Olkusz

Urząd Miasta i Gminy w Olkuszu ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy przejścia pieszo-rowerowego nad rzeką Babą, które połączy ulicę Kolejową z nowym peronem nr 2 na stacji kolejowej.

Informację o przetargu opublikował profil „Koleje w Olkuskiem” na portalu społecznościowym Facebook: jak czytamy, przetarg obejmuje nie tylko stworzenie kompleksowej dokumentacji technicznej, ale także uregulowanie kwestii własnościowych, uzyskanie wszelkich niezbędnych pozwoleń oraz przeprowadzenie wymaganych uzgodnień. Wykonawca, który zrealizuje to zadanie, będzie miał 24 miesiące na zakończenie wszystkich prac od momentu podpisania umowy. „Długość tego okresu może wynikać z planowanego w niedalekiej przyszłości remontu ulicy Kolejowej lub potencjalnych harmonogramów dofinansowań.” – spekulują autorzy wspomnianego profilu.

Zainteresowanie przetargiem okazało się bardzo duże, jako że do Urzędu Miasta i Gminy w Olkuszu wpłynęło pięć ofert od firm z różnych części całej Polski. Trzy z nich zmieściły się w założonym budżecie wynoszącym 190 tysięcy złotych: w najbliższym czasie olkuski magistrat dokona ich oceny oraz wyłoni wykonawcę tej inwestycji.

Warto przypomnieć, że w przeszłości w tym miejscu istniało już przejście, jednak zostało ono zamknięte z powodu złego stanu technicznego: było ono również powiązane z częściowym wyłączeniem z użytku nieistniejącej już kładki kolejowej nad peronem. Budowa nowego przejścia znacząco poprawi zatem dostępność stacji kolejowej, szczególnie dla mieszkańców południowo-zachodniej części Olkusza, skrócając czas dojścia do peronu. Na dodatek bezpieczniejszy i wygodniejszy dojazd zyskają rowerzyści.

Oprócz budowy pieszo-rowerowego przejścia nad rzeką Babą, w przestrzeni publicznej mówi się także o dwóch innych trasach, które mają poprawić komunikację w obrębie modernizowanej obecnie stacji w Srebrnym Mieście: pierwsza z nich to pochylnia o długości 130 metrów i nachyleniu 5,9%, łącząca peron z istniejącą kładką. Z kolei druga trasa to chodnik o szerokości 2 metrów, biegnący od ulicy Partyzantów, który zapewni mieszkańcom wygodniejszy dostęp do peronów od strony Alei 1000-lecia oraz Osiedla Pakuska. Obecnie nie znamy jednak szczegółowych informacji ani konkretnych terminów realizacji obu projektów.

Sama modernizacja stacji kolejowej w Olkuszu znajduje się już natomiast w zaawansowanym stadium: według zapowiedzi Polskich Kolei Państwowych, po zakończeniu tej inwestycji na naszej stacji funkcjonowały będą dwa nowe perony o długości 400 i 500 metrów, które będą ponadto wyposażone w wiaty, ławki, tablice informacyjne oraz oznakowanie z systemem ścieżek dotykowych dla osób niedowidzących i słabo widzących. Cały projekt obejmuje także kompleksową przebudowę pięciu torów wraz z siecią trakcyjną oraz modernizację urządzeń telekomunikacyjnych, energetycznych i sterowania ruchem kolejowym. Zakończenie wszystkich prac planowane jest jeszcze w bieżącym roku.

 

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze