Od kilku miesięcy coraz głośniej mówi się o możliwości budowy drogi łączącej powiat olkuski z autostradą A4. Pod uwagę brane są dwa warianty takiego połączenia. Pierwszy miałby prowadzić od Olkusza, przez Wolę Filipowską po Węzeł Rudno. Drugie rozwiązanie to budowa drogi biegnącej przez Bolesław i Bukowno do Chrzanowa. Który z nich ma większe szanse na realizację?
Chociaż to melodia przyszłości, pomysł budowy łącznika pomiędzy Drogą Krajową A4 i autostradą A4 zdążył już mocno rozpalić wyobraźnię mieszkańców. Zarówno samorządowcy z Olkusza, jak i przedstawiciele Bukowna i Bolesławia chcieliby, aby to właśnie przez ich miejscowości przebiegała nowa drogą.
Trasa Olkusz- Węzeł Rudno
Pierwsza z koncepcji to efekt porozumienia zawartego pomiędzy olkuskim starostą Pawłem Piasnym, burmistrzem Krzeszowic Wacławem Gregorczykiem oraz burmistrzem Trzebini Adamem Adamczykiem. We wrześniu br. wymienieni zwrócili się do ówczesnego Marszałka Województwa Małopolskiego Marka Sowy o wznowienie rozmów dotyczących realizacji takiego projektu.
Według samorządowców wspomniane połączenie znacznie odciążyłoby ruch kołowy na drodze krajowej nr 94 na odcinku Olkusz – Modlnica. Dałoby także możliwość lokowania nowych terenów inwestycyjnych wokół planowanego nowego szlaku. Droga biegłaby od Olkusza, przez Wolę Filipowską po Węzeł Rudno na autostradzie A4, a następnie przez Alwernię i Spytkowice aż do miejscowości Zator w powiecie oświęcimskim.
Jeśli chodzi o olkuski odcinek tego traktu, to nowa droga miałaby biec od ronda na osiedlu Młodych i stanowiłaby alternatywę dla ruchliwej drogi biegnącej przez Niesułowice. Nie wszyscy jednak podzielają optymizm związany z takim rozwiązaniem. Radny olkuskiej Rady Miejskiej Wojciech Ozdoba twierdzi, że takie rozwiązanie spowoduje wzmożenie ruchu samochodów przy blokach na osiedlu Młodych.
– Znowu nikt nie rozmawia z mieszkańcami. Poprzednia kadencja sprezentowała nam bubla w postaci najtańszej obwodnicy w województwie małopolskim. Niech burmistrz spyta mieszkańców, czy chcą połączenia z najdroższą autostradą w tej części Europy? – komentuje radny Ozdoba.
A może jednak przez Bukowno i Bolesław?
Budowę takiej trasy popierają samorządowcy Chrzanowa, Trzebini, Bolesławia oraz Bukowna. Oni także zwrócili się do Marszałka Województwa Małopolskiego o rozważenie możliwości powrotu do koncepcji realizacji połączenia autostrady A4 z DK 94, która wiodłaby od Bolesławia do węzła autostradowego Byczyna.
W 2011 roku 27 samorządów (w tym Samorząd Wojewódzki) podpisało porozumienie dotyczące prac koncepcyjnych i projektowych trzech nowych projektów drogowych. Jednym z nich była budowa połączenia drogi krajowej DK 94 (w okolicach gminy Bolesław) przez węzeł autostradowy Byczyna z Beskidzką Drogą Integracyjną w rejonie Kęt.
W związku z narastającymi problemami z transportem ciężkim i nową perspektywą budżetową Unii Europejskiej burmistrz Bukowna zainicjował spotkanie z przedstawicielami samorządów gmin Bolesławia, Trzebini oraz Chrzanowa w celu znalezienia alternatywnego, najbardziej optymalnego rozwiązania narastających problemów komunikacyjnych. Do takiego spotkania doszło na przełomie czerwca i lipca 2015 roku.
Samorządowcy podpisani pod apelem do Marszałka podkreślają, że głównym celem ich działania jest doprowadzenie do skomunikowania maksymalnie wielu terenów przemysłowych a przez to zapewnienie rozwoju gospodarczego w regionie. Dlatego chcieliby, aby nowa droga łącząca DK 94 z autostradą A4 przebiegała przez strefy aktywności gospodarczej funkcjonujące w Bukownie i Trzebini.
Która z tych koncepcji jest lepsza i ma większe szanse na realizację? – Decyzję w tej sprawie mogą zapaść już w niedalekiej przyszłości. W obu przypadkach jednak na finał inwestycji przyjdzie nam czekać długie lata. Należy pamiętać też o tym, że nadal na końcu autostrady A4 czekać będą bramki, przy których będziemy musieli uiścić opłatę za wjazd do stolicy Małopolski.
A jakie jest zdanie naszych Czytelników na ten temat? Która z zaproponowanych dróg byłaby lepszym rozwiązaniem dla naszego powiatu? Zapraszamy do dyskusji na www.przeglad.olkuski.pl
Dodam to co na innych portalach w tym temacie… konieczność połączenia A4 z DK 94 jedynie słusznie może odbyć się przez Bolesław i Bukowno do Trzebini i dalej do Chrzanowa. Nie umniejszają nikomu, ale tak rozwiniętego gospodarczo obszaru jak ww. w Małopolsce nie ma … proszę wybaczyć, ale Wola Filipowska i Zator to obszary, które mają się nijak do wspomnianych wcześniej. Odciążenie dróg lokalnych jest wręcz wymogiem ze względu na przemysł ciężki w tym regionie.
P.S. Tajemnicą poliszynela w koncepcji forsowanej przez Starostę Olkuskiego (Wola Filipowska) są działki należące bezpośrednio lub pośrednio do Pana Starosty, w miejscu przebiegu ewentualnie nikomu nie potrzebnej trasy.
ja sobie nie wyobrażam przez Bukowno-Bolesław… Nie dość że nam (moderacja) z kominów ZGH bo ile kroć dymią o 2-3 w nocy to od razu smród, to jeszcze chcą nam autostradę wpieprzyć…
Mazaniec- Bukowno.Wyprzedzaj przed wzniesieniem!!!
A ja proponuję zaorać obie drogi i zrobić nową 😛
Skomentuje bardzo wyraźnie: tylko i wyłącznie Bolesław / Bukowno do A4: w przeciwnym razie ruch tirów będzie prowadził wzdłuż osiedla młodych – tego chyba mieszkańcy nie chcą. To nie jest najważniejszy argument. Jeżeli łącznik poprowadzony będzie z Bukowna to na autostradzie nie będzie trzeba zrobić węzła. No właśnie: te środki można przeznaczyć na budowę drogi osiedle młodych do Bukowna na skróty przez tzw pustynię Starczynowska. To skolei spowoduje skrócenie drogi o ok. 2 km. Średnio przejazd na trasie Olkusz – Bukowno będzie tańszy o 1 pln. Dzięki temu zyskujemy ominięcie centrum Olkusza w drodze na Śląsk – mówimy o kierowcach z części południowej czyli osiedle. Dzięki temu mniejszy ruch w centrum miasta Olkusza. Czyli odkorkowujemy Olkusz. Idąc dalej: zamykamy jeden pas na bieżącej drodze do Bukowna z Olkusza i tam dopuszczamy tylko warunkowo ruch do: leśniczówki, domu starców i LP. Resztę drogi udostępniamy rowerzystom, rolkarzom etc. Powstaje nam fantastyczny kompleks rekreacyjny wokół pustyni starczynowskiej (po której prowadzą juz teraz trasy nordic walking) oraz do doliny sztoly. Gdyby ktoś pytał o koszt drogi do Bukowna: raz, że z oszczędności nie budowania nowego węzła na autostradzie, dwa: kierowcy w ciągu 4-5 lat zapłacą za paliwo mniej niż kosztuje nowa droga. Poza tym mamy mniejszą emisję spalin :).
jutro o 12 00 na rynku w Krakowie spotykają się ludzie gorszego sortu (z flagami)
[quote name=”al”][quote name=”Młody”]A co na t[quote name=”zwolennik PISU”]A co na to nasz wielki Poseł osuch????[/quote]
A co na to Petru ?[/quote]
A co ma Petru do prowincjonalnego miasteczka?[/quote]
Petru wie wszystko i w każdym temacie jest najmądrzejszy …
[quote name=”Młody”]A co na t[quote name=”zwolennik PISU”]A co na to nasz wielki Poseł osuch????[/quote]
A co na to Petru ?[/quote]
A co ma Petru do prowincjonalnego miasteczka?
A co na t[quote name=”zwolennik PISU”]A co na to nasz wielki Poseł osuch????[/quote]
A co na to Petru ?
[quote name=”stinek”]A nie lepiej poszerzyć DK94?! Zamiast kostki trzeci pas.[/quote]
Niestety drogi Przyjacielu, blokuje to skandaliczna umowa z właścicielem autostrady A4 na odcinku: Katowice-Kraków Stalexportem, która zakłada ograniczenie w rozbudowywaniu alternatywnych dróg do tejże autostrady w promieniu bodaj 30 km. Niestety, sorry, taki mamy klimat…
A co na to nasz wielki Poseł osuch????
Proponuję zrealizować obie drogi. 😆
„Wigilia na olkuskim rynku”
Extra focia – pierwszy, wyraźny, dominujacy kolor burmistrza, chociaż ta czerwień dookoła wypływająca jakby się wstydziła i ukryć się chciała a za nim dopiero nie wiadomo dlaczego jakoś tak niepewnie, w tyle, bez zaplecza, bez pałera, kolor posła naszego, przecież w kraju taki niebiański, wygrany, dumny i całą władzę przejmujący … nie wiem tylko jakiego przesłania w tym dzwoneczku sie dopatrywać …
A nie lepiej poszerzyć DK94?! Zamiast kostki trzeci pas.
żadnych konkretów odnośnie przebiegu autostrady na odcinku Olkusz-Filipowice. Lasem ? bo przeciez po drodze jest Zurada, zagęszczone Niesłowice i Lgota,góry, doliny z zakrętami.Lepiej zrobić łączniki przez Mazaniec i wzdłuz torów kolejowych do Bolesławia niż mieć parawany dźwiekochłonne przed oknami.