Codziennie dojazd do Krakowa to utrapienie wielu mieszkańców Olkusza, którzy tracą swój czas strojąc w długich korkach na DK 94. Sytuację poprawić ma przebudowa „krajówki” od skrzyżowania w Giebułtowie do węzła w Modlnicy. W trakcie remontu kierowcy muszą się jednak liczyć z dodatkowymi utrudnieniami. Jednym z pomysłów na rozładowanie ruchu jest uruchomienie tymczasowego połączenia kolejowego Olkusz – Jaworzno – Kraków.
Za kilkanaście miesięcy rozpocznie się modernizacja drogi krajowej nr 94 na odcinku Giebułtów – Modlnica. Celem inwestycji jest zwiększenie przepustowości traktu, którym przemieszcza się średnio 20 tys. pojazdów na dobę. Jest to obecnie jedna z najbardziej obciążonych tras w Małopolsce. Największe natężenie ma miejsce w godzinach porannych oraz popołudniowych, kiedy mieszkańcy okolicznych gmin jadą do pracy i z niej wracają. Podróż samochodem osobowym z centrum Olkusza do centrum Krakowa potrafi zająć wtedy nawet 80-90 min. W trakcie planowanego remontu czas ten jeszcze się wydłuży. Jednym z pomysłów na uniknięcie zatorów jest utworzenie zastępczego połączenia kolejowego pomiędzy Srebrnym Grodem i stolicą województwa, które biegłoby przez Jaworzno.
Przesiadka na pociąg
– Już teraz wielu kierowców stara się objeżdżać zator drogowy na DK94, zjeżdżając z popularnej „krajówki” na drogi lokalne biegnące m.in. przez Zelków i Tomaszowice. Wraz z rozpoczęciem robót sytuacja ta z pewnością się nasili, powodując znaczny spadek bezpieczeństwa i dalsze zwiększenie ruchu na drogach lokalnych. W takich warunkach czas dojazdu z Olkusza do centrum Krakowa może wynieść nawet 110 minut. Aby temu zapobiec warto rozważyć koncepcję współpracy z Województwem Małopolskim w celu uruchomienia pilotażowego projektu połączenia kolejowego na odcinku: Olkusz- Bukowno – Jaworzno Szczakowa – Trzebinia – Krzeszowice – Kraków Główny – proponuje w interpelacji do ministra infrastruktury poseł Jacek Osuch.
Uruchomienie omawianego połączenie wiązałoby się z koniecznością każdorazowej zmiany czoła pociągu na stacji Jaworzno Szczakowa. Jak wskazuje poseł Osuch, dzięki modernizacji linii kolejowych nr 62 i 156 pokonanie całej trasy nie powinno jednak przekraczać 70 minut. Byłoby to rozwiązanie o charakterze tymczasowym. Dla dalszego rozwoju naszego regionu niezbędne jest bowiem opracowanie koncepcji i wybudowanie odcinka torów łączącego Olkusz z magistralą E-30 na wysokości Trzebini-Krzeszowic.
Co na to ministerstwo?
Jak wynika z odpowiedzi nadesłanej przez Ministerstwo, uruchomienie przyspieszonego pociągu na wskazanej trasie nawet jako projektu pilotażowego wraz z objęciem go dotacją z budżetu państwa nie jest możliwe w aktualnych realiach prawnych. Zgodnie z obowiązującymi przepisami zakres oferty przewozowej zamawianej przez ministra właściwego do spraw transportu obejmuje połączenia międzywojewódzkie i międzynarodowe. Organizatorem przewozów o charakterze regionalnym jest zaś samorząd województwa właściwego ze względu na zasięg terytorialny prowadzonych przewozów kolejowych.
– Obsługa tych połączeń leży w gestii przewoźników, którzy realizują je otrzymując na powyższy cel środki z budżetu województwa. Ustawa nie zawiera przepisów, które mogłyby stanowić dla ministra właściwego do spraw transportu podstawę do ingerencji lub dokonywania zmian decyzji regionalnego organizatora kolejowego transportu określonego w rocznym rozkładzie jazdy pociągów – tłumaczy Andrzej Bittel, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Samorząd wojewódzki pracuje nad studium
Ze względu na przebieg trasy, omawiane połączenie obejmowałoby swoim zasięgiem dwa województwa. W takim przypadku konieczne byłoby porozumienia pomiędzy samorządami: małopolskim i śląskim. Małopolscy urzędnicy pracują zaś aktualnie nad przygotowaniem studium wykonalności i budowy trasy kolejowej Olkusz – Kraków. W budżecie województwa zarezerwowano na ten cel kwotę 1 mln zł. Projekt ten miał być zrealizowany już w zeszłym roku, lecz ze względów proceduralnych realizowany jest dopiero teraz.
Dokument ma określić oficjalne warianty przebiegu trasy, uwzględniające czynniki środowiskowe, ekonomiczne i techniczne. Bazę do jego przygotowania stanowić mają wcześniejsze analizy przeprowadzone przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., która rozpatrywała budowę przedmiotowej linii jako fragmentu przedłużenia Centralnej Magistrali Kolejowej do Krakowa i Katowic, przy okazji opracowywania Studium Wykonalności dla Kolei Dużych Prędkości.
Odległa perspektywa
Nadzieje na stworzenie komunikacji kolejowej pomiędzy Srebrnym Grodem i stolicą województwa daje również koncepcja budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Inwestycja ta ma bowiem wiązać się z rozbudową krajowej sieci kolejowej. W ramach tego projektu planowane jest m.in.: budowa szybkiej linii Kraków – Katowice oraz Małopolsko – Śląskiego węzła transportowego.
– Treść Koncepcji nie definiuje w jednoznaczny sposób utworzenia nowego połączenia kolejowego Olkusz – Kraków. Jednocześnie, ze względu na bliską odległość między Małopolsko – Śląskim węzłem transportowym a Olkuszem, w ramach etapu przygotowawczego zostanie rozważone ujęcie aspektów związanych z poprawą dostępności i powiązania komunikacją kolejową Olkusza i Krakowa – wyjaśnia Andrzej Bittel, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
A jakie zdanie naszych Czytelników na ten temat? – Zapraszamy do dyskusji na www.przeglad.olkuski.pl
Wolbrom w kwestii komunikacji publicznej to absolutna czarna dziura 🙂
Połączenie kolejowe Olkusz – Kraków nabiera realizmu.
Szkoda tylko, że nie od strony Wolbromia.
Ale dobre i to.
Więcej na:
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/z-krakowa-do-olkusza-w-45-minut-minister-adamczyk-zapowiada-lacznice-w-jaworznie-93823.html
To w końcu jak z tym połączeniem kolejowym?
Napewno powstanie ponieważ to jest nieuniknione.
Np. ze względu na to, iż na 400 najbardziej zakorkowanych miast Kraków znalazł się w pierwszej dziesiątce.
Tylko jak ta linia kolejowa będzie przebiegać?
I czy to aby najlepsze rozwiązanie jak w linku poniżej?
https://dziennikpolski24.pl/w-godzine-pociagiem-z-krakowa-do-olkusza-kolejarze-planuja-wazna-inwestycje/ar/c3-14473329
Wolbrom i okoliczne miejscowości „poszły” w zapomnienie. Szkoda bo to też pewien odsetek korków w Krakowie.
Pojawiła się propozycja połączenia kolejowego Olkusz-Kraków ( zródło CPK Sp. z o.o. )
https://tvn24bis.pl/z-kraju,74/cpk-szybciej-pociagiem-z-kielc-katowic-krakowa-rzeszowa-i-lublina,969818.html