Olkusz
Gaszenie silnika samochodu podczas postoju to nie tylko dobry zwyczaj, ale często również i obowiązek. Czy musimy to robić stojąc w korku lub w kolejce aut przed kolejowymi rogatkami?
Po raz kolejny skontaktowała się z nami jedna z mieszkanek bloków przy ul. Żuradzkiej. Jej interwencja dotyczy zachowania kierowców czekających na otwarcie szlabanu przy przejeździe kolejowym. – Od lat obserwuję ten sam obrazek: rogatki idą w dół, a za nimi ustawia się sznurek pojazdów. Większość z nich nie gasi silnika, przez co do powietrza dostaje się duża ilość zbędnych spalin. I to wszystko dzieje się w czasach, gdy non stop w mediach trąbi się o smogu – mówi Pani Aneta.
Problem ten nie pierwszy raz poruszany jest na naszych łamach. Za wyłączeniem silnika przemawia szereg argumentów. Pierwszym z nich jest dbanie o ekologię i zdrowie. Spaliny zawierają bowiem szereg składników, szkodliwych zarówno dla środowiska, jak i dla nas samych. Niestety taka argumentacja nie do wszystkich przemawia. – Na zgaszonym silniku nie ogrzejemy pojazdu w zimę ani go nie schłodzimy klimatyzacją latem – powie niejeden wygodnicki kierowca.
Jeśli zaś ktoś ma w nosie kwestie zdrowotne, to może chociaż przemówią do niego cyfry. W końcu po co marnować paliwo na stanie w miejscu? – Z punktu widzenia kosztów opłaca się wyłączyć silnik już nawet po 30 sekundach postoju. Jeśli mamy nowsze auto to nawet nie musimy o tym pamiętać, gdyż zrobi to za nas system START/STOP – słyszymy od jednego z olkuskich mechaników samochodowych.
A co mówią przepisy? Te akurat nie są jednoznaczne. Dłuższy postój z włączonym silnikiem, niewynikający z warunków ruchu, może być traktowany jako wykroczenie, za które grozi mandat. Zatrzymanie się przed zamkniętym szlabanem na przejeździe kolejowym opatrzonym światłem ostrzegawczym wynika jednak z warunków ruchu, więc jest traktowane w tych samych kategoriach co stanie w korku, czy w kolejce na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną. W takich warunkach nie mamy obowiązku gaszenia silnika. Jeśli jednak się na to zdecydujemy, to koniecznie trzeba pamiętać o właściwym oświetleniu pojazdu. Pierwszy i ostatni pojazd, stojące w takiej kolejce, muszą mieć bowiem włączone światła pozycyjne.
Warto podkreślić, że gaszenie silnika w przypadku oczekiwania na przejazd to dobry nawyk, który należy chwalić. Z naszego racjonalnego zachowania z pewnością ucieszą się bowiem nie tylko mieszkańcy pobliskich zabudowań, ale także matka natura.
Z innej beczki – https://www.historiaszkod.pl/ Taka historia auta po VIN wiele znaczy, dużo pokazuje, czy raczej to głównie ogólniki? Podzielicie się doświadczeniami?
Cześć, zlecałem motocontrolerom jakiś czas temu auto do sprawdzenia. Generalnie w trakcie jazdy próbnej gość zauważył że silnik nie pracuje równo potem podłączył komputer do auta i znalazł jakąś usterkę. Na youtube pokazują też jakie kwiatki udaje im sie znaleźć. ja polecam bo udało mi się uniknąć zakupu auta z wadą silnika.