Olkusz
W lutym opisaliśmy problem z miejską komunikacją na olkuskim osiedlu Słowiki. Chodziło o zbyt małą ilość kursów linii SŁ. Dla wielu mieszkańców to spory kłopot. W sprawę kolejny raz zaangażowali się miejscy radni z osiedla. Czy jest szansa na poprawę sytuacji?
Jest gorzej niż było
– Autobusowych kursów ze Słowików do centrum i w stronę osiedla Młodych jest zdecydowanie za mało – skarżyli się mieszkańcy kilka miesięcy temu. Niestety, komunikacyjna sytuacja nie uległa polepszeniu.
Niedawno w tej sprawie wpłynęła do olkuskiego burmistrza interpelacja radnych: Mari Beszterdo i Józefa Filasa. Piszą oni, że problem z komunikacją na osiedlu Słowiki jest coraz większy – prywatny przewoźnik już tam nie jeździ, a z osiedla można wydostać się tylko linią SŁ lub prywatnym samochodem.
– Cały czas czujemy się gorsi od innych osiedli, gdzie komunikacja jest bardziej dostępna. Apelujemy o jak najszybszą zmianę w rozkładzie jazdy linii „SŁ” – piszą radni. W interpelacji zawarto postulaty ustalone na zebraniu z mieszkańcami osiedla z początku kwietnia. Chodzi o połączenia komunikacyjne w odstępach 30/60 minut, wydłużenie kursów od poniedziałku do piątku do godz. 21.00, wznowienie kursów w sobotę i niedzielę co najmniej od 7.00 do 20.00 – co 2 godziny.
Jak wypadły analizy?
Do interpelacji odniósł się zarząd Związku Komunalnego Gmin „Komunikacja Międzygminna” w Olkuszu. – Związek Komunalny Gmin „Komunikacja Międzygminna” w Olkuszu na bieżąco bada i analizuje realizowanie komunikacji zbiorowej, również na osiedlu Słowiki. Faktem jest, że od dnia 23.03.2022 prywatny przewoźnik wygasił zezwolenie na realizowanie komunikacji na linii Olkusz Witosa – Olkusz Baczyńskiego. Trasa przejazdu linii realizowana była na Osiedlu Słowiki wyłącznie ulicami: Pakuska, Witosa, Rataja w dni robocze, oraz soboty. Przewoźnik prawdopodobnie wygasił zezwolenia dla tej linii z powodu braku jej rentowności. Żaden z przewoźników prywatnych nie będzie realizował komunikacji, jeżeli koszty utrzymania linii przewyższają jego dochody ze sprzedaży biletów, co wynika z niewielkiego zainteresowania komunikacją ze strony mieszkańców Osiedla – czytamy w odpowiedzi na interpelację.
Autobus linii „SŁ” pierwszy kurs rozpoczyna o godz. 6:25 (z osiedla), ostatni realizuje o godz. 17:10 z przystanku Olkusz Supersam ZKG”KM” na osiedle – przypomina ZKG. -Jeszcze w styczniu 2019 roku kursy na linii „SŁ” były wykonywane od godz. 6:25 do godz. 18:30, wyjazd z osiedla Słowiki. W związku z brakiem zainteresowania przez mieszkańców Osiedla Słowiki ostatnimi kursami, zostały one zlikwidowane – informuje zarząd Związku.
A jak wypadły analizy prowadzone przez ZKG? W odpowiedzi na interpelację czytamy, że w tym roku na linii „SŁ” były one prowadzone od 8 do 24 lutego oraz od 21 do 25 marca. – Po przeanalizowaniu materiałów, nie stwierdzono znacznego wzrostu liczby pasażerów. Zwiększyła się liczba osób na dwóch kursach w dni targowe (wtorek, piątek) na jednym kursie z osiedla Słowiki o godz. 9:51 i na kursie z miasta o godz. 10:45. Z pozostałych kursów linii „SŁ” w miesiącu marcu, mieszkańcy osiedla korzystali na podobnym poziomie jak w miesiącu lutym, zadania przewozowe prywatny przewoźnik jeszcze realizował (wygasił zezwolenie 23.03.2022). W trakcie analizy napełnień stwierdzono, że z kursów do przystanku Olkusz Cmentarz korzysta bardzo mała liczba pasażerów, wręcz zerowa. Podobnie jest na kursach popołudniowych relacji Olkusz Jasna – Olkusz Supersam ZKG”KM”’ i ich kursach powrotnych – pisze zarząd ZKG.
Co z postulatami?
Szefostwo Związku odniosło się również do wspomnianych postulatów dotyczących zmian w funkcjonowaniu linii SŁ. – Sugestia zawarta w interpelacji Pani Radnej Marii Beszterdo i Pana Radnego Józefa Filasa o wydłużeniu realizacji kursów w dni robocze, aż do godz. 21:00 z częstotliwością co 30/60 minut w opinii Związku jest wygórowana. Odnosząc się do wznowienia komunikacji w soboty i w niedziele informujemy, że Związek komunikacji w soboty i niedziele nie realizował – czytamy w odpowiedzi. Związek nie widzi tez uzasadnienia zwiększenia ilości kursów do późnych godzin wieczornych (biorąc pod uwagę wyniki badań napełnień i „kierując się zasadą celowego i racjonalnego gospodarowania środkami publicznymi”).
– Niezależnie od wniesionej interpelacji, Zarząd Związku mając na uwadze rozwój budownictwa jednorodzinnego, pracuje nad optymalizacją rozkładu jazdy i ewentualnym zwiększeniem ilości kursów. W związku z obecną sytuacją geopolityczną i gospodarczą w kraju Związek w najbliższym czasie staje przed kolejnym wyzwaniem dotyczącym wzrostu stawki przewozowej. Obecnie poziom wzrostu jest trudny do oszacowania – tak kończy się odpowiedź udzielona przez zarząd ZKG.
A jakie jest Wasze zdanie w tej kwestii?
fot. pixabay.com