Olkusz
„Dlaczego rogatki na ul. Żuradzkiej opuszczane są nawet do 10 minut przed nadjechaniem pociągu?” – z takim pytaniem zwrócił się do nas ostatnio jeden z mieszkańców Olkusza, który codziennie musi odczekać swoje w ogonku samochodów ustawiających się przed przejazdem. Co mówią na ten temat przepisy oraz PKP Polskie Linie Kolejowe?
Nasz Czytelnik skarżył się, że rogatki na opisywanym przejeździe opuszczane są zbyt wcześnie, a czas ich zamknięcia jest zbyt długi w stosunku do przejazdu pociągu: „Jego funkcjonowanie to dramat. Pociąg przejeżdża o godzinie 7:15, a rogatki są zamykane o 7:08. Ta sytuacja ma miejsce także o innych godzinach – rekordowo trzeba czekać po 10 minut przy zamkniętym szlabanie aż przejedzie jeden pociąg! Warto dodać, że pociągi w terenie zabudowanym poruszają się z wolną prędkością, więc idzie wszystko dograć, żeby ruch odbywał się płynnie. Niestety pracujące tam Panie chyba nie potrafią sprostać tak ciężkiemu zadaniu, jakim jest zamknięcie rogatek w odpowiednim czasie.” – skarży się pan Jan.
Z relacji olkuszanina wynika, że opisana sytuacja dotyczy zarówno przejazdu kolejowego na ulicy Żuradzkiej w Olkuszu, jak i na ulicy Leśnej w Bukownie. Co ciekawe, dokładny czas, na jaki może być zamykany taki przejazd, określają przepisy, a dokładniej Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 20 października 2015 r.: „rogatki na przejeździe kolejowo-drogowym lub przejściu powinny być zamknięte na czas od 60 lub 120 sekund przed nadjechaniem czoła pociągu do czasu zjechania pociągu z przejazdu kolejowo-drogowego lub przejścia”. W związku z zaistniałą sytuacją, zwróciliśmy się do PKP PLK S.A. z prośbą o komentarz: jak poinformowali przedstawiciele państwowej spółki, czas i częstotliwość zamykania rogatek na przejeździe kolejowo-drogowym na ulicy Żuradzkiej w Olkuszu jest zgodny z obowiązującymi przepisami oraz wymogami bezpieczeństwa, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami.
„Przez przejazd przebiegają trzy tory: 2 tory na linii kolejowej nr 62 Tunel – Sosnowiec oraz 1 tor na Linii Hutniczej Szerokotorowej nr 65 Most na rzece Bug – Sławków LHS. Zgodnie z obowiązującym na tym skrzyżowaniu regulaminem dyżurny ruchu stacji Olkusz powiadamia dróżnika przejazdowego z wyprzedzeniem przed przewidywanym odjazdem pociągu. Po zamknięciu rogatek dróżnik przejazdowy oddzwania do dyżurnego ruchu i zgłasza mu fakt zamknięcia przejazdu. Dyżurny ruchu dopiero po otrzymaniu potwierdzenia zamknięcia rogatek może zezwolić na wyjazd pociągu ze stacji.” – tłumaczy Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
„Nadrzędnym obowiązkiem dróżników przejazdowych jest zapewnienie bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego. Z tych względów dróżnicy nie mogą zamykać przejazdu kolejowo-drogowego później, niż jest to wskazane w regulaminie obsługi.” – mówi ponadto przedstawiciel spółki, dodając przy tym, że zarządca infrastruktury przeanalizował pracę dróżników: zdaniem kolejarzy, sytuacje, w których rogatki są zamknięte dłużej niż 5 minut zdarzają się sporadycznie i wynikają z bieżącej sytuacji ruchowej na linii kolejowej.
„W związku z planowaną przez PLK SA przebudową stacji Olkusz zostaną również zmodernizowane urządzenia na tym przejeździe kolejowo-drogowym. Po zakończeniu inwestycji zmieni się jego sposób obsługi i jednocześnie czas zamknięcia rogatek ulegnie zmianie. Projekt przewidziany jest do wykonania na lata 2024-2026.” – podsumował Piotr Hamarnik.