infrastruktury kolejowej w Srebrnym Mieście, która od już od wiosny przechodzi intensywne prace modernizacyjne.
Nowy peron, dostosowany do współczesnych standardów, zastąpił dotychczasowy tzw. międzynarodowy peron przy torze LHS, który to z kolei został zamknięty i już wkrótce zostanie rozebrany. Tymczasowe dojście do peronu nr 2 zlokalizowane jest nieopodal przejazdu kolejowego przy ulicy Partyzantów, a mieszkańcy Osiedla Pakuska oraz Osiedla Młodych mogą skorzystać ze skrótu przez teren dawnej „emalierni”, co znacznie ułatwia im dostęp do nowej infrastruktury.
Wraz z otwarciem nowego peronu, Związek Komunalny Gmin „Komunikacja Międzygminna” w Olkuszu uruchomił również tymczasowy przystanek autobusowy „Olkusz Składowa”, zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania ulic Składowej i Partyzantów, który obsługuje linię „M”: wybrane kursy tej linii są teraz zatem skoordynowane z przyjazdami i odjazdami pociągów, co pozwala pasażerom łatwiej dotrzeć na peron. Z nowymi godzinami odjazdów można zapoznać się na tabliczkach przystankowych oraz na stronie internetowej Związku.
Przypominamy, że przebudowa stacji kolejowej PKP w Olkuszu jest częścią inwestycji o łącznej wartości aż 110 milionów złotych, która jest realizowana przez firmę Swietelsky Rail Polska: w ramach trwającej modernizacji powstanie jeden dwustronny peron o długości 400 metrów oraz jednostronny peron o długości 500 metrów, który w przyszłości może zostać rozbudowany o dodatkowe krawędzie. Kluczowym elementem całego projektu jest natomiast budowa przejścia podziemnego, które zastąpi dotychczasową kładkę dla pieszych, zwiększając w ten sposób wygodę oraz dostępność peronów.
Otwarcie peronu nr 2 to zatem ważny krok w stronę zakończenia modernizacji stacji, planowanej na koniec przyszłego roku: do tego czasu pasażerowie mogą się jednak spodziewać kolejnych zmian w organizacji ruchu. Z drugiej strony, wprowadzane będą także nowoczesne udogodnienia, takie jak wiaty peronowe czy systemy informacji pasażerskiej.
Choć oddanie nowego peronu do użytku spotkało się z pozytywnym odbiorem mieszkańców, tak nie brakuje głosów krytyki wobec braku bezpośredniego połączenia z istniejącą kładką dla pieszych przy ulicy Marie Curie-Skłodowskiej: niewykluczone jest jednak, że w przyszłości takie połączenie zostanie dobudowane, a tymczasowe dojście na peron od strony ulicy Partyzantów zostanie przekształcone w stałą instalację.
Miejmy zatem nadzieję, że, w miarę postępów prac modernizacyjnych, stacja kolejowa w Srebrnym Mieście stanie się bardziej funkcjonalna i przyjazna dla wszystkich grup podróżnych. Niemniej, już dzisiaj możemy cieszyć się z pierwszych efektów tej wielkiej inwestycji.