zkg_km1

Od 1. lipca osoby powyżej 70. roku życia nie będą już mogły korzystać z bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską. Zgromadzenie Związku Komunalnego Gmin „Komunikacja Międzygminna”, czyli przedstawiciele władz Olkusza, Klucz, Bolesławia i Bukowna, zdecydowali, że bezpłatne przejazdy będą tylko dla osób mających 75 i więcej lat. W ten sposób zwiększą się wpływy do budżetu ZKG.

Decyzja o zmianach w gminnych ulgach wynika z rosnących cen paliwa. Od 1. kwietnia ZKG płaci przewoźnikom za wozokilometr o 8,4 proc. więcej.

– Mamy jedne z najniższych cen za wozokilometr w Polsce. Przewoźnicy jeżdżą na granicy opłacalności, niektórzy składają wypowiedzenia. W tej sytuacji możemy albo rozwiązać umowy, bo argumenty przewoźników są uzasadnione, albo podnieść ceny biletów jednorazowych. Drugie rozwiązanie nie jest korzystne, bo odstraszy pasażerów. Właśnie dlatego proponujemy ograniczenie ulg gminnych, by wpływy z biletów zbilansowały koszty komunikacji bez konieczności zwiększenia dopłat od gmin. Już teraz mamy niedobór ze sprzedaży biletów na poziomie około 40 tys. złotych, a wiadomo, że w wakacje sprzedaż biletów jest mniejsza – argumentował w imieniu Zarządu Związku jego przewodniczący Wojciech Gleń.

W uzasadnieniu do uchwały zmieniającej biletowe ulgi podkreślono, że „(…)w 2008 roku od stycznia do października wydano około 2 tys. identyfikatorów wśród 70 – latków ubiegających się o bezpłatne przejazdy oraz przeprowadzono ankiety. Wynika z nich, że statystycznie każda osoba, która zgłosiła się po uprawnienie do bezpłatnych przejazdów, korzysta z 10 przejazdów w ciągu miesiąca. Obliczając, że 10 przejazdów w dwie strony daje 20 sztuk biletów jednorazowych, pomnożone przez 2 tys. osób korzystających i pomnożone przez 12 miesięcy, daje około 480 tys. sztuk biletów ulgowych, niesprzedanych w wyniku wprowadzenia powyższego przywileju. Biorąc pod uwagę, że średnia cena biletu ulgowego na terenie ZKG wynosi 1,27 zł, z tytułu ulgi do kasy Związku wpłynęło szacunkowo około 600 tys. zł mniej niż w 2007 roku. Sytuacja ta co roku się powtarza, a liczba osób pomiędzy 70. i 75. rokiem życia korzystających z darmowych przejazdów rośnie ze względów demograficznych(…)”.

Prawo do bezpłatnych przejazdów stracą też opiekunowie osób niepełnosprawnych o znacznym stopniu niepełnosprawności. Zarząd ZKG szacuje, że zmiany w ulgach spowodują wzrost wpływów ze sprzedaży biletów na poziomie około 700 – 800 tys. złotych w ciągu roku. Wprowadzenie proponowanych zmian od początku lipca ma zwiększyć tegoroczne wpływy o 350 tys. złotych, co pozwoli zabezpieczyć środki na realizację komunikacji miejskiej w dotychczasowym zakresie.

– Decyzja jest ciężka, każda, jaką podejmiemy, będzie mieć wydźwięk społeczny. Jeśli chodzi o ekonomię, to chyba nikt nie ma wątpliwości, że zmiany są korzystne. W momencie planowania budżetu nie było mowy o modyfikacji tych ulg, bo wtedy wpłaty z gmin na utrzymanie Związku byłyby mniejsze – uważa przedstawiciel Klucz, Jacek Sierka. Przewodniczący Gleń przypomniał, że bywały burzliwe dyskusje na sesjach Rady Miejskiej, gdy trzeba było pokryć straty Związku. – Wprowadziliśmy wtedy pewne ograniczenia kursów na okres wakacji i okazało się to skuteczne. Straty i zyski się pokrywa lub rozdziela pomiędzy udziałowców. Jeśli z ulgowych zmian będą zyski, to w przyszłym roku gminy wpłacą do ZKG mniej – dodał Wojciech Gleń. Ostatecznie członkowie Zgromadzenia przegłosowali uchwałę jednogłośnie.

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
6 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
70-latek
70-latek
13 lat temu

Nie wiedziałem że Olkuszem rządzi jakiś Gleń z Gorenic.
Gleń zlikwidował ulgi dla 70-cio latków i tak ma być.
A co na to Radni Miejscy i Burmistrz Rzepka?
Czy nie przyszedł już czas na wywalenie Glenia do swojego
zawodu? Czy Gleń do końca życia będzie czymś kierował
o czym nie ma zielonego pojęcia.Przecież od czasu,kiedy
pokazał się Gleń w Miejskiej Komunikacji,jest jedno
pasmo niepowodzeń tej firmy.A może potrzebny jest w firmie
dogłębny audyt? A może prokurator? Do PKM UM w Olkuszu
dodaje 2,5 miliona złotych z podatków Olkuszan, a Gleń
nieustannie kombinuje z cenami biletów i z emerytami.
Do cholery Panie Burmistrzu,dokąd taka sytuacja bedzie trwała?

silvox
silvox
13 lat temu

[i] ,,Mamy jedne z najniższych cen za wozokilometr w Polsce.”[/i]

… i jeden z najgorszych taborów – o pomstę do nieba woła jazda za autobusem 2Y62 i podobnymi … o kierowcach nie wspomnę – jeżdżą jak busiarze, co tam znaki i przepisy – inni niech przestrzegają – jo jest pon na drodze i basta … żaden STOP mnie nie dotyczy i wysadze ludzi gdzie mi się podoba – 100m od zatoki nawet (kop. Olkusz) choćby na skrzyżowaniu …

PIPI
PIPI
13 lat temu

Gleń powiedział: Jeśli z ulgowych zmian będą zyski to w przyszłym roku gminy wpłacą do ZKG mniej. Koniec cytatu. A ja uważam: jeśli już dzisiaj wywalimy tego Glenia to – NA PEWNO GMINY WPŁACĄ MNIEJ

junior
junior
13 lat temu

ciekawy tekst o komunikacji … w KZK GOP
http://www.wpk.katowice.pl/index.php?itemid=1885

Skot
Skot
13 lat temu

A jakby wszyscy busiarze realizujący kursy na trasach pokrywających się z trasami ZKG „KM” nie dostali pozwolenia na kursowanie do w kasie ZKG „KM” byłoby jeszcze więcej pieniędzy i trzeba byłoby likwidować ulg a i z budżetu miasta mniej pieniążków szło by na komunikację.

...
...
13 lat temu

A może jaśnie pan burmistrz zrezygnowałby z części apanaży do pobierania których zmusili go radni?
A radni zdecydowaliby się czy brać pensję w pracy czy diety.
Bo podobno drugie jest ekwiwalentem pierwszego.