Z roku na rok rośnie ilość aut ciężarowych, które przejeżdżają przez centrum Bolesławia. Władze gminy chciałyby wyprowadzić ruch TIR-ów poza tereny gęsto zabudowane. Bukowno potrzebuje zaś lepszego połączenia dla swojej Strefy Aktywności Gospodarczej. Dlatego władze obu gmin postanowiły połączyć siły i wspólnie z Powiatem Olkuskim aplikują o unijne dofinansowanie na budowę obwodnicy pomiędzy Strefą w Bukownie i Drogą Krajowa nr 94.
Pomysł rozbudowy sieci dróg wokół Bukowna i Bolesławia nie jest niczym nowym. Pierwsze kroki w tym kierunku poczynione zostały już kilkanaście lat temu. Pierwotnie działania te miały służyć rozładowaniu ruchu samochodów wiozących materiały z Kopalni Piasku „Szczakowa”. Z biegiem lata sytuacja uległa zmianie. Zaowocowało to nowym projektem odpowiadającym aktualnym potrzebom społeczno-ekonomicznym naszego regionu. Jak podkreślają samorządowcy, strategicznym celem całej Małopolski Zachodniej jest teraz powstanie nowego połączenia pomiędzy drogą krajową DK94, a autostradą A4. Za tymi górnolotnym hasłami idą jednak konkretne potrzeby mieszkańców naszego powiatu.
Od kilku lat centrum Bolesławia boryka się z problemem narastającego ruchu samochodów ciężarowych. Wielu kierowców, chcąc uniknąć opłat generowanych przez bramki Viatoll, decyduje się na darmowy przejazd równolegle biegnącą trasą. Władze Bukowna potrzebują zaś nowej drogi, która pomogłaby w pełni rozwinąć potencjał pobliskiej Strefy Aktywności Gospodarczej. O konieczności połączenia Drogi Krajowej nr 94 z autostradą A4 mówi się więc od wielu lat. Póki co, nie ma jednak realnego terminu realizacji takiej inwestycji. Dlatego władze Bukowna i Bolesławia chcą wybudować obwodnicę, która w przyszłości mogłaby stanowić część drogi łączącej omawiane trasy.
Pierwsza próba pozyskania unijnych środków na ten cel miała miejsce w 2016 roku. Województwo Małopolskie prowadziło wtedy nabór projektów, które mogły uzyskać dofinansowanie na realizację zadań inwestycyjnych w zakresie budowy i przebudowy dróg do stref aktywności gospodarczej, w tym także obwodnic. Fundusze miały zostać rozdysponowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.
Wniosek obu gmin zawierał projekt trasy, która miała stanowić obwodnicę ulic Wodącej i Sławkowskiej w Bukownie oraz miejscowości Krążek, Podlipie, Ćmielówka i Małobądz w gminie Bolesław, wyprowadzając jednocześnie ruch pojazdów ciężarowych poza tereny gęsto zabudowane. Projekt otrzymał pozytywną ocenę przedstawicieli Urzędu Marszałkowskiego, którzy wcześniej poddali go formalnej analizie. W przypadku tego typu inicjatyw decyzja o tym, kto ostatecznie stanie się beneficjentem europejskich funduszy zapada jednak w trakcie tzw. forum subregionu. Uczestnicy V Forum Subregionu Małopolski Zachodniej zdecydowali zaś o niedopuszczeniu omawianego wniosku do dalszego etapu naboru.
Władze Bukowna i Bolesławia nie składają jednak broni. W zeszłym roku Zarząd Województwa Małopolskiego ogłosił kolejny konkurs na dofinansowanie inicjatyw związanych z budową i modernizacją infrastruktury drogowej. Obie gminy – tym razem w partnerstwie z Powiatem Olkuskim – ponownie złożyły więc swój projekt. Budowa omawianej trasy to koszt ponad 40 mln zł. Samorządy wnioskują o dofinansowanie ze środków unijnych w wysokości 29,8 mln zł. Projekt uzyskał pozytywny wynik na etapie oceny formalnej i zajął siódme miejsce na liście wniosków zakwalifikowanych do dalszego rozpatrywania. Termin rozstrzygnięcia konkursu to kwiecień bieżącego roku.
Projektowana droga miałaby zaczynać się w Gminie Bolesław przy skrzyżowaniu DK94 z trasą na Krze i Krzykawę. Następnie biec w kierunku Krążka, gdzie powstanie rondo. Stamtąd kierowcy będą mogli wyruszyć w kierunku Strefy Aktywności Gospodarczej i dalej aż do zakładów kablowych Tele-Foniki w Bukownie. Przebieg omawianej trasy pokrywa się z propozycją budowy łącznika Drogi Krajowej nr 94 i Autostrady A4, zawartą w Wielowariantowym Studium opracowanym na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego. Budowa obwodnicy Bolesławia i Bukowna mogłaby więc stanowić pierwszy etap tej inwestycji, realizowany niezależnie od dalszych losów całego projektu.
A jakie jest zdanie naszych Czytelników na ten temat? – Zapraszamy do dyskusji na www.przeglad.olkuski.pl
Podczas kadencji Konarskiego było już projekt w Starostwie. Ale potem władze przespały .
[quote name=”kolo”]”Małopolska to również ziemia olkuska!” – może dla ciebie.. Dla włodarzy Malopolska kończy się na obszarze Tarnów, Zakopane, NowyTarg, Kraków.. jest to przykre, ale prawdziwe..[/quote]
Prawda. To widać na przykładzie dotacji na różne cele.
Obwodnica, rewitalizacja, sport i inne.
Tylko czy Śląsk by nas chciał. Może by chciał bo będzie miał podatki, ale czy by dawał więcej kasy?
Jesteśmy na granicy województwa.
[quote name=”kolo”]”Małopolska to również ziemia olkuska!” – może dla ciebie.. Dla włodarzy Malopolska kończy się na obszarze Tarnów, Zakopane, NowyTarg, Kraków.. jest to przykre, ale prawdziwe..[/quote]
Trzeba zrobić referendum i dołączyć do Śląska. I bliżej, i dojazd lepszy.. Choćby Bolesław biorąc przykład ze Sławkowa mógłby.. Cóż nam po tym Krakowie?
„Małopolska to również ziemia olkuska!” – może dla ciebie.. Dla włodarzy Malopolska kończy się na obszarze Tarnów, Zakopane, NowyTarg, Kraków.. jest to przykre, ale prawdziwe..
Co one tam jeszcze nie wymyślą ????
Te z Bukowna i Bolesławia zawsze były jakieś inne 🙂
[quote name=”żuczek polny”]gdzie się 2 bije tam może Olkusz skorzysta. Starosto do boju !!!![/quote]
Olkusz raczej straci na tym rozwiązaniu – łącznik autostrady i Dk 94 zostanie zbudowany jak najdalej od samego Olkusza. W proponowanym w artykule wariancie, w żaden sposób nie wpłynie na ruch samochodowy w Olkuszu, czy też rozwój gospodarczy naszego miasta.
gdzie się 2 bije tam może Olkusz skorzysta. Starosto do boju !!!!
[quote name=”autobahn”]Z Kim walczą?
Raczej żebrają o kasę!
„Kto nie ma miedzi
na d.. siedzi”
Tak mówi przysłowie
Nie tylko w roku wyborczym[/quote]
Oni mają cyn i ołów. To najbogatsze gminy w Małopolsce.
Drogi i obwodnice powinny być budowane przez województwo również w naszym powiecie. Małopolska to również ziemia olkuska!
Z Kim walczą?
Raczej żebrają o kasę!
„Kto nie ma miedzi
na d.. siedzi”
Tak mówi przysłowie
Nie tylko w roku wyborczym