Wolbrom

Jeden z czytelników poprosił nas o informacje w sprawie losów budowy trzeciej, czyli w tym momencie zasadniczej dla spełnienia swego zadania części obwodnicy Wolbromia. Otwarte dotąd dwa odcinki nie wystarczą, ponieważ ruch ciężkich samochodów tylko częściowo przeniósł się na południową część miasta, gdzie znajduje się powstała już część obwodnicy, wciąż znacznie obciążając centrum. Nie jest tajemnicą, że kluczem do rozwiązania problemu są pieniądze.

Przypomnijmy: obwodnica Wolbromia została zaplanowana w systemie „zaprojektuj-wybuduj”. Pierwszy, nieco ponad kilometrowej długości odcinek od ul. Miechowskiej (DW 783) do ul. Brzozowskiej, wykonany przez firmę Tranzit sp. z o.o., został oddany do użytku 10 lipca 2019 r. Otwarty 9 października 2019 r. odcinek drugi, który budował STRABAG Infrastruktura Południe, ma długość 2,663 km i łączy ul. Brzozowską ze Skalską (DW 794). 2 września 2019 r. ZDW w Krakowie podpisał umowę z projektantem, na wykonanie aktualizacji dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji administracyjnych umożliwiających realizację inwestycji pn. „Obwodnica Wolbromia Etap III odcinek od ul. Skalskiej do ul. Olkuska Szosa”. Projekt miał być gotowy w grudniu br., a przewidywany wtedy koszt budowy tego odcinka wyliczano na prawie 20 mln zł.

Podczas posiedzeń Rady Gminy Wolbrom, które odbyły się 29 października i 26 listopada 2020 r., radni dokonali kolejnych już przesunięć środków, które Gmina gwarantuje jako wkład własny w inwestycję. Pomoc ta wynosić będzie 2.178.541,26 zł i w roku 2020 – w kwocie 153.227,86 zł – ma być przeznaczona na zapłatę za dokumentację (całość kosztów wykonania projektu to ponad 330 tys. zł), a w roku 2021 – w kwocie 2.025.313,40 zł  – jako wkład w wykup gruntów pod tę inwestycję.

Burmistrz Adam Zielnik poinformował, że decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRiD) i przetarg powinny być sfinalizowane w przyszłym roku. Potrzebne są jeszcze środki na realizację tego zadania, które musi zagwarantować Województwo Małopolskie i trzeci odcinek obwodnicy teoretycznie mógłby powstać w roku 2022. Czy to się uda?

Na razie okazało się, że połówka wykonanej już obwodnicy nie jest zbyt lubiana przez kierowców ciężkich samochodów, które, wyjeżdżając od strony Olkusza pod stromą górkę ul. Skalską, zwłaszcza jesienią i zimą, kiedy jezdnia bywa bardziej śliska, nie dają rady podjechać, zatrzymują się i tworzą korki. Po roku takich niedogodności zarządca drogi, czyli ZDW w Krakowie otrzymał środki od samorządu wojewódzkiego na zmianę nawierzchni na bardziej szorstką, co powinno doraźnie poprawić sytuację.

Kierowcy narzekają też na pomysł realizowania inwestycji w formie „zaprojektuj-wybuduj”, co skutkowało rozwiązaniami oszczędnymi, w wyniku czego ronda, co szczególnie dotkliwe jest na ul. Skalskiej, są dość małe i niewygodne dla wielkich ciężarówek.

Budowa obwodnicy skutkuje również zmianą kwalifikacji dróg, które teoretycznie powinna odciążać obwodnica. Wojewódzka dotąd droga nr 783 na odcinku stanowiącym ciąg ulic: Krakowska, Nowa, Mariacka i Miechowska zmieniła z automatu status na drogę powiatową, a radni Powiatu Olkuskiego zdecydowali na sesji 30 listopada 2020 r. o woli przekazania ich w zarząd Gminy Wolbrom, która tym samym, na mocy ustawy o drogach publicznych, zyska nowy majątek i konieczność jego utrzymania.

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
2 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
kolo
kolo
1 rok temu

A skoro już Ewa pisze o obwodnicach, to składam wniosek o identyczny audyt w związku z brakiem „domknięcia” obwodnicy Olkusza, od DK94 do ronda Niepodległości.. część zachodnia!!

kolo
kolo
1 rok temu

No to jedziemy z kur…aami – „kluczem do rozwiązania problemu są pieniądze”- ha, ha ha, bez jaj, przecież mamy Osucha i jego „misiewicza”, powinna się kasa lać strumieniem do powiatu i gmin zwłaszcza po „braku weta” w budżecie unijnym.. Macie ludzi za debili, co nie ogladają wiadomości, faktów czy innych medialnych doniesień??
„powinno doraźnie poprawić sytuację” – nie doraźnie a docelowo – a jak ciężarówka blokująca podjazd nie ma zimowych opon, to dowalić 1000 za koło i przyjrzeć się firmie przewozowej.. Szybko się nauczą..
„ronda, co szczególnie dotkliwe jest na ul. Skalskiej, są dość małe i niewygodne dla wielkich ciężarówek” – nie, ronda nie są małe, to standardowe ronda typu 45..
„połówka wykonanej już obwodnicy nie jest zbyt lubiana przez kierowców ciężkich samochodów” – to trzeba postawić zakaz tonażowy żeby nie wjeżdżali do miasta – proste..
I i II etap jest, III etap wygląda na gotowy do realizacji – czemu ani słowa nie ma o IV etapie aby domknąć obwodnicę ??