Bukowno

W Bukownie realizowana jest obecnie jedna z największych inwestycji ostatnich lat w powiecie olkuskim, czyli długo wyczekiwana przez mieszkańców miasta i okolic budowa wiaduktu nad torami kolejowymi: nowy obiekt połączy bowiem dwie części Bukowna, które dotychczas były rozdzielone torowiskiem. Przypominamy, że w ramach tej inwestycji przebudowane zostaną również przebiegi ulic Kolejowej i Niepodległości, a także powstanie nowy dworzec autobusowy oraz parking.

O budowie wiaduktu samochodowego nad torami kolejowymi, łączącego obie części Bukowna, mówiło się od bardzo dawna: pierwsze pomysły na realizację takiego projektu pojawiły się jeszcze w latach 70′ ubiegłego wieku, lecz na drodze do realizacji projektu stanęły kwestie finansowe: po wielu latach władzom Bukowna udało się jednak przezwyciężyć ten problem, jako że na inwestycję wartą ponad 47,5 miliona złotych samorządowcy pozyskali dofinansowanie w wysokości 23,7 miliona złotych z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg oraz w wysokości 10,9 miliona złotych z drugiej edycji Programu Inwestycji Strategicznych „Polski Ład”. Jeszcze przed pozyskaniem środków finansowych, na zlecenie samorządu, przygotowana została kompletna dokumentacja wielobranżowego projektu budowlanego, na podstawie której wydane zostały wszystkie zgody oraz decyzje administracyjne dotyczące realizacji inwestycji.

Jak informują przedstawiciele Urzędu Miejskiego w Bukownie, obecnie prace związane z budową wiaduktu są realizowane zgodnie z harmonogramem: „Wykonano już większość prac związanych z przebudową istniejącego uzbrojenia terenu kolidującego z planowaną inwestycją oraz wybudowano kanalizację deszczową do odprowadzania wód opadowych z wiaduktu, parkingu i pętli autobusowej. Wykonano również fundamenty pod przyczółki w tym ich wzmocnienie poprzez palowanie. Na tych fundamentach wybudowano przyczółki, na których w ostatnim czasie zamontowano konstrukcję stalową pomostu. Na konstrukcji tej zostały ułożone płyty filigranowe, stanowiące szalunek pod płytę betonową, która ma być wylana pod koniec lipca. Po zakończeniu tych prac wykonawca przystąpi do montażu stalowych łuków.” – mówi kierownik Referatu Przedsięwzięć Publicznych Bogdan Wąwoźny.

Trwają również prace przy budowie układu drogowego powiązanego z wiaduktem, w tym wjazdy na wiadukt, parking oraz pętla autobusowa. Wykonywane są ponadto nasypy i podbudowy, a także układane są krawężniki drogowe: „Jak na każdej budowie wystąpiły roboty dodatkowe spowodowane kolizją z uzbrojeniem terenu niewykazanym na mapie do celów projektowych , lub zlokalizowanych w innym miejscu niż to wynikało z mapy. Również w wyniku uzgodnień z PKP dla maksymalnego skrócenia wyłączeń w ruchu kolejowym  na czas budowy wiaduktu, konieczna była zmiana sposobu szalowania płyty betonowej pomostu z tradycyjnego na tzw. tracony, z zastosowaniem płyt filigranowych.” – dodaje Bogdan Wąwoźny.

Wiadukt ma mieć około 115 metrów długości. Dodatkowo wykonana zostanie przebudowa istniejącego tam układu komunikacyjnego oraz budowa dworca autobusowego wraz z parkingiem, który będzie w stanie pomieścić 40 pojazdów. Prace prowadzone są przez konsorcjum firm Swietelsky Rail Polska oraz Swietelsky AG: „Jeśli pogoda pozwoli i nie wystąpią nieprzewidziane okoliczności, to pod koniec roku pierwsze samochody powinny przejechać wiaduktem i skończy się stanie w kolejkach na przejazdach kolejowych.” – podsumowuje Kierownik Referatu Przedsięwzięć Publicznych Urzędu Miejskiego w Bukownie.

fot: Urząd Miejski w Bukownie

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze